Nieuwe Boeken November 2018 Boekentips Romans Recensies

Nieuwe Boeken November 2018 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken november 2018? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken November 2018 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken november 2018, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Oktober 2018Overzicht | December 2018 >

Overzicht Nieuwe Boeken November 2018

Lucia Berlin Avond in het paradijs RecensieAvond in het paradijs

• Schrijfster: Lucia Berlin (Verenigde Staten)
  • Soort boek: verhalen
  • Origineel: Evening in Paradise (2018)
  • Nederlandse vertaling: Elles Tukker
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 16 november 2018
  • Omvang: 272 pagina’s
  • Inhoud boek: Lucia Berlin wordt weleens een van Amerika’s best bewaarde geheimen genoemd. Ze wordt geprezen om haar vermogen de pracht en potsierlijkheid van het alledaagse te vangen, om de buitengewone oprechtheid waarmee ze haar eigen geschiedenis beschrijft en haar personages tot leven wekt. Van Texas, tot Chili, tot New Mexico en New York, Berlin schrijft over het goede en het slechte, en alles daartussenin…lees verder >

Lucia Berlin Welkom thuis RecensieWelkom thuis

• Soort boek: autobiografische schetsen, reisverhalen
  • Origineel: Welcome Home (2018)
  • Nederlandse vertaling: Elles Tukker
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 16 november 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Inhoud boek: Voor haar dood werkte Lucia Berlin aan een boek met nog niet gepubliceerde autobiografische schetsen. In ruim 20 hoofdstukken beschreef ze haar wijdse wereld: van Alaska tot Argentinië, Kentucky tot Mexico, New York City tot Chili. De plaatsen waar ze woonde en de mensen die ze kende beschrijft ze met dezelfde scherpzinnigheid, liefde en humor waardoor lezers verliefd werden op haar verhalen. In deze memoir heeft haar zoon Jeff Berlin de gaten opgevuld met foto’s en brieven van Lucia’s bewogen, romantische en tragische leven…lees verder >

Martine Bijl Rinkeldekink RecensieRinkeldekink

• Schrijfster: Marine Bijl (Nederland)
  • Soort boek; autobiografische verhalen
  • Verschenen: 1 november 2018
  • Omvang; 128 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: Rinkeldekink van Martine Bijl gaat over de hersenbloeding die zij kreeg in september 2015. Na haar langdurige herstel in een revalidatieoord, waar zij vrijwel alles opnieuw moest leren, bracht ze nog enkele maanden door in een ziekenhuis, waar ze behandeld werd voor depressie. Haar taalvermogen bleef onaangetast. Over therapeuten, over welzijnstaal, de valklas en de ergotherapie, over angsten en wanen…lees verder >

Anne Cathrine Bomann Agathe RecensieAgathe

• Schrijfster: Anne Cathrine Bomann (Denemarken)
  • Soort boek: Deense roman, psychologische roman
  • Origineel: Agathe
  • Nederlandse vertaling: Ingrid Hilwerda
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 6 november 2018
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Tags: eenzaamheid, liefde, Parijs, psychiater, verbondenheid
  • Inhoud roman: Een psychiater in Parijs staat op het punt om met pensioen te gaan. Hij telt de maanden af. Tot zijn grote ergernis heeft zijn secretaresse nog een nieuwe patiënte aangenomen. Een Duitse vrouw die Agathe heet. Maar juist deze Agathe houdt hem een spiegel voor en hij raakt door haar gefascineerd…lees verder >

Lars Saabye Christensen Magneet RecensieMagneet

• Schrijver: Lars Saabye Christensen (Noorwegen)
  • Soort boek: ideeënroman, sociale roman
  • Origineel: Magnet (2015)
  • Nederlandse vertaling: Marin Mars
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 november 2018
  • Omvang: 800 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Jokum voelt zich nergens thuis, behalve bij zijn onafscheidelijke magneet waarvan hij denkt dat het ding geluk aantrekt. De liefde leert hij kennen als de hamster van zijn huisgenote Synne sterft en hij probeert om met zijn magneet het beestje tot leven te wekken. Het stel trekt naar San Francisco, waar de doortastende Synne Jokums fotografiecarrière gestalte geeft en hij alles doet om haar ambities waar te maken…lees verder >

