Boekrecensies December 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies December 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand december 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies december2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< november 2018 | overzicht recensies | januari 2019

365 Wijnen die je geproefd moet hebben Recensie365 Wijnen die je geproefd moet hebben

• Schrijvers: Luc Hoornaert (België), Sepideh Sedaghatnia (Iran)
  • Soort boek: wijnboek, wijngids
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Over wijn valt uiteraard te twisten. Wat de één een heerlijke wijn vindt, zal de ander beschouwen als slootwater. Dat is voor veel liefhebbers juist één van de charmes van het discussiëren over wijn. Maar wat zijn de 365 wijnen die je geproefd moet hebben? Met die vraag zijn Speideh Segahatnia en Luc Hoornaert aan de slag gegaan. Ze hebben een wijngids gemaakt die je actief kunt gebruiken met voor elke dag van het jaar een bijzondere wijn…lees verder >

Rutger Vahl - Nu weet ik het zeker, ik hou van George BakerNu weet ik het zeker, ik hou van George Baker

Nederlands succesvolste popartiest en de smaakpolitie

• Schrijver: Rutger Vahl (Nederland)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

George Baker is één van de allersuccesvolste Nederlandse popmuzikanten ooit. Vooral in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw verkocht hij miljoenen platen. Bovendien scoorde hij een aantal wereldhits waarvan Little Green Bag (1969) en Una Paloma Blanca (1975) zonder twijfel de bekendste zijn. Ondanks de vele fans die George Baker over de gehele wereld heeft gehad, is er, volgens Rutger Vahl, veel te weinig serieuze aandacht geweest voor Hans Bouwens, zoals zijn echte naam luidt. Met de goed geschreven biografie Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker is hij erin geslaagd om hierin verandering te brengen…lees verder >

Magisterium 5 De Gouden Toren RecensieMagisterium 5 De Gouden Toren

• Schrijfsters: Holly BlackCassandra Clare (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, jeugdroman (12+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De Gouden toren is het slotdeel van de spannende fantasy serie van schrijversduo Black en Clare. Een serie die een klein beetje doet denken aan Harry Potter, met een oorlog tussen magiërs en één opper-slechterik, maar dan met een volledig eigen stijl. Het Magisterium is een aanrader voor liefhebbers van magische fantasy en de Gouden Toren is een waardig slot…lees verder >

Robert Hilburn Paul Simon BiografiePaul Simon

De biografie

• Schrijver: Robert Hilburn (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie, muziekboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

De biografie Paul Simon geschreven door de bekende biograaf Robert Hillburn is gebaseerd op 3 jaar interviews met Paul en de mensen die in zijn leven waren en zijn en een rol hebben gespeeld in zijn grootse carrière als singer-songwriter. Er zijn eerder biografieën over Paul Simon geschreven, maar dit is de eerste waar hij zelf uitgebreid aan mee heeft gewerkt. Zowel Paul Simon als Robert Hillburn zijn uitstekende vertellers, wat het boek boeiend en prettig leesbaar maakt: het is allesbehalve een droge opsomming van feitjes. Doordat Simon zelf heeft meegewerkt aan deze biografie, lijkt het bijna autobiografisch. Het boek staat vol met zeer persoonlijke anekdotes en verhalen. Er staan veel mooie, persoonlijke details in de biografie…lees verder >

Het Grote Jaren 50 Boek RecensieHet grote jaren 50 boek

• Schrijvers: René Kok, Erik Somers, Paul Brood
  • Soort boek: fotoboek, geschiedenisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Wil je een mooi beeld krijgen van hoe het was in Nederland tijdens de jaren 50 van de vorige eeuw? In het grote jaren 50 boek zijn veel antwoorden te vinden op deze vraag. Samen met het Nationaal Archief heeft Uitgeverij WBOOK dit prachtige fotoboek over de vijftiger jaren in Nederland samengesteld en uitgegeven…lees verder >

Geert Vermeir Voetbal stelt niets voor Recensie boek over Jan BoskampVoetbal stelt niets voor

• Schrijver: Geert Vermeir (België)
  • Soort boek: biografie, portret, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Voetbal stelt niets voor van de Vlaamse journalist en schrijver Geert Vermeir is niet het eerste boek over Jan Boskamp. In de afgelopen jaren is de in België woonachtige Rotterdamse oud-voetballer en zeer geliefde voetbalanalist vaker onderwerp geweest van een aantal portretten. Dus je kunt je afvragen of dit boek nog veel toevoegt. Toch is Geert Vermeir hierin geslaagd…lees verder >

Sarah Moon Merel RecensieMerel

• Schrijfster: Sarah Moon (Verenigde Staten)
  • Soort boek: jeugdroman (15+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Ik wil niet eten, ik wil niet slapen, ik wil niet werken, ik wil niet weg… Ik wil gewoon naar Merel! Mijn hemel, als dit je Young Adult debuut is, wat Merel is voor schrijfster Sarah Moon, what’s next? Merel is een verlegen meisje. En niet een beetje verlegen. Nee, ze is zo verlegen dat het haar sociaal echt belemmerd. Ze sluit zich af, verstopt zich voor haar klasgenoten. De kantine is zo’n beetje de meest verschrikkelijke plek die ze maar kan verzinnen. De paniek en angst overvallen haar dikwijls…lees verder >

