Nieuwe Boeken April 2019 Boekentips Romans Recensies

Nieuwe Boeken April 2019 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken april 2019? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken April 2019 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken april  2019, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze bovendien ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Maart 2019 | Overzicht | Mei 2019 >

Overzicht Nieuwe Boeken April 2019

Abdelkader Benali De weekendmiljonair RecensieDe weekendmiljonair

• Schrijver: Abdelkader Benali (Marokko, Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 2 april 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Samen met zijn vader struint Mo stad en land af in hun Ford Transit. Ze zijn op zoek naar afgedankte meubels die ze voor een zacht prijsje mogen ophalen om door te verkopen. Omdat Mo snel zijn weg vindt in het Shell Stratenboek heeft hij bedongen dat hij mee mag. Zijn vaders droom is weekendmiljonair te worden: door de week hard werken en het op zaterdag en zondag breed laten hangen. Zijn moeder gelooft niet in de dromen van haar man…lees verder >

Jaco Benckhuijsen Man in het wild RecensieMan in het wild

Langs de rafelranden van de wereld

• Schrijver: Jaco Benckhuijsen (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 9 april 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Hoewel zo’n beetje alle stukjes aarde gefilmd zijn, kunnen nog steeds hele vliegtuigen spoorloos verdwijnen. Zo veel gebieden zijn nog onbekend, of weer vergeten: verre eilanden en rafeltjes van continenten, waar zee en wildernis samenkomen in een adembenemende schoonheid. Jaco Benckhuijsen maakte zeekajaktochten langs drie van die plekken rond de Stille Oceaan. Hij overnacht bij de Papoea’s in hun hutten van gras, peddelt in drie eenzame weken naar de 23 inwoners van Nikolski op de Aleoeten…lees verder >

Alfred Birney Niemand bleef Recensie Dagboek van Meneer BNiemand bleef

Dagboek van Meneer B. 2005-2011

• Schrijver: Alfred Birney (Nederland)
  • Soort boek: dagboek
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein 303
  • Verschijnt: 2 april 2019
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: ‘De nacht is mijn vijand als ik slaap, mijn vriend als ik waak.’ In 2005 wordt de wereld van Meneer B. kleiner als hij het na een hartinfarct rustig aan moet doen. In dit dagboek mijmert hij tijdens het herstel zonder schroom over voorbije liefdes, muziek maken, het schrijven, de boeken en de schrijvers die hem irriteren of inspireren. Hij fantaseert bij het uitzicht dat hij vanuit zijn flat heeft op vrijmoedige buurvrouwen…lees verder >

Soraya Chemaly Fonkelend van woede RecensieFonkelend van woede

De kracht van de boosheid van vrouwen

• Schrijfster: Soraya Chemaly
  • Soort boek: non-fictie boek
  • Origineel: Rage Becomes Her (2018)
  • Nederlandse vertaling: Patricia Piolon
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 16 april 2019
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: We zijn boos, en hebben alle recht dat te zijn. We worden te weinig betaald en zijn overwerkt. We zijn te gevoelig of niet gevoelig genoeg. Te slordig, of te snel. We worden lastiggevallen, maar daar hebben we zelf om gevraagd. Anders dan de levenslange lessen die het tegenovergestelde beweren, is onze woede een van de krachtigste antwoorden op persoonlijke en institutionele onderdrukking…lees verder >

Albert Cossery Grote dieven kleine dieven RecensieGrote dieven kleine dieven

• Schrijver: Albert Cossery (Egypte)
  • Soort boek: Egyptische roman, sociale roman
  • Origineel: Les Couleurs de l’infamie (1999)
  • Nederlandse vertaling: Mirjam de Veth
  • Uitgever: Uitgeverij Jurgen Maas
  • Verschijnt: 14 april 2019
  • Omvang: 110 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Grote dieven kleine dieven speelt zich af in het uit zijn krachten gegroeide Cairo, waar haastig en goedkoop gebouwd wordt. Door bezuinigingen op deugdelijk bouwmateriaal en door achterstallig onderhoud van bestaande huizen storten regelmatig panden in. In deze omgeving proberen allerlei kleurrijke personages zich met humor, optimisme en veerkracht door het leven te slaan. Een van hen is Oessama, een intelligente, ironische kleine dief, die zich door zijn dandy-achtige uiterlijk toegang verschaft in hogere kringen, waar hij de rijken met liefde van hun geld ontdoet…lees verder >

