Boekrecensies Maart 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Maart 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand maart 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies maart 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< februari 2019 | overzicht recensies | april 2019 >

Thomas Verbogt Vlammen boven de rivier Recensie en InformatieVlammen boven de rivier

Nijmegen over Nijmegen

• Schrijver: Thomas Verbogt (Nederland)
  • Soort boek: Nijmegen verhalen
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Dat Thomas Verbogt zich verbonden voelt met de stad Nijmegen kan voor de lezers van zijn werk geen verrassing zijn. In een aantal van zijn beste romans en verhalen figureert de stad dan ook. In opdracht van de Vierdaagsefeesten heeft hij tijdens het evenement een aantal verhalen geschreven die in Vlammen boven de rivier gebundeld zijn…lees verder >

Miriam Guensberg Vrachtbrief Recensie en InformatieVrachtbrief

• Schrijfster: Miriam Guensberg (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Zeven minnaressen, zeven brieven, zeven oldtimers en een ontwrichtende nalatenschap. Dat is de tekst op de voorkant van dit boek. Een heerlijke roman waarin je wordt meegenomen door  de donkerste tijd in Europa, de 2de wereldoorlog, beleefd door Myron Kaminski, een priester die het niet echt nauw nam met het celibaat. Kaminsky, als kleine jongen seksueel mishandeld door pater Mazur, de dirigent van het knapenkoor. Kaminski is aan het eind van zijn leven, heeft veel recht te zetten om alle schade die hij in de loop van zijn leven heeft aangericht enigszins te kunnen herstellen…lees verder >

Ronit Matalon En de bruid sloot de deur RecensieEn de bruid sloot de deur

• Schrijfster: Ronit Matalon (Israël)
  • Soort boek: sociale roman

Waarom heeft de bruid Margie zichzelf opgesloten in een kamer vlak voor de voltrekkingen van haar huwelijk? Dat is de vraag waarom het draait in de korte roman van de in 2017 overleden Israëlische schrijfster Ronint Matalon. Buiten de mededeling dat ze niet wil trouwen, laat Margie niets weten. Haar aanstaande echtgenoot, familie en vrienden, in verwarring achterlatend…lees verder >

Lien Botha Wonderboom RecensieWonderboom

• Schrijfster: Lien Botha (Zuid-Afrika)
  • Soort boek: dystopische roman, Zuid-Afrikaanse roman

Zuid-Afrika in de toekomst. Het land gaat gebukt onder de tirannie van dictator Albino X en is in zwaar verval geraakt. Magriet Vos is een violiste die gebukt gaat onder desparate armoede en dagelijkse honger. Met enige regelmaat moet ze verplicht optreden voor Albino X. Sinds kort gaat Magriet gebukt onder vergeetachtigheid. Daarom besluit ze te vluchten naar de plek waar ze geboren is die 1500 kilometer noordelijker gelegen is…lees verder >

Michael Belanger De geschiedenis van Jane Doe RecensieDe geschiedenis van Jane Doe

• Schrijver: Michael Belanger (Verenigde Staten)
  • Soort boek: jeugdroman, young adult boek (15+ jaar)
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De geschiedenis van Jane Doe is een intrigerend, pijnlijk, verdrietig en prachtig verhaal. Liefde, vriendschap, controle en loslaten. Belanger weet stevige onderwerpen zo verfijnd en delicaat te beschrijven. Dit zou wel eens één van de meest indrukwekkende Young Adult boeken van 2019 kunnen worden…lees verder >

Cees Nooteboom Venetië RecensieVenetië

De stad, de leeuw en het water

• Schrijver: Cees Nooteboom (Nederland)
  • Soort boek: Venetië reisverhalen

Cees Nooteboom bezoekt al zo’n vijftig jaar met grote regelmaat Venetië. En in dit periode is hij geascineerd geraakt door de rijke geschiedenis en de kunstschatten die er te vinden zijn. In zijn nieuwe reisboek Venetië. De leeuw, de stad en het water schrijft hij over zijn liefde voor deze bijzondere stad. Hij neemt de lezer op zijn bekende en erudiete wijze mee tijdens de vele ontdekkingstochten die hij in de afgelopen decennia in de stad heeft gemaakt. Hij verhaalt de kerken, tot de vele prachtige schilderijen en andere kunstschatten die te te bewonderen zijn, over de rijke geschiedenis…lees verder >

