Boekrecensies April 2019 Reviews

Boekrecensies April 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand april 2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies April 2019 Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies April 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< maart 2019 | overzicht recensies | mei 2019

Koningin van licht en duisternis

De duistere machten deel 3

• Cassandra Clare Koningin van licht en duisternis Recensie De duistere machten deel 3Schrijfster: Cassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, YA-boek (15+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Koningin van Lucht en Duisternis is het knetterende slot van De Duistere Machten trilogie. Zoals je van Cassandra Clare mag verwachten, is het een zinderend boek met spanning, diepgang, politiek en verrassing. Na de verschrikkelijke gebeurtenissen tijdens de laatste vergadering van de Kloof, waarbij Livvy en de consul werden vermoord, dreigt er een burgeroorlog. Terwijl de heksenmeesters leiden aan een mysterieuze ziekte, doet de nieuwe consul er alles aan om de macht en wetten naar zijn hand te zetten…lees verder >

Tom Dumoulin

Wielerlegende in wording

• Patrick Bernhart Tom Dumoulin RecensieSchrijver: Patrick Bernhart (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret, wielerboek
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Of Patrick Bernhart er bewust voor heeft gekozen of Dumoulin gewoon niet te spreken heeft kunnen krijgen is niet geheel duidelijk maar zijn boek is opgebouwd rondom meningen en visies van anderen. Hij laat natuurlijk (oud) wielrenners en ploegleiders aan het woord en citeert uit boeken, verslagen en artikelen die eerder zijn verschenen. Daarnaast laat hij een aantal wetenschappers kijken naar Tom Dumoulin om daarna hun mening te geven op basis van hun onderzoek…lees verder >

Middaguur

• Schrijfster: Dörte Hansen (Duitsland)
  • Dörte Hansen Middaguur RecensieSoort boek: Duitse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De debuutroman Het oude land van schrijfster Dörte Hansen was in Duitsland een enorme bestseller en vond ook in Nederland een behoorlijk lezerspubliek. Niet alleen dat het boek is alom geprezen. Dat stel natuurlijk een grote verwachting bij een tweede roman. En het is altijd de vraag of deze ook echt waargemaakt wordt. Gelukkig maakt Middaguur deze hoge verwachtingen waar. Sterker nog de tweede roman steekt haar debuut naar de kroon…lees verder >

Een berg mens onder witte lakens

• Schrijver: Erik Vlaminck (België)
  • Erik Vlaminck Een berg mens onder witte lakens RecensieSoort boek: Vlaamse roman
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Een schrijver, waarvan de naam onbenoemd blijft, komt terecht in het ziekenhuis. Hij zoekt eigenlijk zijn rust en wil zo snel mogelijk weer weg. Echter op de tweepersoonskamer ligt André, een man uit het dorp Kapellen. Hij blijkt tot groot ingenoegen van de schrijver een zeer spaakzame man te zijn die graag wil vertellen. Tegen zijn zijn in moet de schrijver zijn verhalen aanhoren. Maar langzaam maar zeker raakt hij toch gefascineerd…lees verder >

De Scharrelaar

Vogeltijdschrift voor lezers

• De Scharrelaar Vogeltijdschrift Recensie en InformatieAuteurs: Stefan Brijs, Rob Buiter, Remco Daalder, Geert Groot Koerkamp, Redmond O’Hanlon, Alexander Reeuwijk, Marja Vuijsje, Hay Wijnhoven, Koos van Zomeren
  • Soort boek: vogelboek, vogeltijdschrift
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Na een succesvol literair tijdschrift over voetbal (Hard Gras) en een mooi wielertijdschrift (De Muur), werd het wel tijd voor een literair tijdschift over vogels. En waar anders kan dit uitgegeven en tot stand gebracht worden als bij uitgeverij Atlas Contact waar uitgever Emile Brugman in het afgelopen decennium een rijk fonds met prachtioge vogelboeken heeft opgebouwd. En bovendien het bewijs geleverd dat er een lezerspubliek is voor mooie, vaak literaire vogelsboeken…lees verder >

Knap voor een dik meisje

Het gewicht van gewicht

• Tatjana Almuli Knap voor een dik meisje Recensie en InformatieSchrijfster: Tatjana Almuli
  • Soort boek: autobiografisch boek
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Het zelfvertelde verhaal van Tatjana Almuli, die bekend werd door haar deelname aan het programma Obese in 2015, waar ze ruim 50 kilo afviel in kort tijd. In Knap voor een dik meisje vertelt Tatjana haar verhaal, over hoe ze van heel jong af aan al anders werd behandeld door haar gewicht en doet ze een oproep voor meer lichaamsdiversiteit, zodat aan dik of dun niet persé ook nog allerlei andere eigenschappen (zoals dik is ongezond, dik is lelijk, en nog veel meer, worden gekoppeld).…lees verder >

