Boekrecensies Januari 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina vind je het boekrecensies januari 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Maar daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek. We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken.

< Recensies 2016 | Overzicht | Februari 2016 >

In januari 2017 zijn er weer veel boeken gelezen en besproken door onze redacteuren. Hieronder vind je het overzicht van nieuwe boekrecensies Januari 2017 boekbesprekingen. De oranje links verwijzen rechtstreeks naar de recensie en boekbespreking. Ook kun je hier uitgebreide informatie over het boek en zelfs bestelmogelijkheden vinden.

Annelies Verbeke Halleluja Recensie Nieuwe Verhalen 2017Halleluja

Schrijfster: Annelies Verbeke
Soort boek: verhalen
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (uitstekend)
De Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke toont in haar nieuwe verhalenbundel Halleluja veel durf. Elk verhaal lijkt geschreven vanuit een ander perspectief, vrouw, man, baby, jong of oud. Het maakt niet uit, Annelies Verbeke is in staat om op overtuigende wijze in de huid van haar zo diverse personages te kruipen…lees verder >

Fik Meijer Petrus Biografie RecensiePetrus

Schrijver: Fik Meijer
Soort boek: biografie
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Historicus Fik Meijer heeft inmiddels een interessant en uitgebreid oeuvre aan boeken over de klassieke oudheid geschreven. Zijn laatste boek over Petrus kun je beschouwen als het derde deel in een drieluik. De andere delen hadden de levens van Paulus en Jezus als onderwerp. Je kunt het een gewaagde onderneming noemen om een biografie over Petrus te schrijven omdat er over deze leerling van Jezus eigenlijk bar weinig bekend is uit historische bronnen…lees verder >

Kimberly Brubaker Bradley De oorlog die mijn leven redde RecensieDe oorlog die mijn leven redde

Schrijfster: Kimberly Brubaker Bradley
Soort boek: jeugdroman, oorlogsroman
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (zeer goed)
De oorlog die mijn leven redde is een subtiel en indringend verhaal. Het speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland. Thema’s als zelfontwikkeling, het vinden van je kracht en (de afwezigheid van) liefde komen aan bod. Kimberly Brubaker Bradley levert met De oorlog die mijn leven redde een innemend verhaal met diepgang af…lees verder >

Recensie SterrenstofSterrenstof

Schrijfster: Krystal Sutherland
Soort boek: Young Adult Roman
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Verdrietig, maar je kunt toch niet stoppen met lezen. Dat is Krystal Sutherland Sterrenstof ten voeten uit. En dan niet het verdriet van de gierende, snikkende uithalen. Maar verdriet dat zich met weerhaakjes in je vast bijt. Je weet dat het niet leuk is. En toch blijf je lezen…lees verder >

Teun van de Keuken Goed volk Recensie BoekGoed volk

Schrijver: Teun van de Keuken
Soort boek: autobiografische roman
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (zeer goed)
We kennen natuurlijk veel autobiografische verhalen van schrijvers die de last van een zwaar gereformeerde jeugd met zich meedragen. En voor Teun van de Keuken geldt eigenlijk precies het zelfde. Met zijn boek Goed volk probeert hij los te komen, nee, sterker nog, af te rekenen met de zogenaamde vrije opvoeding en het progressieve gedachtegoed waarop het linkse intellectuele Amsterdamse gezin zich voorstond. Natuurlijk hadden de kinderen een grote mate van vrijheid…lees verder >

Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg Recensie RomanDe ondergrondse spoorweg

Schrijver: Colson Whitehead
Soort boek: slavernijroman, sociale roman
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (uitmuntend)
Boek van de Week
De ondergrondse spoorweg is een rijke en briljant geschreven roman over het slavernijverleden van de Verenigde Staten en het racisme met veel verwijzingen naar de hedendaagse Amerikaanse samenleving. Cora, de hoofdpersoon van de roman, is de dochter van Mabel een slavin die is gevlucht van een gruwelijke plantage in Georgia. Ook zij besluit te vluchten samen met Ceasar. Wat volgt is een tocht door het van slavernij en racisme doordrongen Amerika van de 19e eeuw. Ze maken gebruik van de zogenaamde Ondergrondse Spoorweg, een geheim netwerk van clandestiene vluchtroutes waarvan slaven op de vlucht gebruik konden maken…lees verder >