Joël Dicker De verdwijning van Stephanie Mailer RecensieDe verdwijning van Stephanie Mailer

• Schrijver: Joël Dicker (Zwitserland)
  • Origineel: La Disparition de Stephanie Mailer (2018)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 4 april 2019
  • Omvang: 608 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Orphea is een rustige badplaats in de Hamptons, een paar uur rijden van New York. Een stadje waar niet veel gebeurt, tot het op de avond van 30 juli 1994 wordt opgeschud door een afschuwelijk incident: de burgemeester van de stad en zijn familie worden thuis vermoord, evenals een toevallige voorbijganger die getuige was van de tragedie. Het onderzoek wordt geleid door twee jonge politieagenten, Jesse Rosenberg en Derek Scott. Ambitieus en vasthoudend weten zij de moordenaar te pakken, het bewijs is zeer overtuigend. Ze verdienen lof voor hun prestatie en ontvangen zelfs een onderscheiding…lees verder >

Fikry El Azzouzi De beloning RecensieDe beloning

• Schrijver: Fikry El Azzouzi (België)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 2 april 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Zo kalm als hij zich voorstelt, zo explosief verloopt het leven van de jonge Zacharia. Nadat hij en zijn broer en zus door de kinderbescherming uit huis worden geplaatst, komt hij terecht op een veiling. De hoogste bieder is een oudere blanke man, die Zacharia vervolgens als een exotisch huisdier houdt…lees verder >

Oscar Garschagen De Chinese droom Recensie Boek over ChinaDe Chinese droom

Wedergeboorte van een supermacht

• Schrijver: Oscar Garschagen (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie boek over China
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 2 april 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: De Volksrepubliek China viert op 1 oktober 2019 haar zeventigste verjaardag. Trots wordt gevierd dat het “Land van het Midden’ welvarender en machtiger is dan ooit. Onder de strakke regie van partijleider en president Xi Jinping ontstaat een socialistische supermacht met een modern leger en ambitieuze plannen voor nieuwe zijderoutes en hoogtechnologische vernieuwing…lees verder >

Anne Griffin Als alles is gezegd RecensieAls alles is gezegd

• Schrijfster: Anne Griffin (Ierland)
  • Soort boek: Ierse roman, psychologische roman
  • Origineel: When All Is Said
  • Nederlandse vertaling: Erica Disco
  • Uitgever: HarperCollins
  • Verschijnt: 9 april 2019
  • Inhoud roman: Als je vijf mensen zou moeten opnoemen die het belangrijkst zijn geweest in je leven, wie zou je dan kiezen? Als je op ieder van hen een toost zou uitbrengen, wat zou je dan zeggen? En wat zou je over jezelf te weten komen als alles is gezegd en gedaan? Op een avond in juni bestelt de vierentachtigjarige Maurice Hannigan vijf drankjes aan de bar van een hotel. Met elk drankje heft hij het glas op iemand die belangrijk voor hem is geweest…lees verder >

Dörte Hansen Middaguur RecensieMiddaguur

• Schrijfster: Dörte Hansen (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman, sociale roman
  • Origineel: Mittagstunde
  • Nederlandse vertaling: Lucienne Pruijs
  • Uitgever: HarperCollins
  • Verschijnt: 23 april 2019
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Inhoud roman: De wolken hangen dreigend boven herberg Feddersen als zoon Ingwer terugkeert naar zijn geboortedorp. Hij heeft iets goed te maken. Grootmoeder Ella begint langzaam maar zeker haar verstand te verliezen, grootvader Sönke houdt koppig stand in zijn oude dorpskroeg. Zijn beste tijd ligt al lang en breed achter hem, en dat geldt ook voor de rest van de dorpsbewoners…lees verder >