Jane Gardam De dochter van Crusoe RecensieDe dochter van Crusoe

• Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
  • Soort boek: Engelse roman, familieroman
  • Origineel: Crusoe’s Daughter (1985)
  • Nederlandse vertaling: Gerda Baardman, Kitty Pauwels
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: 13 november 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Tags: Engeland, Jane Gardamvrouwenleven
  • Waardering:
  • Inhoud roman: Aan het begin van de vorige eeuw wordt de zesjarige Polly Flint achtergelaten bij haar twee vrome tantes, een norse weduwe en een onberekenbare dienstmeid. In hun gele huis aan de Engelse kust, met niets anders dan duinen en een uitgestrekt landschap om zich heen, zit er voor de eenzame wees niet veel anders op dan te lezen. Vooral Robinson Crusoe sluit ze in haar hart, ze delen immers hetzelfde lot: beiden achtergelaten op een verlaten stukje land en beiden de held van hun eigen verhaal…lees verder >

Paolo Giordano De hemel verslinden RecensieDe hemel verslinden

• Schrijver: Paolo Giordano (Italië)
  • Soort boek: familieroman, coming of age roman
  • Origineel: Divorare il cielo
  • Nederlandse vertaling: Mieke Geuzebroek, Pietha de Voogd
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: november 208
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud boek: Teresa verruilt iedere zomervakantie samen met haar vader hun woning in het drukke Turijn voor het huis van haar jeugd op het Italiaanse platteland. het zijn saaie, bloedhete vakanties, totdat ze op een dag drie jongens bespiedt die naakt in het zwembad zwemmen: Nicola, Tommaso en de zonderlinge maar charismatische Bern. Ze zullen Teresa’s leven voor altijd tekenen…lees verder >

Johan Harstad Heterdaad RecensieHeterdaad

• Schrijver: Johan Harstad (Noorwegen)
  • Soort boek: humoristische verhalen, detective verhalen
  • Origineel: Ferskenen
  • Nederlandse vertaling: Paula Stevens
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 1 november 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Tags: detectivehumor
  • Inhoud boek: Ter ontspanning begon Johan Harstad nog tijdens het schrijven van Max, Mischa & het Tet-offensief aan een nieuw project. Hij schiep Frode Brandeggen, een fictieve schrijver van een geflopte tweeduizend pagina’s dikke avantgardistische roman die zijn toevlucht zocht in de misdaadliteratuur. Zowel pastiche op als hommage aan het genre bevat Heterdaad 15 microromans van de hand van Brandeggen over een gelijknamige detective die er een neusje voor heeft áltijd op de juiste plek te zijn als er een misdaad wordt gepleegd…lees verder >

A.F.Th. van der Heijden Mooi doodliggen RecensieMooi doodliggen

• Titel: Mooi doodliggen
  • Schrijver: A.F.Th. van der Heijden (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, psychologische roman
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 15 november 2018
  • Omvang: 368 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: 29 mei 2018. Tijdens een tumultueuze vergadering van de VN Veiligheidsraad in New York, gewijd aan de MX17-ramp, wordt onder de aanwezige journalisten het bericht verspreid dat hun Russische collega Grigori Moerasjko in Kiev is doodgeschoten. Een vriend van hem, de Nederlandse oorlogsverslaggever Natan Haandrikman, besluit onmiddellijk van New York naar Kiev te vliegen om de weduwe bij te staan…lees verder >

Hanneke Hendrix Aswoensdag RecensieAswoensdag

• Schrijfster: Hanneke Hendrix (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, Limburg roman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 13 november 2018
  • Inhoud roman: Marit is ongewenst kinderloos. Als ze gedwongen wordt terug te keren naar haar Limburgse geboortedorp om daar voor haar moeder met alzheimer te gaan zorgen, is ze bezig met de laatste ivf-poging. Ze ziet op tegen het beklemmende en gemaakt gezellige van het voormalige mijndorp, maar vooral tegen de confrontatie met haar kille moeder, die ze sinds de dood van haar vader niet heeft gesproken. Tegen de verwachting in brengt het verblijf haar rust…lees verder >