Start Before You’re Ready

Van stiekem dromen naar groots doen

• Simone Levie Start Before You're Ready RecensieSchrijfster: Simone Levie (Nederland)
  • Soort boek: levenskunstboek, managementboek
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

In Start before you’re ready vertelt Simone heel open en eerlijk haar eigen verhaal – ook de dingen die haar zijn overkomen die beslist niet gemakkelijk waren. Ze vertelt ook hoe ze de omslag maakte van zich een slachtoffer voelen, wat ze lange tijd deed, naar leiderschap over haar eigen leven nemen en hoe ze na die beslissing een succesvol onderneemster werd. Een pionier op het gebied van ondernemen zelfs, een succesvolle zakenvrouw die haar eigen keuzes maakt, verantwoordelijkheid daarvoor neemt en uitkomt voor haar visie en mening…lees verder >

Aquila

• Schrijfster: Ursula Poznanski (Oostenrijk)
  • Ursula Poznanski Aquila Recensie en InformatieSoort boek: jeugdthriller (15+ jaar), YA-boek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Aquila speelt zich af in het schilderachtige Siena, Italië. Poznanski neemt je mee door de oude wijken met hun middeleeuws karakter. Het is een schitterend decor voor een bizar en krankzinnig spannend avontuur…lees verder >

Proef de zee

Koken met zeewier

• Zeewier Kookboek Proef de zeeSchrijfsters: Anne Fleur Sanders, Anya van de Wetering
  • Soort boek: kookboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Zeewier is een belangrijk ingrediënt waarmee voedseltekorten in de wereld bestreden kunnen worden. Het is gezond, duurzaam en een belangrijk als drager van de vijfde smaak, umami, die steeds geliefder is. Het kookboek Proef de zee geeft inzicht in welke soorten zeewier er zijn en hoe je ze kunt gebruiken om er lekkere en gezonde gerechten van te maken…lees verder >

Het eigenwijze veulen

Manege De Zonnehoeve, deel 12

• Gertrud Jetten Het eigenwijze veulen RecensieSchrijver: Gertrud jetten (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek (7+ jaar), paardenboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Het eigenwijze veulen is alweer het twaalfde deel in de Manege de Zonnehoeve serie. Een serie die elke paardenjongen of meid beslist zal aanspreken. Dit deel vormt daar geen uitzondering op. Hoe ziet een pasgeboren veulen de wereld en al die dingen die wij mensen zo vanzelfsprekend vinden? Gertrud Jetten creëert wederom een fijne feel-good sfeer met veel humor en je kunt er ook nog wat van opsteken…lees verder >

Moeders lichaam

• Schrijver: Joris van Casteren (Nederland)
  • Joris van Casteren Moeders lichaam RecensieSoort boek: non-fictie boek, reportage
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Joris van Casteren werd getipt door een merkwaardige geschiedenis die zich onlangs had afgespeeld in Oirsbeek, een dorp in de oude mijnstreek in Zuid -Limburg, door een oud docente van de Utrechtse Journalistenschool. Hij gaat erop af en word min of meer met open armen onthaald door Piet van der Molen, het hoofdpersonage van deze wonderlijke geschiedenis…lees verder >

ABC Holland

Engelstalig cadeauboek voor buitenlandse gasten

• ABC Holland Cadeauboek voor Internationale Gasten RecensieSchrijver: Steve Korver
  • Tekeningen: Sue Doeksen
  • Soort boek: cadeauboek, Nederland ABC
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

De titel van dit boekje dekt exact de lang. In korte teksten bevat het in alfabetische vorm een overzicht van wat Nederland kenmerkt. Bovendien is het boekje rijk geillustreerd met vrolijk makende tekeningen van Sue Doeksen…lees verder >

Nevel in Tanger

• Schrijver: Cristina López Barrio (Spanje)
  • Cristina López Barrio Nevel in Tanger RecensieSoort boek: Spaanse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Flora Gascón, de hoofdpersoon van het boek, leeft een nogal saai leven met haar man in Madrid. Ze is vertaalster van elektronica-handledingen en ze verlangt wanhopig naar een kind, maar dat wil niet lukken. Flora heeft hulp gezocht voor haar vele en verwarde gevoelens, die ze niet met haar man wil delen, en is daardoor in contact gekomen met Deidé, een psychologe uit Argentinië, die een goede vriendin is geworden…lees verder >