Dirk Van Boxem Morgenster RecensieMorgenster

• Schrijver: Dirk Van Boxem (België)
  • Soort boek: historische roman

Wat een prachtig en verrassend boek heeft de Vlaamse auteur Dirk van Boxem met Morgenster geschreven! En het is nog wel zijn debuutroman. Morgenster gaat over het gelijknamige en echt bestaande art-nouveau huis Morgenster in de Antwerpse Cogels-Osylei. Het huis is ontworpen door de architect Jos Bascourt. Bascourt komt als personage ook voor in deze roman, maar is daarin door Van Boxem gefictionaliseerd…lees verder >

Mirjam Mous H@ck Recensie en InformatieH@ck Het instituut

• Schrijfster: Mirjam Mous (Nederland)
  • Soort boek: jeugdhriller, young adult boek

Een thriller die niet af loopt?! Wat doe je me aan Mirjam?! Sinds Boy 7 ben ik liefhebber van de spannende Young Adult boeken van  Mous. Complotten, wie is te vertrouwen, welke motieven spelen een rol. Vaste ingrediënten van haar boeken. H@ck vormt hierop geen uitzondering. Behalve dan, dat het eindigt met de woorden die je níet wil lezen aan het einde van zo’n spannend boek…lees verder >

Yrsa Sigurðardóttir DNA RecensieDNA

• Schrijfster: Yrsa Sigurðardóttir (IJsland)
  • Soort boek: IJslandse thriller

Yrsa Sigurðardóttir heeft een spannende en boeiende plot heeft verzonnen in DNA. Bovendien durft ze het aan om volop de tijd haar verhaal te vertellen. Hierdoor is zij in staat om diep door te dringen in de karakters die DNA bevolken. Ook zorgt ze er ervoor dat de spanning in de thriller langzaam maar zeker opbouwt. De dreiging dringt onontkoombaar het verhaal binnen waardoor de lezer steeds meer gegreven wordt door de gebeurtenissen in DNA…lees verder >

Amy McCulloch Jinxed Recensie en InformatieJinxed

• Schrijfster: Amy McCulloch
  • Soort boek: young adult roman, sf-boek

Jinxed is een razend spannende en verrassende Young Adult roman. Als je van Fantasy en Sciene Fiction houdt, zit je geramd met dit eerste deel van McCulloch’s nieuwe serie. En zelfs als je daar helemaal niet van houdt (zoals ik), weet ik zeker dat Jinxed je gaat fascineren. Je zult zo op gaan in het verhaal, dat je vergeet dat je helemaal niet van dit genre houdt!…lees verder >

Pat Donnez Het interview RecensieHet interview

• Schrijver: Pat Donnez (België)

Het interview is een boeiende roman geschreven door de Vlaamse schrijver, dichter en journalist Pat Donnez. Een korte roman van slechts 143 pagina’s en mooi en strak vormgegeven door Uitgeverij Vrijdag. De roman vertelt het verhaal van Elisabeth Moriau, een wereldberoemde en schatrijk geworden kunstenares, die zich van de ene op de andere dag helemaal terugtrok uit het openbare leven. Journaliste Stephanie Hall is haar hele leven al gefascineerd door deze vrouw en ze heeft een grote wens haar ooit te mogen interviewen…lees verder >

Lou Berney November Road RecensieNovember Road

• Schrijver: Lou Berney (Verenigde Staten)
  • Soort boek: maffiathriller
  • Origineel: November Road

Het is 1963, Jack Kennedy is vermoord en Frank Guidry die actief is in de maffiawereld is daarbij zijdelings betrokken. Dus ja, er wordt op hem gejaagd. Hij kan niet anders dan op de vlucht slaan met de hete adem van Carlos  Marcello in zijn nek. Frank weet dat hij te veel weet. Dus er vandoor, dwars door Amerika, van staat naar staat, van stad naar dorp. Het liefst zo onzichtbaar mogelijk. Het liefst in motels. Niet te chique, niet te shabby. En waar mogelijk een lekker wijf aanspreken, zorgen dat zijn pleziertjes onderdeel van zijn leven blijven. Maar altijd op zijn hoede…lees verder >

Carmen Romero Dorr Het laatste geschenk van Paulina Hoffmann RecensieHet laatste geschenk van Paulina Hoffmann