Kimi Räikkönen Biografie van Kari Hotakainen RecensieKimi Räikkönen

• Schrijver: Kari Hotakainen (Finland)
  • Soort boek: autosportboek, biografie, formule 1 boek
  • Origineel: Kimi Räikkönen
  • Nederlandse vertaling: Annemarie Raas
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt: 13 november 2018
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering:
  • Inhoud boek: Formule 1-coureur Kimi Räikkönen staat bekend als een van de beste coureurs van dit moment. Hij debuteerde in 2001 in de Formule 1 en werd tijdens zijn eerste seizoen al snel gerekruteerd om voor McLaren te komen rijden. Vervolgens stapte hij over naar Ferrari, en met dat team werd hij in 2007 wereldkampioen. Daarna verliet hij de sport een paar jaar, maar keerde later toch weer terug…lees verder >

Auke Hulst Zoeklicht op het gazon RecensieZoeklicht op het gazon

• Schrijver: Auke Hulst (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Verschijnt: 28 november 2018
  • Omvang:
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud boek: In Zoeklicht op het gazon onderzoekt Auke Hulst de mysterieuze verdwijning van vicepresident Richard Nixon in 1960. Eerder verschenen van zijn hand En ik herinner me Titus Broederland, Slaap zacht, Johnny Idaho en Kinderen van het Ruige Land. Auke Hulst beschrijft in Zoeklicht op het gazon op intelligente wijze de invloed van karakters op de loop van de geschiedenis van de Amerikaanse politiek. Het resultaat is een historisch psychologisch portret dat uiterst actueel is…lees verder >

Martine de Jong De aanloopman RecensieDe aanloopman

• Schrijfster: Martine de Jong (Nederland)
  • Soort boek: Groningen roman
  • Uitgever: Podium
  • Verschijnt: 1 novermber 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Inhoud boek: Johanna leidt een veilig, teruggetrokken bestaan op het uitgestrekte Groninger platteland. Haar dochters zijn verhuisd naar Amsterdam, en haar echtgenoot is al twintig jaar dood. Op een maartse winterdag staat er een man voor haar deur, als een verdwaalde hond. Johanna laat hem binnen – niet alleen in huis, maar in haar nieuwe leven. Dat de komst van Kasper niet alleen haar eigen leven opschudt, maar onderdeel is van iets groters, realiseert ze zich pas veel later…lees verder >

Stefano Keizers Twee Luitenanten RecensieTwee Luitenanten

• Schrijver: Stefano Keizers (Nederland)
  • soort boek: debuutroman
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 1 november 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Inhoud roman: De jonge kunstenaar Gover Meit is op een dood spoor beland: zijn geld is op, zijn relatie is wankel en de vriendschap met zijn beste vriend staat ook op springen. Hij brengt zijn dagen in ledigheid door met piekeren, drinken en drugs. Tegelijkertijd weet hij: hij moet iets, iets groots, want dat zit in hem. Twee Luitenanten is de genesis van het personage Stefano Keizers die furore zou maken in het theater en in het programma De Slimste Mens…lees verder >

Violet Leroy Mijn Italiaanse moeder RecensieMijn Italiaanse moeder

• Schrijfster: Violet Leroy (Nederland)
  • Soort boek: familieroman, psychologische roman
  • Uitgever: Uitgeverij De Kring
  • Verschenen: 1 november 2018
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Waardering∗∗∗∗ (uitstekend) Monique van der Hoeven
  • Recensie boekNog niet eerder las ik iets van de Violet Leroy, die al drie eerder geschreven en goed ontvangen thrillers op haar naam heeft staan. Leroy is geboren in Amsterdam en woont en werkt tegenwoordig in Renkum. Haar eerste roman Mijn Italiaanse moeder is deels autobiografisch en gebaseerd op ware gebeurtenissen. De roman is, mede door het fantasieverhaal van Anna over haar Italiaanse moeder, heel boeiend. Heerlijk om met Anna mee op schoolreis naar Italië te gaan, wetende dat Anna eigenlijk op zoek is naar haar “echt moeder”…lees verder >