Recensie De Duisternis 1 Het zwarte HartHet Zwarte Hart. De Duisternis Deel 1

Schrijfster: Stephanie Garber
Soort boek: fantasyboek, Young Adult Boek
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (uitstekend)
Het Zwarte Hart is het eerste deel van de Duisternis Serie, geschreven door Stephanie Garber. Een boek waar ik even in moest komen, maar wat me al snel mee nam in de wereld van Caraval. Scarlett en Donatella zijn zussen en gaan gebukt onder de toorn van hun wrede vader. Scarlett gelooft in magie en al sinds ze een klein meisje was, is haar droom ooit een keer mee te doen aan het spel dat Caraval heet. Nadat ze jaren vergeefs brieven heeft geschreven, krijgen ze dan nu een uitnodiging. Een onbekende zeeman brengt Scarlett en Donatella naar het eiland…lees verder >

Suzanne Vermeer Lawinegevaar RecensieLawinegevaar

Schrijfster: Suzanne Vermeer
Soort boek: thriller
Recensie: Danielle van der Hoeven
Oordeel: +++++ (aardig)
Chantal Donkers is een beroemd strafrecht-advocate. Ze heeft last van een stalker, de angst zit er goed in. Op een dag staat ineens Fenna, de dochter van haar zus op de stoep. Haar moeder is nergens te bekennen. Fenna zou bij Chantal veilig zijn. Dat blijkt toch anders te lopen…lees verder >

Roni Klinkhamer Murphy's Laughter Recensie RomanMurphy’s Laughter

Schrijfster: Roni Klinkhamer
Soort boek: roman
Recensie: Danielle van der Hoeven
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Het verhaal begint in een bejaardenhuis. De roman heeft trouwens wel wat weg van de boeken van Hendrik Groen. In de boeken van Hendrik Groen wordt meer het alledaagse leven van bejaarden beschreven. In Murphy’s Laughter beleven ze spannende avonturen…lees verder >

Andre Koch Sylvia van Schaik Gispen BiografieGispen

Schrijvers: André Koch, Sylvia van Schaik (Nederland)
Soort boek: biografie, kunstboek
Recensie: Jos van Raan
Oordeel: +++++ (uitstekend)
Het verhaal over Willem Gispen en zijn bedrijf over de periode 1916-1990 wordt in het recent gepresenteerd boek uitgebreid beschreven en vooral gepresenteerd met veel afbeeldingen van de ontwerpen en foto’s van de ontwerpers.  De uitgever WBOOKS staat garant voor kwaliteit. Dus een aanrader voor iedere liefhebber van Gispen, handelaar, architect, ontwerper of design historicus…lees verder >

Ivo Victoria Billie & Seb Recensie RomanIvo Victoria – Billie & Seb

Schrijver: Ivo Victoria (Belgie)
Soort boek: roman
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (uitstekend)
Een geweer in handen van een jongen van zeventien die aan het rouwen is om zijn vriendin die in coma ligt, is een bijna gegarandeerde weg naar het noodlot. Toch proberen zijn ouders uit alle macht en op vaak tragi-komische wijze hun keuze goed te praten. Als snel worden de gevechten die Seb voert met de buurjongens van een serieuze ernst doordrongen. Een ernst en een dreiging die zijn ouders niet willen of kunnen zien…lees verder >

Yelena Black Dans van Schaduwen RecensieYelena Black – Dans van schaduwen

Schrijfster: Yelena Black (Verenigde Staten)
Soort boek: Young Adult Thriller
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (uitstekend)
De Amerikaanse schrijfster Yelena Black debuteert met Dans van Schaduwen. Een wervelend debuut. Letterlijk en figuurlijk. Het boek speelt zich af op de New York Ballet Academy en zuigt je als een wervelstorm mee in het verhaal. Vanessa is eerstejaars leerling op de NYBA, maar zij komt daar niet alleen maar om te dansen. Haar zus Margareth is ook leerling op die school, maar spoorloos verdwenen. Haar verdwijning is omgeven met mysterie en geheimzinnigheid…lees verder >

