Boekrecensies Mei Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Mei 2019 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand mei  2019 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Boekrecensies Mei Reviews Nieuwe Boeken

Het overzicht met boekrecensies mei 2019 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

Nieuwsbrief Boekentips en Recensies

Elke week de nieuwste boekentips en recensies? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

< april 2019 | overzicht recensies | juni 2019

Kaapse corruptie

• Schrijver: Mike Nicol (Zuid-Afrika)
  • Mike Nicol Kaapse corruptie RecensieSoort boek: Zuid-Afrikaanse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Door levendige en geloofwaardige dialogen, overtuigende personages, mooie beschrijvingen en het spannende plot weet hij de lezer op originele en uitmuntende wijze van begin tot eind te boeien. En niet alleen dat, hij gunt ons ook nog eens een verhelderende inkijk in de huidige gewelddadige en gespleten Zuid-Afrikaanse maatschappij. Kaapse corruptie is een briljante thriller…lees verder >

Ava Miller en ik

• Schrijfster: Kristien De Wolf (België)
  • Kristien De Wolf Ava Miller en ik Recensie en InformatieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Ava Miller en ik, het tweede boek dat ik lees van Kristien de Wolf. Deze vrouw doorgrondt de verschillende aspecten van het leven tot op het bot. Zij spaart de lezer niet. Je ontkomt er niet aan met jezelf in gesprek te zijn tijdens het lezen van deze debuutroman….lees verder >

Jagersmaan

• Schrijver: Jan Vantoortelboom (België)
  • Jan Vantoortelboom Jagersmaand RecensieSoort boek: sociale roman, Vlaamse roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

In zijn zo kenmerkende en indringende stijl heeft Jan Vantoortelboom weer een prachtige loot toegevoegd aan zijn verhalen over de periode van direct na de Eerste Wereldoorlog. Een verhaal over liefde, verlangen naar een normaal leven en de onmogelijkheid ervan door de situatie waarin mensen terechtkomen…lees verder >

De taak

• Schrijver: Robert Pollack (Nederland)
  • Robert Pollack De taak RecensieSoort boek: politieke thriller, Rusland thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Christine Lavergne en Stefan Rittershaus gaan in opdracht van de Raad van Europa onderzoek doen naar het overlijden van een Russische advocaat die in een cel overleed. Ze gaan op onderzoek in Sint-Petersburg. Natuurlijk worden de onderzoekers niet met open armen ontvangen en op medewerking hoeven ze dan ook niet echt te rekenen. Alleen de gevangenisarts is enigszins openhartig. Hij overlijdt echter vrijwel direct nadat hij zijn verhaal heeft gedaan. De Russische geheime dienst zetten alles op alles om de onderzoekers onder druk te zetten en schuwt hierbij geen enkel middel…lees verder >

Ferrara

• Schrijver: Bert Wagendorp (Nederland)
  • Bert Wagendorp Ferrara RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Bert Wagendorp heeft een risico genomen door een vervolg te schrijven op zijn zeer succesvolle roman Ventoux. Vaak pakt dit niet goed uit en is het vervolg minder goed dan het eerste deel. Bij Ferrara is dit gelukkig niet het geval. Het is een geslaagde roman waarin de vriendschap van de hoofdpersonen rijper is geworden…lees verder >

Het wapen van Sjeng

• Schrijver: Pepijn Lanen (Nederland)
  • Pepijn Lanen Het wapen van Sjeng RecensieSoort boek: avonturenroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Het wapen van Sjeng kun je het beste omschrijven als een surrealistische familieroman vol avontuur, wraakgevoelens en bizarre gebeurtenissen. Lanen heeft een wereld gecreëert vol bizarre absurditeiten die hij op de één of andere manier geloofwaardigheid geeft…lees verder >