Adres onbekend

• Schrijfster: Susin Nielsen (Canada)
  • Susin Nielsen Adres onbekend Recensie en InformatieSoort boek: jeugdroman (12+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Adres onbekend is zo’n verhaal dat onder je huid gaat zitten. Een prachtig verhaal dat laat zien wat vertrouwen in mensen – of een gebrek hieraan – met je leven kan doen. Een ongewilde roadtrip leidt tot komische, spannende maar ook pijnlijke situaties…lees verder >

Wolfsangel

• Schrijver: Aslak Nore (Noorwegen)
  • Aslak Nore Wolfsangel RecensieSoort boek: historische spionagethriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Wolfsangel is een uitstekende spionagethriller die zich afspeelt in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gebaseerd op ware gebeurtenissen heeft de Noorse schrijver Aslak Nore een spannende thriller geschreven die bovendien een inkijk biedt in het vaak verwarrende machtsspel dat in deze periode gespeeld werd…lees verder >

Rond de Noordzee

Het boek bij de gelijknamige tv-documentaire serie

• Rond de Noordzee Boek Recensie en InformatieSchrijvers: Arnout Hauben, Lander Deweer (België)
  • Soort boek: reisverhalen, fotoboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Als het boek een voorbode is van de kwaliteit van de tv-serie, belooft dit veel goeds. Het boek heeft bevat veel mooie foto’s en interessante verhalen. Uiteraard kun je het van begin tot eind lezen, maar alleen al bladeren, foto’s bekijken en zo nu en dan een verhaal lezen is al een plezier op zich…lees verder >

Tsjaikovskistraat 40

Een autobiografische vertelling uit Rusland

• Pieter Waterdrinker Tsjaikovskistraat 40 RecensieSchrijver: Pieter Waterdrinker (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, Rusland roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Wat weet hij veel, Pieter Waterdrinker, en hoe houdt hij van Rusland, van de grote schrijvers die dit land heeft voorgebracht. Hij slaagt er overtuigend in de lezer mee te nemen door de verschrikkelijke geschiedenis van Ruslans. Tegelijkertijd waarschuwt hij de lezer ook zich niet blind te staren op het uiterlijk vertoon. Er broeit daar altijd wat onder de oppervlakte…lees verder >

Marifoonberichten

Over de zee en de mensen die daar willen zijn

• Toine Heijmans Marifoonberichten RecensieSchrijver: Toine Heijmans (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie, reportages, verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Zeker de Volkskrant lezer zal wel eens een verhaal van Toine Heijmans gelezen hebben. Echter de zeer hoge kwaliteit ervan wordt pas duidelijk als je deze verhalen achterelkaar leest. Op zeer beeldende en betrokken wijze neemt Heijmans de lezer mee in een wereld die voor de meesten van ons geen dagelijkse kost is. Zeer persoonlijk stukken waarin de eigen ervaringen centraal staan, zijn afgewisseld met reporages en portretten van anderen…lees verder >

De stad uit

• Schrijfster: Petra Possel (Nederland)
  • Petra Possel De stad uit RecensieSoort boek: autobiografische verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Als de man van Petra Possel een aantal jaren geleden op veel te jonge leeftijd overlijdt, besluit ze Amsterdam te verlaten en te gaan wonen in een Fries dorpje aan de rand van het IJsselmeer. Het is een behoorlijk rigoureuze beslissing voor iemand die floreerde in het drukke stadsleven van Amsterdam. Echter de drukte blijkt vaak overweldigend en te veel aanwezig. Op zoek naar een rustige plek in Friesland raakt ze verliefd op een vrij klein huis in het voormalige walvisvaarders dorp Gaast en gaat er wonen…lees verder >

Vos 8

• Schrijver: George Saunders (Verenigde Staten)
  • George Saunders Vos 8 RecensieSoort boek: dierenverhaal, fabel
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Vos 8 is een bijzonder klein dierenverhaal van de hand van de Amerikaanse schrijver George Saunders. Saunders heeft ervoor gekozen om een verhaal te schrijven over de vertroebelde verhouding tussen mens en dier. Als verteller van het verhaal heeft hij gekozen voor Vos 8. Inderdaad een vos. Bijzonder is dat deze vos zichzelf de mensentaal heeft geleerd door te luisteren naar verhaaltjes die aan kinderen verteld zijn voor het slapengaan…lees verder >

Doggerland

• Schrijver: Ben Smith (Engeland)
  • Ben Smith Doggerland RecensieSoort boek: dystopische roman, psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Ben Smith heeft zijn roman ergens in de nabije toekomst gesitueerd. De zee rondom het windmolenpark lijkt verstoken van elk leven. Toch vissen de mannen regelmatig. Maar ze halen alleen afval en vooral plastic omhoog. De jongen, zowel hij als de oude man krijgen verder geen naam, is op het windmolenpark gekomen nadat zijn vader die er eerder werkte, spoorloos verdwenen is. Het Bedrijf eiste daarna dat de jongen zijn plaats innam. Blijkbaar heeft deze organisatie alle macht in handen…lees verder >