Iain Reid Ik denk dat het voorbij moet zijnIain Reid – Ik den dat het voorbij moet zijn

Schrijver: Iain Reid (Canada)
Soort boek: thriller
Recensie: Danielle van der Hoeven
Oordeel: +++++ (goed)
Ik denk dat het voorbij moet zijn is de debuutroman van de Canadese schrijver Iain Reid. Mijn verwachting was een heel spannend boek te gaan lezen. Ik herken de sfeer van ruzie zoals op de achterflap staat niet. Helaas vind ik het meer een eenzijdige frustratie van de hoofdpersoon, die niet bij naam genoemd wordt. Zij heeft steeds de zin ‘ik denk dat het voorbij moet zijn’ in haar hoofd. Jake en zij zijn nog maar kort bij elkaar en ze ergert zich nu al mateloos aan hem…lees verder >

James Rebanks Een herdersleven Recensie InformatieJames Rebanks – Het herdersleven

Schrijver: James Rebanks (Engeland)
Soort boek: autobiografische verhalen
Recensie: Lia Sluijs
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Dit is echt een boek dat mij nog lang bijblijft. James Rebanks beschrijft zijn leven als een schaapsherder en fokker in de streek waar zijn vader, grootvader en voorvaderen zijn geboren: het Lake District in Noord Engeland. Nooit geweten dat er zo veel bij komt kijken om een kudde schapen op te bouwen door lammeren, scheren, selecteren en fokken…lees verder >

Recensie een echte ponyvriendinYvonne Kroonenberg – Een echte ponyvriendin

Schrijfster: Yvonne Kroonenberg (Nederland)
Soort boek: jeugdroman, paardenboek,
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Het paardenboek Een echte Ponyvriendin van Yvonne Kroonenberg is een plezier om te lezen. De paardenboeken van Kroonenberg brengen mij weer helemaal terug in mijn manege tijd. Ooit las ik het boek Koosje van haar hand, en vanaf dat moment, was ik verkocht en heb ik nagenoeg elk boek over paarden van haar gelezen. Een echte Ponyvriendin gaat over Doenja. Als ze met een vriendin van school naar de manege gaat, weet ze zeker dat zij ook wil paardrijden. Bij Doenja thuis is dat niet zo vanzelfsprekend. Haar ouders zijn veel te bang dat Doenja kapsones krijgt…lees verder >

Bov Bjerg Auerhaus Recensie Roman uit DuitslandBov Bjerg – Auerhaus

Schrijver: Bov Bjerg (Duitsland)
Soort boek: roman
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (uitstekend)
Recensie: De Duitse cabaretier en schrijver Bov Bjerg heeft de zijn roman over deze groep Duitse jongeren gesitueerd in de jaren 80. Berlijn is de stad waar de jongeren naar verlangen alhoewel de Berlijnse Muur nog staat, De jongens hangt continue de oproep voor de militaire dienstplicht boven het hoofd. Er wordt geëxperimenteerd met drugs. En er ontwikkeld zich een enigszins anarchistische woongroep. Met een lichtvoetige en mooie melancholische toon beschrijft Bov Bjerg het leven van deze groep jongens en meisjes in een Duits dorp…lees verder >

Schol in de Noordzee Recensie Boek over de ScholSchol in de Noordzee

Een biografie van de platvis en de Nederlandse visserij

Soort boek: boek over de schol, monografie, natuurboek
Recensie: Theo Jordaan
Oordeel: +++++ (uitstekend)
RecensieNa het lezen van Schol in de Noordzee van Roelke Posthumus en Adriaan Rijnsdorp hoe bijzonder een schijnbaar gewone vis als de schol is. De schol is voor de meesten van ons de meest bekende platvis. Oorspronkelijk vooral gegeten als armelui’s voedsel kent de visserij op schol al een lange geschiedenis met veel ups en downs. Na lezing van het boek Schol in de Noordzee kunt je niet anders stellen dat de schol de meest bekende onbekende vis is…lees verder >