Bloedwonder

• Schrijver: Barry Smit (Nederland)
  • Barry Smit Bloedwonder - Recensie en Informatie Historische Roman over AlkmaarSoort boek: historische roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Voor zijn nieuwe boek Bloedwonder heeft de uit Alkmaar afkomstige schrijver Barry Smit zijn eigen familiegeschiedenis als uitgangspunt genomen. Hij heeft op basis hiervan indringende historische roman geschreven. Aan het einde van de 19e eeuw is Engel Smit, een molenaarszoon uit Alkmaar, getuige van een lynchpartij…lees verder >

Het vergeten meisje

Liese Meerman thriller, deel 16

• Toni Coppers Het vergeten meisje RecensieSchrijver: Toni Coppers (België)
  • Soort boek: Vlaamse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Het getuigt van vakmanschap van de schrijver als je al meer dan zestien thrillers heb geschreven over dezelfde hoofdpersoon en nog altijd nog geen sleet op lijkt te zitten. Sterker nog dit zestiende deel over  commissaris Liese Meerhout en haar collega’s is misschien wel sterker dan ooit. De karakters die de thrillers bevolken krijgen met de loop der tijd steeds meer diepgang. En alhoewel de plot voldoende spanning biedt om de lezer van het begin tot eind geboeid te houden, ligt daarin vooral de kracht van Toni Coppers...lees verder >

Gewoon logisch

• Schrijfster: Janine Jongsma (Nederland)
  • Janine Jongsma Gewoon logisch RecensieSoort boek: gedichten
  • Waardering redactie:

Daar zat ik. Op de bank, in mijn huis. De kinderen waren naar school, de koffie was zwart, de zon viel doorheen de ramen op mijn gezicht. Er stond een muziekje op. The No-neck Blues Band geloof ik, maar het kon even goed The Black Hawk Ladies & Tambourins van El Boy Die geweest zijn (of was het niet Demdike Stare die keer, of Muslimgauze nee het was zeer zeker Meredith Monk – of misschien ook niet)…lees verder >

Grote dieven kleine dieven

• Schrijver: Albert Cossery (Egypte)
  • Albert Cossery Grote dieven kleine dieven RecensieSoort boek: Egyptische roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zoals in veel van zijn werk stelt Albert Cossery ook in Grote dieven kleine dieven de wantoestanden in zijn geboortestad aan de kaak. Spot en ironie zijn belangrijke middelen die hij gebruikt in zijn boek. De personen die de roman bevolken zijn kleurrijk en interessant. En zoals in bijna al het werk, is Cossery bij het schrijven van dit boek van beperkte omvang niet over een nacht ijs gegaan. Hij stond erom bekend dat hij zijn tijd nam en ervoor zorgde dat elk woord op de juiste plek stond en niets overbodig was…lees verder >

Veranderingen

De Cazalets Deel 5

• Elizabeth Jane Howard Veranderingen Cazalets Deel 5 RecensieSchrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

En dan is – alweer eindelijk voor mijn gevoel, want ik keek er erg naar uit – ook deel 5 van de Cazalets Kronieken in het Nederlands vertaald! En ik begin er aan met een dubbel gevoel, dit 5e deel is namelijk ook het laatste deel van de kronieken over de Cazalets-familie en eigenlijk wil ik helemaal geen afscheid van ze nemen.Veranderingen – De Cazalets deel 5 – werd, net als de voorgaande 4 delen, geschreven door de getalenteerde Britse schrijfster Elizabeth Jane Howerd. Howerd brengt met prachtige, uitgebreide beschrijvingen een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven brengt…lees verder >

De executie

• Schrijfster: Daniëlle Bakhuis (Nederland)
  • Daniëlle Bakhuis De executie RecensieSoort boek: toekomstthriller, ya-thriller
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Zelden las ik zo’n bizar, afschuwelijk en tegelijk fascinerend boek als de Executie. Daniëlle Bakhuis heeft een fascinatie voor de steeds extremer wordende tv programma’s, en tegelijkertijd beangstigt het haar. Dat gegeven heeft ze één op één weten om te zetten in dit Young Adult boek. Angstaanjagend goed…lees verder >