Eleanor Limprecht De reizigersDe reizigers

• Schrijfster: Eleanor Limprecht (Australië)
  • Soort boek: Australische roman, psychologische roman
  • Origineel: The Passengers (maart 2018)
  • Nederlandse vertaling: Erica Feberwee
  • Uitgever: A.W. Bruna
  • Verschijnt: 7 november 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: Sarah en haar kleindochter Hannah maken een cruise van Californië naar Australië. Sarah keert terug naar haar geboorteland, waar ze niet meer is geweest sinds ze in 1945 aan boord stapte van de USS Mariposa. Samen met vele andere oorlogsbruiden stak zij dat jaar de Stille Oceaan over, om te worden herenigd met de Amerikaanse soldaten waarmee zij tijdens de oorlog trouwden…lees verder >

Guus Luijters Klein geluk In de stad RecensieKlein geluk In de stad

• Schrijver: Guus Luijters (Nederland)
  • Soort boek: columns
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschijnt: 1 november 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Klein geluk – In de stad vindt het geluk in Amsterdam, de stad van toen en de stad van nu, op onverwachte of juist heel alledaagse plekken. Guus Luijters onderzoekt het wezen van de stad, zoals dat opgeslagen ligt in haar straten en pleinen, haar grachten en bruggen en rivieren. Iedere dag weer, het geluk is overal te vinden…lees verder >

Stephen Moss Het roodborstje RecensieHet roodborstje

Een biografie

• Schrijver: Stephen Moss (Engeland)
  • Soort boek: monografie, vogelboek
  • Origineel: The Robin (2017)
  • Nederlandse vertaling: Robbert-Jan Henkes
  • Verschenen: 18 oktober 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Waardering∗∗∗∗∗ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • Recensie boekHet roodborstje is de nationale vogel van Groot-Brittannië. Nergens is het zangvogeltje zo geliefd als bij onze buren aan de overkant van de Noordzee. Met regelmaat verschijnen er dan ook boeken over het roodborstje. Het ene boek wat beter dan het ander. Een van de bekendste natuurschrijvers van Engeland, Stephen Moss, heeft zich nu gewaagd aan dit nationale Britse symbool. Bovendien is hij erin geslaagd om een zeer mooi boek te schrijven over het roodborstje…lees verder >

Jan Mulder Liefde & AardbevingenLiefde & Aardbevingen

• Titel: Liefde & Aardbevingen
  • Schrijver: Jan Mulder (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 1 november 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud roman: Een dorp in het hoge noorden van het land, de laatste decennia van de vorige eeuw. De kruidenier Wilhelmus ontfermt zich immer met toewijding over de lichamen van de talrijke zielen die in hun zware boerenbestaan geen andere uitweg zagen dan in de put te springen. Thuis adoreert hij tamelijk naïef zijn echtgenote Albertine, die veel minder dan hij in staat is haar geduld te bewaren in hun stilstaande, kinderloze huwelijk…lees verder >

Philip Norman Eric Clapton BiografieEric Clapton

• Schrijver: Philip Norman (Engeland)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Origineel: Slowhand
  • Nederlandse vertaling: Jan Willem Reitsma, Irene Paridaans, Sylvie Hoyink
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 15 november 2018
  • Omvang: 416 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Tags: biografie
  • Inhoud biografie: Het intrigerende levensverhaal van een rocklegende. Van de biograaf van Paul McCartney en Mick Jagger. Met the Yardbirds, Cream en Derek and the Domino’s werd Eric Clapton bekend als grootmeester van de elektrische gitaar. Eind jaren zeventig viel hij in een diep dal toen hij een strijd op leven en dood leverde met drank en drugs. Op zijn beste vriend George Harrison veroverde hij zijn grote liefde Pattie Boyd, en begin jaren tachtig keerde hij terug als solist…lees verder >