• Schrijfster: Carmen Romero Dorr (Spanje)
  • Soort boek: familieroman
  • Origineel: El último regalo de Paulina Hoffmann (2018)

Het laatste geschenk van Paulina Hoffmann is een in het Nederlands vertaalde Spaanse bestseller geschreven door Carmen Romero Dorr. Dorr’s grootouders verhuisden zelf in de Tweede Wereldoorlog vanuit Duitsland naar Spanje – een thema wat ook in de roman aan de orde is. Dorr liet zich voor dit verhaal inspireren door de familieverhalen die zij als kind hoorde. De roman vertelt het verhaal van Alicia, de kleindochter van Paulina Hoffmann. Oma en kleindochter hebben, mede doordat de moeder van Alicia al jong overleed, altijd een bijzondere band gehad. Als Paulina overlijdt, gaat Alicia op zoek naar haar verleden…lees verder >

Nathanael West De dag van de sprinkhaan RecensieDe dag van de sprinkhaan

• Schrijver: Nathanael West (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman, sociale roman
  • Origineel: The Day of the Locust (1939)

De dag van de Sprinkhaan is een roman, geschreven door Nathanael West en al in 1939 voor het eerst uitgegeven. De roman werd verfilmd in 1975. In deze roman komt het personage Homer Simpson voor – de Homer Simpson die wij kennen, is vermoedelijk een eerbetoon aan de Homer Simpson uit dit boek. Het boek is eigenlijk een grote parodie op het leven in Hollywood: een leven met meer buitenkant dan inhoud…lees verder >

Rob Waumans De solist RecensieDe solist

• Schrijver: Rob Waumans (Nederland)
  • Soort boek: historische roman

De solist is de derde roman van de Nederlands schrijver Rob Waumans. Gestaag bouwt de schrijver die geboren is in 1977 een behoorlijk oeuvre op. Gedeeltelijk gebadeerd op ware gebeurtenissen, heeft Rob Waumans De solist gestiueerd in het Berlijn van direct na de Tweede Wereldoorlog. Valentin Grossman is een Joodse pianist die de oorlog heeft overleefd door onder te duiken. Hij keert terug naar de stad om zijn vrouw te zoeken…lees verder >

Femke Vindevogel Confituurwijk RecensieConfituurwijk

• Schrijfster: Femke Vindevogel (België)
  • Soort boek: debuutroman, liefdesroman, sociale roman

Als haar vader overleden is, moet ze moet de Marie, de hoofdpersoon uit Confituurwijk verhuizen. Ze kan niet niet in het ouderlijk huis blijven wonen. Ze komt terecht in de Confituurwijk. Het is een achterstandswijk bevolkt met kleurrijke mensen die hun eigen leefgewoonte en denkwijze op nahouden die veraf lijken te staan van wat Marie wil en gewoon is…lees verder >

Daisy Johnson Veenland RecensieVeenland

• Schrijfster: Daisy Johnson (Engeland)
  • Soort boek: verhalenbundel

De verhalen van Veenland zijn allemaal gesitueerd in een van water doordrongen gebied, bevolkt met mensen die net zo moerasachtig zijn als in de periode waarin de fenlands nog onontgonnen waren. Het moeras wringt zich in alle verhalen en er hangt een constante dreiging en een bijna lugubere sfeer. Daisy Johnson verwekt in haar korte verhalen ook echo’s van volksverhalen die al eeuwenlang de ronde doen in dit bijzonder gebied…lees verder >

Andrea Camilleri De dans van de meeuw RecensieDe dans van de meeuw

• Schrijver: Andrea Camilleri (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse thriller, Montalbano thriller

De dans van de meeuw is een “vintage” Andrea Camilleri thriller met commissaris Montalbano in de hoofdrol. Kenmerkend zijn zoals altijd de mooie sfeertekeningen, de worsteling van Montalbano met zijn relaties, zijn voorliefde voor het rijke Siciliaanse eten en humoristische scenes. Deze keer verwijnt een van de collega’s Fazio spoorloos. Er sprake te zijn van een ontvoering en moord. En de speurtocht levert zelfs twee lijken op…lees verder >

Veldgids Europese zoogdieren RecensieVeldgids Europese zoogdieren

• Schrijvers: Peter TwiskAnnemarie van DiepenbeekJan Piet Bekker
  • Soort boek: natuurgids, zoogdierengids