Gouden kooi

• Schrijfster: Camilla Läckberg (Zweden)
  • Camilla Läckberg Gouden kooi RecensieSoort boek: psychologische thriller, Zweedse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Camilla Läckberg heeft met Gouden kooi een uitstekende thriller geschreven. Expliciter en directer dan haar eerdere boeken weet ze een actueel thema als de verziekte machtsverhoudingen tussen man en vrouw op overtuigende wijze te beschrijven. Alhoewel gepresenteert als thriller is het veel meer een geslaagde pyschologische me too roman met thrillerkenmerken…lees verder >

Adam

• Schrijfster: Wanda Reisel (Nederland)
  • Wanda Reisel Adam RecensieSoort boek: schelmenroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

De Nederlandse schrijfster Wanda Reisel heeft lef. In tegenstelling tot auteurs die eigenlijk steeds hetzelfde boek schrijven, neemt zij het risico om bij vrijwel elke roman een andere insteek te nemen. Haar nieuwe roman Adam is daarop geen uitzondering. Deze keer is er een soorten van gecombineerde avonturen- en schelmenroman met een licht dystopisch karakter uit haar pen gevloeid…lees verder >

Zeedrift

Verzamelde verhalen

• Jan Brokken Zeedrift recensie Verzamelde VerhalenSchrijver: Jan Brokken (Nederland)
    • De zee van vroeger (1986)
    • Vulkanen vanaf zee (1993)
    • Zeedrift (2009)
  • Soort boek: verhalen
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

In het afgelopen decennium is schrijver Jan Brokken zeer bekend geworden met een aantal van zijn non-fictie boeken die uitgroeiden tot echte bestsellers. Helaas is iets minder bekend dat hij ook een zeer begenadigd auteur is van romans en verhalen die ook een groot lezerspubliek verdienen…lees verder >

De geur van groen

• Schrijfster: Pamela Sharon (Nederland)
  • Pamela Sharon De geur van groen RecensieSoort boek: jeugdroman, young adult boek
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

De zestienjarige Raaf doet wat veel tieners doen: ze gaat naar school, houdt van winkelen met haar beste vriendin May Lin en soms gaat ze uit. Het enige verschil met veel van haar leeftijdsgenoten: Raaf is blind. Dankzij Lin kan ze zich toch een beeld van de wereld vormen. Lin is haar ogen en geeft haar leven kleur. Als een onverwachte gebeurtenis Raafs leven op zijn kop zet, moet ze de wereld opnieuw ontdekken…lees verder >

De goede man Jezus en de schurk Christus

• Philip Pullman De goede man Jezus en de schurk Christus RecensieSchrijver: Philip Pullman (Engeland)
  • Soort boek: Bijbelse roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Het verhaal gaat dat Maria een tweeling ter wereld brengt. De eerst geborene is Jezus. Hij de sterkste van de twee. Christus is de kleinste, het kwetsbaarste en voorbestemd de koning der Joden te worden. De jongens groeien op. Jezus, de rebel, die maar niet wil deugen. Christus, de bedachtzame, de voorzichtige, die regelmatig bij opstootjes door Jezus aangehaald, de kastanjes voor zijn broertje uit het vuur moet halen…lees verder >

Thuis

• Schrijver: Paul Weelen (Nederland)
  • Paul Weelen Thuis RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

In de roman Thuis staan de jaren vijftig van de vorige eeuw centraal. Nederland en zeker Limburg is nog verre van hersteld van de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Ook in het mijnwerkersdorp Kloosterrade is armoede vaak troef. Om aan deze erbarmelijke omstandigheden te ontkomen is emigratie een veel gekozen uitweg. May en Bertie, een jong Limburgs stel nemen ook de grote stap en emigreren naar Canada…lees verder >