Michelle Obama Mijn verhaal RecensieMijn verhaal

• Schrijfster: Michelle Obama (Verenigde Staten)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Origineel: Becoming (2018)
  • Nederlandse vertaling: Rob de Ridder
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschenen: 13 november 2018
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Toen Michelle Robinson klein was, was haar wereld de South Side van Chicago, waar zij en haar broer Craig in het appartement van hun ouders op de eerste verdieping een slaapkamer deelden en waar ze in het park tikkertje speelden en waar haar ouders, Fraser en Marian Robinson, haar opvoedden tot een oprechte en zelfverzekerde jonge vrouw. Maar het leven bracht haar al gauw naar heel andere werelden, onder andere de collegezalen van Princeton, waar ze voor het eerst voelde wat het betekende om de enige zwarte vrouw in de zaal te zijn, tot de glazen kantoortoren waar ze als topbedrijfsjurist werkte – en waar op een zomermorgen een rechtenstudent genaamd Barack Obama voor haar bureau verscheen en haar zorgvuldig geplande leven in de war schopte…lees verder >

Herman van Oosten De tapuit RecensieDe tapuit

• Schrijver: Herman van Oosten (Nederland)
  • Soort boek: monografie, vogelboek
  • Verschenen: 15 november 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Tags: tapuit, vogels
  • Inhoud boek: Van alle zangvogels dwingt de tapuit de grootste bewondering af: geen ander zangvogeltje legt zo’n grote afstand af tussen broedplaats en overwinteringsgebied. Want hoewel tapuiten over de hele wereld broeden, tot in Canada en Alaska toe, overwinteren ze allemaal in Afrika. In de broedtijd kun je tapuiten zingend in de lucht zien vliegen. Tenminste, als je je best doet…lees verder >

Daniël Rovers Bakvis RecensieBakvis

Een leesautobiografie

• Titel: Bakvis
  • Schrijver: Daniël Rovers (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, essays
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschenen: 6 november 2018
  • Omvang; 318 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: In Bakvis schrijft Daniël Rovers over boeken die hem in zijn jongste jeugd hebben gevormd en tot schrijver hebben gemaakt. Annie M.G. Schmidts ‘Pluk van de Petteflet’ in de eerste plaats, de jeugdromans van Thea Beckman, het dagboek van Anne Frank. In de jaren daarna dienden zich telkens weer andere namen aan, zoals Franz Kafka, Penelope Fitzgerald, Nanne Tepper en David Foster Wallace. Zij leerden hem spreken en schrijven over verlangens en gevoelens die hij eerder nauwelijks begreep…lees verder >

Richard Russo De geluksvogel RecensieDe geluksvogel

• Schrijver: Richard Russo (Verenigde Staten)
  • Soort boek: humoristische roman, psychologische roman
  • Origineel: Straight Man
  • Uitgever: Signatuur
  • Verschijnt: 13 november 2018
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Inhoud roman: Het zit Hank Devereaux, een gesjeesd auteur, niet mee. Als voorzitter van de faculteit Engels moet hij zich het gekonkel van zijn collega’s laten welgevallen, terwijl hij zijn vrouw ervan verdenkt een relatie te hebben met de decaan. Ook is hij niet in staat zijn dochter te begrijpen of op goede voet te komen met zijn eigen vader, een gevierd schrijver in wiens schaduw hij nog steeds lijkt te staan. Wanneer de spanningen door een op handen zijnde bezuiniging oplopen, krijgt hij te maken met fysiek ongemak en veroorzaakt hij een rel als hij dreigt de campusgans om het leven te brengen. En dat allemaal in één week…lees verder >

Carolina Schutti Lopen over zacht gras RecensieLopen over zacht gras

• Schrijfster: Carolina Schutti (Oostenrijk)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Einmal muss ich über weiches Gras gelaufen sein (2012)
  • Nederlandse vertaling: Irene Dirkes
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 november 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Inhoud roman: Met de vroege dood van haar Wit-Russische moeder verliest Maja ook haar moedertaal. Van de ene op de andere dag komt ze in huis bij een tante die ze niet verstaat en die zwijgt over het verleden. Alleen Marek, een voormalige Poolse dwangarbeider, zorgt voor geborgenheid. Het Pools herinnert Maja onbewust aan de taal van haar jongste jaren…lees verder >