Siri Hustvedt Herinneringen aan de toekomst RecensieHerinneringen aan de toekomst

• Schrijfster: Siri Hustvedt (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Origineel: Memories of the Future
  • Nederlandse vertaling: Caroline Meijer
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 11 april 2019
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: S.H., een jonge vrouw uit Minnesota, verhuist eind jaren zeventig naar New York. In haar nieuwe woning hoort ze door de dunne muren heen de bizarre en dreigende monologen van haar buurvrouw Lucy Brite. Ze schrijft alles op in een schrift, samen met de schetsen van een roman en al haar andere belevingen in de miljoenenstad. Veertig jaar later is S.H. een bekende schrijver, en als ze haar bejaarde moeder helpt verhuizen, vindt ze haar oude en vergeten notities terug…lees verder >

Petra Possel De stad uit RecensieDe stad uit

• Schrijfster: Petra Possel (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 1 april 2019
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Inhoud boek: Na het overlijden van haar man besloot Petra Possel het roer drastisch om te gooien: ze verhuisde naar een voormalig walvisvaardersdorp aan het Friese IJsselmeer. Met veel zelfspot beschrijft ze haar eerste schreden op het platteland. Een stadse dame van middelbare leeftijd, een ‘weduwvrouw’, die in haar eentje naar een dorp met tweehonderd inwoners trekt is niet alledaags…lees verder >

Ben Smith Doggerland RecensieDoggerland

• Schrijver: Ben Smith (Engeland)
  • Soort boek: dystopische roman, psychologische roman
  • Origineel: Doggerland
  • Nederlandse vertaling: Kees Mollema
  • Verschijnt: april 2019
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Op de Noordzee, ver weg van wat er over is van de kustlijn, strekt een windmolenpark zich uit tot aan de horizon. De jongen en de oude man, van wie de leeftijd niet valt in te schatten, zijn belast met het onderhoud, terwijl de eeuwige golven merkwaardige ladingen rommel door de watervelden met turbines sleuren. Het vasteland is slechts een herinnering, evenals de vader van de jongen, die door De Firma naar het oneindige windmolenpark is gestuurd om zijn vaders plaats in te nemen na diens verdwijning…lees verder >

Anne Swärd De onzichtbare bruid RecensieDe onzichtbare bruid

• Schrijfster: Anne Swärd (Zweden)
  • Soort boek: familieroman, Zweedse roman
  • Origineel: Vera
  • Uitgever: Xander Uitgevers
  • Verschijnt: 26 april 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: De zwangere Sandrine komt na een traumatische oorlogservaring in Zweden terecht, waar ze onder de vleugels wordt genomen van de rijke Ivan. Hij biedt aan voor haar en haar ongeboren kind te zorgen en voor ze het weet is ze onderdeel van een aristocratische familie in Stockholm. Daar belandt ze in familie-intriges en probeert met alles wat ze in zich heeft haar eigen verleden te vergeten…lees verder >

Jan Vantoortelboom Jagersmaand RecensieJagersmaan

• Schrijver: Jan Vantoortelboom (België)
  • Soort boek: sociale roman
  • Verschijnt: 24 april 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Inhoud boek: In Jagersmaan eist Victor Vanheule, grootvader en geweldenaar uit De verzonken jongen, en de afstandelijke vriend en redder van David Verbocht uit Meester Mitraillette, zijn verhaal op. Door de schande en de onmogelijke liefde voor zijn zus moet hij Elverdinge verlaten. Hij neemt de boot naar Amerika, maar spoelt aan in Ierland. Het is 1922: burgeroorlog en een versplinterd Ierse Republikeinse Broederschap…lees verder >