Hooiberg

Louter onvergetelijke bijzaken

• Koos van Zomeren Hooiberg RecensieSchrijver: Koos van Zomeren (Nederland)
  • Soort boek: verhalen, stijloefeningen
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Met het vergaan der jaren kenmerkt het werk van Koos van Zomeren steeds meer door een experimenteel karakter. Waren zijn eerdere thrillers, romans en persoonlijke natuurbeschouwingen bijna altijd traditioneel en zeer toegankelijk te noemen, in de laatste boeken daagt hij de lezer op een originele en prikkelende wijze uit, zo ook in Hooiberg…lees verder >

Een liefde, in gedachten

• Schrijfster: Kristine Bilkau (Oostenrijk)
  • Kristine Bilkau Een liefde in gedachten RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Kristine Bilkau schrijft in deze roman over de generatie van haar moeder. Zo vlak na de 2de wereldoorlog, tieners die opgroeiden in de jaren ’60.  Een generatie die droomde van een ander leven, van vrijheid en ongekende keuzemogelijkheden. Die het anders ging doen dan de eigen ouders die toch vooral geleid werd door vaststaande zekerheden en conventies. Zij beschrijft dit aan de hand van herinneringen aan Antonia, de overleden moeder van de dochter die het huis van moeder leeg moet halen…lees verder >

Dummie de Mummie en de schat van Sohorro

Tosca Menten Dummie de Mummie en de schat van Sohorro RecensieDummie de Mummie, deel 10

• Schrijfster: Tosca Menten (Nederland)
  • Soort boek: kinderboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De schat van Sohorro, alweer het tiende boek van Dummie de Mummie. Dummie is misschien wel één van de jeugdhelden van de afgelopen tien jaar, met zijn eigenzinnige manier van doen, de arrogantie die hem onuitstaanbaar maakt, maar dat direct teniet doet door zijn innemende, hartverwarmende acties. Zijn manier van spreken is zo goed geschreven is, dat je Dummie bijna naast je kunt horen praten. En na tien jaar, verveelt Dummie nog steeds niet!…lees verder >

Kaf

• Schrijver: Joep Stapel (Nederland)
  • Joep Stapel Kaf Recensie en Informatie RomanSoort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

De debuutroman Kaf van Joep Stapel bevat een vrij eenvoudig verhaal. Kaf gaat trouwen met Gabi in Italië waar haar familie vandaan komt. Echter omdat Kaf last heeft van vliegangst besluit hij samen een vriend per auto naar Italië te reizen. Gabi bevindt zich al in het dorp waar ze vroeger haar zomervakantie doorbracht en nu gaat trouwen. Haar vader is doodziek en daarom is zij al eerder afgereisd. Gedurende de reis die Kaf maakt richting Italië, slaat de twijfel meer en meer toe over het voorgenomen huwelijk. Letterlijk vertraagt de reis waardoor de tijd gaat dringen…lees verder >

Duistere troon

Three Dark Crowns deel 2

• Kendare Blake Duistere troon Recensie en InformatieSchrijfster: Kendare Blake (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Duistere troon is een aanrader als je houdt van donkere, rauwe fantasy! Het eerste deel moest ik even inkomen, maar deel twee had me absoluut in haar greep. Laat je donkere kant maar boven komen! Op het eiland Fennbirn wordt een drieling geboren met bijzondere gaven. Slechts één van hen zal Koningin worden, en wel door de andere twee te doden…lees verder >

Kampvuur Handboek

Hoe maakje er een en wat doe je ermee

• Kampvuur Handboek RecensieSchrijver: Gerard Janssen (Nederland)
  • Soort boek; non-fictie, natuurboek, cadeauboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Voor velen van ons staat het kampvuur symbool voor het gevoel vrijheid gekoppeld aan verlangen naar de natuur. Maar wat is nu een goed kampvuur? Hoe kun je zelf een kampvuur maken zonder dat je de hele omgeving in de fik steekt? Wat is de beste manier om een kampvuur te maken waar je plezier aan beleeft? Op dit soort vragen biedt het originele, praktische en mooi uitgeven boekje Kampvuur Handboek antwoord…lees verder >