Mart Smeets Afzien RecensieAfzien

• Schrijver: Mart Smeets (Nederland)
  • Soort boek: sportverhalen
  • Uitgever: Uitgeverij De Kring
  • Verschijnt: 16 november 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: In Afzien neemt hij de lezer mee naar de voor Nederland zo succesvolle Winterspelen in Zuid-Korea; naar de topprestaties van Dumoulin, Kruijswijk, Froome, Geraint Thomas en Yates in Giro, Tour en Vuelta; en naar de verbluffende solo van Anna van der Breggen bij het WK vrouwen. Hij volgt tennisster Kiki Bertens bij haar doorbraak naar de wereldtop…lees verder >

Guido Snel De mirreberg RecensieDe mirreberg

• Schrijver: Guido Snel (Nederland)
  • Soort boek: roman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 6 november 2018
  • Omvang: 352 pagina’s
  • Inhoud roman: Drie luiken, drie lagen, drie tijden. In 1944, twee weken na d-Day, steekt kunsthistoricus Edgar Auerbach in het kielzog van de geallieerde troepen het Kanaal over, op zoek naar door de nazi’s geroofde kunst. In 1500 monstert een jonge schilder uit de Nederlanden aan op het schip van een Osmaanse kapitein met de opdracht de kusten van de Middellandse Zee zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. En in Los Angeles anno nu twijfelt schilderes Karen Christiansen aan de zin van een heel leven gewijd aan de kunst. De mirreberg is een roman over een triptiek, geschreven in de vorm van een triptiek…lees verder >

Jan Stocklassa Stieg Larssons Erfenis RecensieStieg Larssons erfenis

• Titel: Stieg Larssons Erfenis
  • Schrijver: Jan Stocklassa (Zweden)
  • Soort boek: true crime boek
  • Origineel: Stieg Larssons arkiv: Nyckeln till Palmemordet (2018)
  • Nederlandse vertaling: Ron Bezemer
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschenen: november 2018
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Op 28 februari 1986 werd de Zweedse premier Olof Palme op straat in Stockholm doodgeschoten. Een moord die tot de dag van vandaag onopgelost is en waarover de meest wilde complottheorieën bestaan. Stieg Larsson, de latere auteur van de wereldberoemde Millennium-trilogie, is overtuigd van de betrokkenheid van extreemrechtse groeperingen en buitenlandse veiligheidsdiensten en begint zelf in het diepste geheim een intensief onderzoek. Hij houdt zijn zoektocht jarenlang vol en doet onthutsende ontdekkingen, maar voor hij de vermoedelijke daders kan aanwijzen overlijdt hij in 2004 plots aan een hartaanval…lees verder >

Jeroen Thijssen Johannes van Dam BiografieJohannes van Dam

De Biografie

• Schrijver: Jeroen Thijssen (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Uitgever: Nieuw Amsterdam
  • Verschenen: 10 november 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: Johannes van Dam was naast bekend culinair journalist een bijzonder mens. Hij had dan ook bepaald een roerige achtergrond: zijn joodse ouders overleefden de oorlog in onderduik, op jonge leeftijd was hij betrokken bij het auto-ongeluk waarin zijn vader omkwam en daarbij kwam dan nog zijn ontluikende homoseksualiteit in de burgerlijke jaren vijftig. Voordat hij over eten ging schrijven was zijn leven een chaos vol depressies, cocaïnegebruik en uitzichtloosheid. Daarna stond zijn leven in het teken van eten: spreken over eten, schrijven over eten en alles weten over eten…lees verder >

David Van Reybrouck Odes RecensieOdes

• Schrijver: David Van Reybrouk (België)
  • Soort boek: lofprijzingen, essays
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschenen: 1 november 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: De odes uit De Correspondent in een prachtige bundel. Geen enkele Nederlandstalige schrijver beheerst de kunst van de lofprijzing zo goed als David Van Reybrouck. Sinds begin 2015 bezingt hij op De Correspondent regelmatig iets, iemand of ergens: de ex, de lente, Leonard Cohen, de poetsvrouw, de mislukking en natuurlijk de liefde. In zijn fijnzinnige odes geeft hij zich helemaal bloot…lees verder >