De Veldgids Europese zoodieren is de meest complete natuurgids die in het Nederlands is verschenen over dit onderwerp. Alle zoogdieren die in Europa voorkomen komen in deze prachtig uitgegeven natuurgids aan bod. Je kunt op basis van de informatie, foto’s en tekeningen in de gids op pad om de zoogdieren herkennen en determineren. Maar niet alleen dat, de auteurs geven de lezer bovendien op zeer heldere wijze inzicht in de herkenning van alle soorten aan de hand van schedels…lees verder >

E. de Haan De Zwijguren RecensieDe Zwijguren

• Schrijver: E. de Haan (Nederland)
  • Soort boek: literaire reisverhalen

De Zwijguren is een bundeling van literaire reisverhalen. E. de Haan is een aantal bekende, minder bekende en onbekende auteurs nagereisd naar plekken waar ze zich enige tijd hebben bevonden en die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van hun werk. Lord Byron is duidelijk een favoriet van E. de Haan, over hem zijn drie reisverhalen opgenomen. Bijzonder goed geslaagd is het wat langere relaas over de vrij onbekende Roemeense schrijver Max Blecher…lees verder >

Edzard Mik Mea culpa RecensieMea culpa

• Schrijver: Edzard Mik (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman

In Mea Culpa vertelt Edzard Mik het verhaal van Marten Landman. Hij is als zoon van een officier van justitie in Maastricht van goede komaf. In zijn jeugd is hij bevriend met Erol die de zoon is van een Turkse gastarbeider. Als hij samen met zijn vriendin Sybil en Erol, Mehmet de broer van Erol ophaalt bij een sportschool raken ze betrokken bij een vechtpartij met een Turkse familie. Nazim die deel uitmaakt van deze familie raakt bij de vechtpartij gehandicapt. Het blijkt een gebeurtenis die bij Marten onuitwisbare sporen nalaat…lees verder >

Nico Dijkshoorn Ooit gelukkig RecensieOoit gelukkig

• Schrijver: Nico Dijkshoorn (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische familieroman

In Ooit gelukkig beschrijft Nico Dijkshoorn zijn leven en dat van zijn familie na 2012. Inmiddels is zijn moeder na een beroerte ook opgenomen in een verzorgingstehuis in Aalsmeer. Trouwens een ander huis dan waar zijn vader woont. Kort erna overlijden zijn beide ouders. En Nico Dijkshoorn blijft verweesd achter. Hoe goed heeft hij zijn ouders gekend? En hoe goed kent hij zichzelf? Als hij verschillende keren getroffen wordt door een tia en hij geconfronteerd wordt met zijn eigen sterfelijkheid, verandert zijn leven ingrijpend…lees verder >

Robert Vuijsje Salomons oordeel RecensieSalomons oordeel

• Schrijver: Robert Vuijsje (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman

Zo’n kleine tien jaar na zijn succesvolle roman Alleen maar nette mensen verschijnt de tweede roman van Robert Vuijsje – Salomons oordeel waarin opnieuw de problematiek van afkomst en kleur centraal staan. En, Volgens Vuijsje, is er in die tien jaar veel veranderd. Zoveel dat het vroeg om een tweede roman over dit onderwerp. Zelf deeluitmakend van een samengesteld gezin dat wortels heeft in Nederland, Suriname, Brazilië, Egypte, Israël, Nederland, Suriname en Verenigde Staten, kun je hem met een gerust hart ervaringsdeskundige noemen…lees verder >

Tomas Ross Blonde Dolly RecensieBlonde Dolly

• Schrijver: Tomas Ross (Nederland)
  • Soort boek: biografische roman, thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Dat Tomas Ross de allerbeste Nederlandse factionthriller schrijver van Nederland is, heeft hij al zo vaak bewezen dat het geen verrassing mag zijn. En hij bewijst het eens te meer met zijn nieuwe roman Blonde Dolly. Op 31 oktober 1959 wordt Blonde Dolly vermoord. Een moord die nooit werd opgelost en nu, zestig jaar na dato, nog steeds tot de verbeelding spreekt…lees verder >