Drie is te veel

• Schrijfster: Martine Kamphuis (Nederland)
  • Martine Kamphuis Drie is te veel Recensie en InformatieSoort boek: spannend kinderboek (10+ jaar)
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Olivier ziet een beetje op om zijn heel vakantie bij zijn oom en tante op Ameland door te brengen. Hij kent ze eigenlijk niet zo goed, zou het wel leuk worden? Als hij een man iets verdachts ziet doen bij een souvenirwinkel, is dat het begin van een spannend avontuur. Samen met de vriendinnen Klaas en Maddie probeert hij er achter te komen wat die man daar deed. Een speurtocht die ze in een aantal benarde situaties brengt!…lees verder >

Spiegelmoeders

Een verzwegen familiegeschiedenis

• Judith van der Wel Spiegelmoeders RecensieSchrijfster: Judth van der Wel (Nederland)
  • Soort boek: joodse familiegeschiedenis
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Judith van de Wel heeft een indringende Joodse familiegeschiedenis geschreven. Interessant vind ik dat zij de verhalen verbindt aan de maatschappelijke veranderingen. Wat is de betekenis daarvan voor de volgende generaties? En hoeveel generaties nog?…lees verder >

Anders

• Schrijfster: Sam Loman (Nederland)
  • Sam Loman Anders Prentenboek over AutismeSoort boek: prentenboek over autisme
  • Leeftijd: 6- jaar
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Anders zou in elke kinderkamer mogen staan. Gewoon, om anders normaal te maken. Zodat elk kind dat van jongs af aan mee krijgt. Anders houdt er niet van als dingen anders gaan dan hij gewend is. Hij houdt enorm veel van zijn hulphond. Fel licht en felle geuren vindt hij weer lastig. Maar hij is gek op blauw. Soms, als het niet gaat zoals hij gewend is, kan hij heel erg boos worden, of verdrietig. Gelukkig weet hij ook heel goed hoe hij er mee om moet gaan…lees verder >

Middenwater

• Schrijver: Arne Dahl (Zweden)
  • Arne Dahl Middenwater RecensieSoort boek: Zweedse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Een ingenieuze plotlijn, boeiende hoofdpersonen en een uitstekende stijl maken Middenwater en de twee voorgangers Achterland en Grensgebieden tot een hoogte punt in de Scandinavische misdaadliteratuur…lees verder >

Voorwaarts

• Schrijfster: Eva Meijer (Nederland)
  • Eva Meijer Voorwaarts RecensieSoort boek: sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Eva Meijer’s nieuwe roman Voorwaarts geeft in eerste instantie nog niet veel prijs over de inhoud van het verhaal. Maar bij verdere lezing van het boek komt er toch duidelijkheid. Beide verhalen, waaruit de roman bestaat, gaan over mensen met grote idealen, die graag vooruit willen komen en de wereld vooruit willen helpen…lees verder >

Het zijn de kleine dingen die het doen

• Schrijver: Marcel van Roosmalen (Nederland)
  • Marcel van Roosmalen Het zijn de kleine dingen die het doen Recensie en InformatieSoort boek: verhalen over zijn moeder
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Op meesterlijke wijze beschrijft Marcel van Roosmalen de kleine irritaties die bij hem ontstaan in de omgang met zijn moeder. Haar dagelijkse bezigheden, haar gedrag en haar leefwereld in het Gelderse dorp Velp, ontleedt hij tot op het bot. Het werk van Marcel van Roosmalen kenmerkt zich doordat hij kleine gebeurtenissen tot in detail beschrijft. Hierdoor krijgen veel van deze verhalen een licht cynische ondertoon…lees verder >

Jan Jongbloed Aparteling

• Schrijver: Yoeri van den Busken (Nederland)
  • Yoeri van den Busken Jan Jongbloed Biografie Recensie en InformatieSoort boek: biografie, voetbalboek
  • Waardering redactie∗∗∗ (zeer goed)

Jan Jongbloed is de bijzondere Amsterdamse doelman die in maar liefst twee WK-finales speelde. Een keeper die altijd op zijn eigenwijze invulling aan zijn voetbalcarrière en alleen koos voor clubs en zaken waar hij zelf achter kon staan. Hij was één van de allereerste doelmannen die echt konden meevoetballen. Bovendien was hij ook nog eens tweebenig. Een kwaliteit die Jan Jongbloed zichzelf aanleerde…lees verder >