Moederdag

• Schrijfster: Nele Neuhaus (Duitsland)
  • Nele Neuhaus Moederdag Recensie Duitse ThrillerSoort boek: Duitse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Nele Neuhaus is één van de best gelezen een meest geliefde thrillerschrijvers van Duitsland. Ook in Nederland heeft ze inmiddels een schare van liefhebbers van haar thrillers opgebouwd. Als je haar nieuwe thriller Moederdag gelezen hebt, dan begrijp je waar die populariteit vandaan komt…lees verder >

Zero Waste Koken

Geen restjes – Heerlijk eten

• Kookboek Zero Waste KokenSchrijfster: Florence-Léa Siry
  • Soort boek: kookboek
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Inmiddels zijn de meesten van ons er wel van bewust dat we te vaak en te veel etenswaren weggooien. En dat is niet alleen zonde van het geld maar ook verspilling van eten maar ook van grondstoffen en energie. Als we met zijn allen verspilling van eten wat meer zouden voorkomen, levert dat een behoorlijk positieve bijdrage aan het milieu. Maar dan kom je bij de vraag, hoe kan je dit doen? Het kookboek Zero Wate Koken van Florence-Léa Siry geeft op deze vraag antwoord…lees verder >

Dit is een goed stel hoor

50 jaar sportgeschiedenis

• Theo Reitsma Boek Dit is een goed stel hoor RecensieSchrijver: Theo Reitsma (Nederland)
  • Soort boek: sportherinneringen
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

Theo Reitsma was één van de bekendste sportverslaggevers van de Nederlandse televisie. Sterker nog volgens velen was hij de allerbeste, zeker als het om het live verslag van voetbalwedstrijden ging. In zijn boek Dit is een goed stel hoor, heeft hij zijn persoonlijke herinneringen aan een aantal van de mooiste, markantste en meeste bijzondere sportmomenten te boek gesteld waarbij hij zelf aanwezig was…lees verder >

Zeven nachten

• Schrijver: Simon Strauss (Duitsland)
  • Simon Strauss Zeven nachten RecensieSoort boek: psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

31 jaar is Simon Strauss wanneer dit boek uitkomt. Het gaat over zeven nachten, waarin hij de kans krijgt te ontsnappen aan de realiteit van volwassen worden. Hij wil niet iemand zijn. Voor het moment dat de toekomst hem inlijft, definitief, vaststaand, wil hij nog een keer doorbreken, grootst inzetten, uit de schaduw naar voren treden. Het aanbod dat hij krijgt van een bijna toevallige passant in zijn leven, zeven nachten zich te onderwerpen aan de zeven hoofdzonden…lees verder >

Niemand is van hier

• Schrijver: Lodewijk van Oord (Nederland)
  • Lodewijk van Oord Niemand is van hier Recensie en InformatieSoort boek: sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Niemand is van hier zet aan tot nadenken. Het koloniale verleden ligt nog diep verankerd in delen van de Afrikaanse maatschappij en het is een worsteling om hiervan echt los te komen. Lodewijk van Oord weet dit op een indringende wijze te verwoorden in een krachtige en spannende roman die zelfs thrillerelementen bevat. Ondanks het serieze en ongemakkelijke onderwerp, weet hij ook de lezer van te pakken en vanaf de eerste tot de laatste regel te boeien.,,lees verder >

Madame Jeanette

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Mireille Geus Madame Jeanette RecensieSoort boek: autobiografische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Madame Jeanette is de tweede roman van Mireille Geus die vooral bekend is als kinderboekenschrijfster. Het is een roman met veel autobiografische elementen. Op negenjarige leeftijd overlijdt de moeder van de hoofpersoon Leonora. Een verlies dat haar vader niet kan dragen. Met een bovenmatige alcohol inname probeert hij het overlijden te verwerken. Tevergeefs want het gezin valt uit elkaar. Leonora komt in eerste instantie terecht bij haar opa. En als dit problemen oplevert, gaat ze bij een tante wonen…lees verder >