Recensie Nachtrijder De laatste WachterAlexandra Penrhyn Lowe – Nachtrijder

De Laatste Wachter, deel 3

Schrijfster: Alexandra Penrhyn Lowe (Nederland)
Soort boek: fantasy boek, spannende jeugdroman
Recensie: Jolien Dalenberg
Oordeel: +++++ (uitstekend)
RecensieToen ik De Laatste Wachter 3 uit had, was ik toch wat teleurgesteld. Waarom weet ik niet, maar ik ging er volledig vanuit dat het een trilogie was. En dan is het flink balen, zo’n open einde. Maar ook een heel goed teken dat het een serie is waarbij je dolgraag verder wilt lezen! Het plezier dat een andere creatie van Penrhyn Lowe, Het Huis Anubis, me gaf, bracht me er toe om  De Laatste Wachter Serie te gaan lezen. Eveline Sevenster is er in deel één en twee achter gekomen dat ze een Wachter is…lees verder >

Anita Moorjani Wat als dit de hemel is Recensie BoekAnita Moorlani – Wat als dit de hemel is?

10 culturele mythes beschreven in persoonlijke verhalen

Schrijfster: Anita Moorlani
Soort boek: levenskunst en spiritualiteit
Recensie: Monique van der Hoeven
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Recensie: In Wat als dit de hemel is? behandelt Anita Moorjani 10 culturele mythes aan de hand van persoonlijke verhalen van haarzelf en mensen die ze heeft ontmoet. Mythes, die vaak zó diep zitten en zó verankerd in onze cultuur, dat we ze zonder meer als waarheden zijn gaan beschouwen. Mythes als: “van jezelf houden is egoïstisch” of “spirituele mensen hebben geen ego”. In elk geval 10 uitspraken die aanzetten tot eens bewust nadenken en hoe dat nou eigenlijk zit in je eigen leven…lees verder >

Boekrecensies Januari 2017 Juliana Biografie Jolande WithuisJolande Withuis – Juliana. Vorstin in een mannenwereld

Briljante biografie van een eigenwijze vorstin die gewoon wilde zijn

Soort boek: Biografie
Recensie: Jos van Raan
Oordeel: +++++ (uitmuntend)
Recensie: Schrijfster en sociologe Withuis is diep in het leven en het tijdperk van Juliana gedoken (1909-2004) en in tegenstelling tot Annejet van der Zijl, die tijdens het schrijven over het leven van Bernhard een hekel aan haar hoofdpersoon kreeg, proef je bij Withuis bewondering over Juliana. Dat uit zich zeker in de oorlogsjaren 1940-1945, toen Juliana, niet gehinderd door moeder Wilhelmina en echtgenoot Bernhard, zelfstandig te werk kon gaan. Deze periode geeft nieuwe informatie over haar leven, want de gebeurtenissen over Greet Hofmans en de Lockheed-affaire zijn algemeen bekend…lees verder >

Recensie Griet Op de Beeck Kom hier dat ik u kusGriet Op de Beeck – Kom hier dat ik u kus

Soort boek: psychologische roman
Recensie: Monique van der Hoeven
Oordeel: +++++ (zeer goed)
Recensie: om hier dat ik u kus is misschien wel het meest diep-pijnlijke boek, wat ik ooit heb gelezen, en tegelijkertijd zo echt en zo treffend, dat alleen een grootse schrijfster als Griet op de Beeck is, zich zo’n boek kan permitteren. Kom hier dat ik u kus vertelt het verhaal van Mona, vanaf haar vroege jeugd tot net na de dood van haar vader. We mogen vanaf het begin van het boek meelezen met Mona’s gedachten. Prachtig hoe Griet op de Beeck op deze manier de jonge Mona voor ons als lezer tot leven wekt – schokkend herkenbaar soms, al die onuitgesproken gedachten en vragen…lees verder >

Zoekwoorden: Boekrecensies Januari 2017 Boekbesprekingen Overzicht Beoordeling