Herman van Veen Voor het eerst RecensieVoor het eerst

• Schrijver: Herman van Veen (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: Thomas Rap
  • Verschijnt: 8 november 2018
  • Tags: mannenleven, ouder worden
  • Inhoud boek: In Voor het eerst schrijft Herman van Veen over het onbarmhartige proces van het ouder worden. Wanneer begint dat, ouderdom? Op welk moment besef je dat die jonge man is afgelost door een man op zekere leeftijd? De geest is vitaal, maar het lichaam hapert soms. De kloof tussen nu en vroeger wordt steeds groter. De ervaringen stapelen zich op, de herinneringen verdringen elkaar…lees verder >

Jan Westerhof We waren erbij Boek over de radio RecensieWe waren er bij

De eeuw van de radio

• Titel: We waten er bij
  • Schrijver: Jan Westerhof (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, radiogeschiedenis
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschenen: 6 november 2018
  • Omvang: 192 pagina’s (rijk geillustreerd)
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud boek: We waren er bij is een beeldboek van de eeuw van de radio. In dit aansprekende boek wordt de geschiedenis van het medium radio in Nederland verteld en vooral getoond. Met foto’s en grafische afbeeldingen die de tijdlijn vormen van de Nederlandse radiogeschiedenis. Met verhalen van gezichtsbepalende radiomakers…lees verder >

Joost Zwagerman Grote groet uit Zwagerland RecensieGrote groet uit Zwagerland

Ode aan Noord-Holland door zijn bekendste schrijver

• Schrijver: Joost Zwagerman (Nederland)
  • Samenstelling: Maria Vlaar
  • Soort boek: verhalen, essays, poëzie
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 6 november 2018
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Inhoud boek: “Grote groet!’ Zo ondertekende Joost Zwagerman vaak zijn brieven en e-mails. Hij was verknocht aan Noord-Holland, de provincie waar hij opgroeide, maar die hij verliet om in Amsterdam en New York te ontdekken wie hij was: schrijver. In zijn romans zingt hij blijvend de lof van het Noord-Hollandse platteland, in zijn gedichten haalt hij op lyrische wijze herinneringen op aan het Alkmaar van zijn jeugd, in zijn essays bezingt hij het landschap…lees verder >

Gerrit Jan Zwier Vijftig tinten groen Ierland Reisverhalen RecensieVijftig tinten groen

Langs de Ierse westkust

• Schrijver: Gerrit Jan Zwier (Nederland)
  • Fotograaf: Dolph Kessler
  • Soort boek: Ierland reisverhalen
  • Verschijnt: november 2018
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud boek: Na veertig jaar schoffelen en snoeien in de tuin der letteren keert Gerrit Jan Zwier terug naar een van zijn oudste liefdes: Ierland. In zijn eerste boek daarover, Mijn Ierland, uit 2007, merkte hij op: ‘Over geen land is met zoveel hunkering en hartstocht geschreven.’ Soms leek het alsof een landschap in staat was innerlijke kwetsuren te genezen. In Vijftig tinten groen ligt het accent geheel op de Ierse westkust…lees verder >

Nelleke Zandwijk Het mooiste verhaal over mijn familie RecensieHet mooiste verhaal over mijn familie

• Schrijfster: Nelleke Zandwijk (Nederland)
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 6 november 2018
  • Omvang: 206 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud roman: In de nieuwe roman van Nelleke Zandwijk neemt de hoofdpersoon behalve zichzelf haar hele familie onder de loep. Een tweelingzus die aan iedereen vraagt of ze niet doodgaat en welke bril ze moet kiezen, omdat alles in haar leven even belangrijk is, een Vlaamse zwager die in het soldatenuniform uit de Tweede Wereldoorlog rondloopt, een neefje voor wie de beproeving al direct bij zijn drukbezochte geboorte begint, een moeder die met haar klusjesman naar een boerderij in de bossen van Twente vertrekt…lees verder >