De Verscheurde Staten van Amerika

• Schrijver: Rudi Rotthier (België)
  • Rudi Rotthier De Verscheurde staten van Amerika RecensieSoort boek: Amerikaanse reisverhalen en reportages
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Wie meer wil begrijpen van de huidige gepolariseerde Verenigde Staten, moet zeker De Verscheurde Staten van Amerika lezen. Bovendien heeft Rudi Rotthier een mooie beeldende stijl waardoor het een waar genoegen is om het boek te lezen. Mooie portretten, sfeervolle reportages en zo nu en dan een echte eye-opener…lees verder >

De woordsmid

• Schrijfster: Patricia Forde (Ierland)
  • Patricia Forde De woordsmid Recensie en InformatieSoort boek: spannende jeugdroman (13+)
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (goed)

De Woordsmid is één van de dystopische Young Adult boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Boeken over een wereld met vervelende elementen, een wereld waar je beslist niet in zou willen wonen. Kortom; het tegenovergestelde van de utopie. De Woordsmid is een aardige speler in dit genre; niet heel vrolijk, wel bij tijd en wijlen erg spannend…lees verder >

De lichtverkoper

• Schrijver: Ton van Reen (Nederland)
  • Ton van Reen De lichtverkoper Recensie Maastricht romanSoort boek: historische Maastricht roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (zeer goed)

De Limburgse schrijver Ton van Reen heeft inmiddels een groot oeuvre van romans, verhalen en kinderboeken geschreven. Uit veel zijn boeken spreekt een vrij hoge mate van sociale betrokkenheid en liefde voor het Limburgse land en haar bewoners. Zo ook bij De lichtverkoper, een sociale historische roman die gesitueerd is in het Maastricht van 1873…lees verder >

Het verhaal van Asta

• Schrijver: Jón Kalman Stefánsson (IJsland)
  • Jón Kalman Stefánsson Het verhaal van Asta RecensieSoort boek: IJslandse roman, psychologische roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Als Sivaldi, één van de hoofpersonen van de roman van de trap val, ziet hij als in een roes zijn leven voorbijtrekken. Het vurige begin van zijn relatie met Helga en de langzaam maar zekere teloorgang ervan in de jaren die erna volgen. Stefánsson voegt ook een tweede interessante verhaallijn toe door middel van de brieven van Helga. Bovendien lardeert hij zijn roman op zeer inventieve wijze met andere verhaallijnen waardoor er een prachtig kaleidoscopisch effect ontstaat…lees verder >

Al mijn vaders

• Schrijfster: Mira Feticu (Roemenië, Nederland)
  • Mira Feticu Al mijn vaders RecensieSoort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Zo schrijft Feticu een roman over het verliezen van identiteit wanneer je een migrant of vluchteling bent. De oude afschudden gaat gepaard met diepe wonden. De nieuwe opbouwen staat gelijk aan verloochening van wie je dacht dat je was en zou kunnen worden. En dan manier waarop zij doet. Dat grijpt je als lezer bij de strot, laat je voorlopig niet los. Het confronteert je ernstig met je eigen ideeën, vragen, vooringenomenheid over integratie, vreemdelingen, vluchtelingen…lees verder >

Doggerland – Misleiding

• Schrijfster: Maria Adolfsson (Zweden)
  • Maria Adolfsson Doggerland RecensieSoort boek: Zweedse thriller
  • Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)

Scandinavië is een onuitputtelijke bron van uitstekende thrillerschijvers die nooit lijkt op te drogen. De Zweedse schrijfster Maria Adolfsson is de nieuwste ontdekking. Zij debuteert met Doggerland, een thriller die zich kan meten met de hoge kwaliteit van veel van haar collegaschrijvers uit het hoge noorden van Europa. Bijzonder is dat Maria Adolfsson ervoor gekozen heeft om haar verhaal te situeren in een fictief land, de eilandstaat Doggerland. Het is een eilandstaat gelegen in het midden van Noordzee dat drie vrij grote bewoonde eilanden omvat…lees verder >