Ferdinand Lankamp Uiterste dagen RecensieUiterste dagen

• Schrijver: Ferdinand Lankamp (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, debuutroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Uiterste dagen is de debuutroman van de Nederlandse schrijver en historicus Ferdinand Lankamp. In deze debuutroman staat het verhaal van Edvard centraal. Hij is een Finse boer die in 1940 gedwongen is om samen met zijn paard deel te gaan nemen de Winteroorlog in Karelië op de grens van Finland en de Sovjet-Unie. Een in Nederland wellicht voor velen onbekend slagveld tijdens de Tweede Wereldoorlog…lees verder >

Thomas Mann Dood in Venetië RecensieDe dood in Venetië

• Schrijver: Thomas Mann (Duitsland)
  • Soort boek: novelle, verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Waarschijnlijk is De dood in Venetië (Der Tod in Venedig) het bekendste verhaal van de Duitse schrijver en Nobelprijswinnaar Thomas Mann. Alhoewel al in 1911 is geschreven en in 1912 verscheen in een gelimiteerde uitgave, heeft de novelle nauwelijks aan kwaliteit en levendigheid ingeboet…lees verder >

Jeroen Giltaij Titus Zoon van RembrandtTitus zoon van Rembrandt

• Schrijver: Jeroen Giltaij (Nederland)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De zoon van Rembrandt, Titus, is vaak het onderwerp geweest voor schilderijen en tekeningen van de van wereldberoemde schilder. Soms is het overduidelijk dat Rembrandt Titus afbeeldde, soms is er geen honderd procent zekerheid over. Aan de hand van archiefdocumenten, de kunstwerken en ander materiaal heeft kunsthistoricus Jeroen Giltaij het levensverhaal van Titus opgetekend…lees verder >

Uwe Timm Icarië Recensie en WaarderingIcarië

• Schrijver: Uwe Timm (Duitsland)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Uwe Timm is één van de meest vooraanstaande Duitse schrijver. Voor de meeste van zijn romans kiest hij belangrijke momenten uit de Duitse geschiedenis. Of het nu gaat om het koloniale verleden, de studentenopstand in de jaren 70 of de geschiedenis van de Curryworst, hij weet van bijna elke roman een bijzondere ervaring te maken die lezer vaak in verwarring brengt. Zo ook in zijn fascinerende nieuwe roman Icarië die zich afspeelt in het Duitsland van direct na de Tweede Wereldoorlog…lees verder >

Martin Österdahl Dodenlijst RecensieDodenlijst

Max Anger thriller, deel 2

• Schrijver: Martin Österdahl (Zweden)
  • Soort boek: spionagethriller, Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Dodenlijst is de tweede actiethriller van de Zweede schrijver Martin Österdahl. Net als in het eerste deel van deze trilogie, Vraag niet om genade, is Max Anger de hoofdpersoon van het boek. Je kunt dit deel trouwens prima lezen als je het eerste deel nog niet gelezen hebt. Het is een zelfstandig verhaal waarin hooguit wat verwijzingen zijn naar het eerste deel…lees verder >

Groot Vlaams Wielerwoordenboek Michel Wuyts & Ann De Craemer RecensieGroot Vlaams Wielerwoordenboek

• Schrijvers: Michel Wuyts, Ann De Craemer (België)
  • Soort boek: wielerboek, sportboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De titel Groot Vlaams wielerwoordenboek doet trouwens geen recht aan het boek. Veeleer is het een bundeling van mooie wielerverhalen, opgehangen aan het rijke Vlaamse taalgebruik dat onlosmakelijk verbonden is aan het wielrennen. Het is een prachtig boek geworden. Een echte aanbeveling op in te bladeren en te lezen als de koers rustig is. Het Groot Vlaamse wielerwoordenboek van Michel Wuyts en Ann De Craemer is één van de allerbeste wielerboeken dat de laatste tijd verschenen is…lees verder >

Ilja Leonard Pfeijffer Grand Hotel Europa RecensieGrand Hotel Europa

• Schrijver: Ilja Leonard Pfeijffer (Nederland)
  • Soort boek: liefdesroman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Over Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer is sinds het verschijnen, midden december 2018, al veel gezegd en geschreven. Veel recensenten vallen over elkaar heen met loftuitingen waarin superlatieven de overhand hebben. Sterker nog vaak is Grand Hotel Europa uitgeroepen tot het magnum opus van Ilja Leonard Pfeijffer…lees verder >