Mark Lowery Charlie en ik Recensie JeugdromanCharlie en ik

• Schrijver: Mark Lowery (Engeland)
  • Soort boek: jeugdroman (12+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Martin besluit met zijn broertje Charlie weg te lopen. Dat is nog niet zo eenvoudig, want ze zijn allebei minderjarig, Martin heeft te weinig geld bij zich én zijn broertje Charlie is… anders. Het gaat dan allemaal niet zonder slag of stoot, en Martin en Charlie weten telkens ternauwernood te ontkomen aan politie. Maar of ze hun plaats van bestemming ook echt gaan halen…?…lees verder >

Ben Guterson Winterhuis Hotel Recensie WaarderingWinterhuis Hotel

• Schrijver: Ben Guterson (Verenigde Staten)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Winterhuis Hotel leek me een fijn boek om in de aanloop naar kerst te lezen. Er zijn niet zo heel veel kerst/winterboeken voor wat oudere kinderen, dus deze kans greep ik met beide handen aan. Winterhuis Hotel is zijn eerste boek en wat mij betreft een zeer geslaagd debuut dat verwachtingen schept voor het vervolg…lees verder >

Luc Bodin Ho’oponopono anders bekeken RecensieHo’oponopono anders bekeken

• Schrijver: Luc Bodin
  • Soort boek: levenskunstboek, spiritueel boek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Omdat ik bekend ben met het prachtige Hawaïaanse vergevingsritueel Ho’oponopono en er zelf regelmatig gebruik van maak, ben ik erg geïnteresseerd in het nieuwe boek van Luc Bodin: Ho’opono pono anders bekeken met als ondertitel: een nieuwe kijk op het authentiek Hawaïaanse vergevingsritueel…lees verder >

Melanie Dobson Tot ik je vind RecensieTot ik je vind

• Schrijfster: Melanie Dobson (Verenigde Staten)
  • Soort boek: historische roman, psychologische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De roman van de Amerikaanse schrijfster Melanie Dobson, getiteld  Tot ik je vind is een meeslepend, ontroerend en romantisch verhaal, met zijn basis in de Tweede Wereldoorlog en als thema vluchtelingenkinderen. Melanie Dobson heeft meerdere historische romans op haar naam staan en ze blinkt uit in het schrijven van verhalen waarin het verleden en het heden bij elkaar komen…lees verder >

Jeroen Thijssen Johannes van Dam BiografieJohannes van Dam

De Biografie

• Schrijver: Jeroen Thijssen (Nederland)
  • Soort boek: biografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Johannes van Dam was decennia lang het enfant terrible van de culinaire journalistiek. Zijn recensies van de restaurants in Amsterdam waren berucht. Bovendien was hij in staat om carrières van koks en de restaurants waar zijn kookten te maken of te breken. Daarnaast was Johannes van Dam door de loop van de jaren een bekende en ook beruchte Amsterdammer geworden. Schrijver en biograaf Jeroen Thijssen heeft zelf een bijzondere ervaring met Johannes van Dam die typerend is voor zijn houding en gedrag…lees verder >

Michelle Obama Mijn verhaal RecensieMijn verhaal

• Schrijfster: Michelle Obama (Verenigde Staten)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, memoires
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Ontroerend, mooi, boeiend, bij tijd en wijle ook verbijsterend en vooral heel erg open en eerlijk, dat is mijn eerste reactie na het lezen van de Nederlandse vertaling van Becoming, de memoires van voormalig First Lady van de Verenigde Staten Michelle Obama. Net als veel vrouwen ben ik fan van Michelle Obama. Ze is een prachtig voorbeeld van een krachtige vrouw, een vrouw die op een vrouwelijke manier grote, heel nodige veranderingen teweeg brengt. Een vrouw met een groot hart en een vrouw die in staat is vele rollen tegelijk voor haar rekening te nemen…lees verder >

Matt Haig - Een jongen met de naam Kerstmis Recensie InformatieEen jongen met de naam Kerstmis

• Schrijver: Matt Haig (Engeland)
  • Soort boek: kerstverhaal, jeugdboek, voorleesboek
  • Leeftijd: 7+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Rond Kerstmis lees ik graag een sfeervol kerstboek. Maar, hoewel de winkels vaak vol staan met Sinterklaas boeken, de boeken met Kerstverhalen zijn vaak wat lastiger te vinden. Zeker voor een iets ouder leespubliek. Matt Haig is er in geslaagd een sfeervol, hoopvol, grappig en avontuurlijk verhaal te schrijven over een jongen met de naam Kerstmis!…lees verder >

Jonas Jonasson De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te reddenDe 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden

• Schrijver: Jonas Jonasson (Zweden)
  • Soort boek: avonturenroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (goed)

Met De 100-jarige man die terug kwam om de wereld te redden zet Jonas Jonasson het verhaal voort dat hij begon met De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Ook deze keer weten Allan Karlsson en zijn vriend Julius weer op de meest bizarre manieren betrokken te raken bij belangrijke gebeurtenissen in wereldpolitiek. Ook deze keer staat de schelmenroman weer boordevol met hilarische avonturen….lees verder >

Louis Beyens De raaf Recensie VogelboekDe raaf

• Schrijver: Louis Beyens (België)
  • Soort boek: monografie, vogelboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

De Vlaamse bioloog en poolonderzoeker Louis Beyens is al lange tijd gefascineerd door de raaf. Sterker nog één van zijn eerdere mooie boeken over het leven in het Noordpool droeg al de titel Het masker van de raaf. Daaruit kon je al opmaken dat de raaf een belangrijke vogel is voor de mensen in de noordelijke streken. De raaf was in Nederland vrijwel uitgestorven. De associaties met de dood en de belachelijke redenatie dat de vogel concurreerde met het jagersgilde waren hiervan de oorzaak. Gelukkig maakt de raaf in het afgelopen deccenium een opvallende wederopstanding mee in de lage landen. Tijd dus voor een boek over deze bijzondere vogel…lees verder >

Kendare Blake Koninginnen Recensie Three Dark Crowns 1Koninginnen

Three Dark Crowns deel 1

• Schrijfster: Kendare Blake (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Op haar website staat dat het werk van Kendare Blake soort van donker is, gewelddadig en passages bevat over eten die ze schrijft als ze honger heeft. Ik geloof dat dit ook in een notendop haar nieuwste novelle Koninginnen beschrijft. Een donker, sinistere fantasyboek waar giftig bessensap als bloed langs de kinnen druipt. Katherine, Arsinoe en Mirabella worden geboren op het eiland Fennbirn en op jonge leeftijd van elkaar gescheiden. Eén van hen is voorbestemd de toekomstig koningin te worden, de andere twee zullen door haar worden vermoord…lees verder >

Jan Mulder Liefde & AardbevingenLiefde & Aardbevingen

• Titel: Liefde & Aardbevingen
  • Schrijver: Jan Mulder (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Dat Groningen land Jan Mulder aan het hart gaat, mag algemeen bekend worden geacht. Hij werd in 1945 geboren in Bellingwolde en groeide er op. Zijn voetbalcarrière zorgde ervoor dat hij vertrok uit Groningen. Lang woonde hij in België en de Randstad. Inmiddels is hij weer terug in zijn geboortestreek. Het gebied dat geteisterd is door de gaswinning en de daarmee gepaard gaande aardbevingen tergen Jan Mulder al lang. Bovendien is het woud van windmolens dat in het afgelopen decennium is geplaatst, al lang een doorn in het oog. Hij moest erover schrijven…lees verder >

Kees Verkerk Biografie Jeroen Haarsma Keessie RecensieKeessie

• Schrijver: Jeroen Haarsma (Nederland)
  • Soort boek: Kees Verkerk biografie, sportboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Kees Verkerk stond letterlijk aan de basis van de succesreeks die de Nederlandse schaatsers tot op de dag van vandaag voortzetten. Bovendien was hij één de wegbereider van de professionele sport in Nederlands. Zij het dat hij met een schaatsbond te maken had die elke vorm van profsport wenste af te straffen.Jeroen Haarsma verhaalt op zeer prettige wijze over het avontuurlijke leven van Kees Verkerk…lees verder >

Tomas Espedal Buiten de orde RecensieBuiten de orde

• Schrijver: Tomas Espedal (Noorwegen)
  • Soort boek: psychologische roman, Noorse roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Nooit is de man zo gelukkig geweest als in de periode dat hij een relatie heeft gehad met de veel jongere vrouw. De meeste personen in zijn omgeving hadden een probleem met het grote leeftijdsverschil. Ze trekken zicht daarom terug in het huis van de man en sluiten zich bovendien van de buitenwereld af. Tot het grote verdriet zet de vrouw na zes jaar een punt achter hun relatie. Zij wil gaan zelf gaan beleven waarover de man met zoveel passie heeft verteld…lees verder >

De schilders van Staphorst RecensieDe schilders van Staphorst

• Schrijver: Roel H. Smit-Muller (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Staphorst is voor de meesten van ons niet de eerste plaats waaraan gedacht wordt als inspiratie voor beeldende kunst. Toch is Staphorst al vanaf het midden van de negentiende eeuw een inspiratiebron geweest voor kunstenaars. Bovendien gebruiken zelfs hedendaagse schilders met enige regelmaat het bijzondere en intrigerende Overijsselse dorp als onderwerp van hun schilderijen en tekeningen…lees verder >

Christiane Ritter Een vrouw in de poolnacht RecensieEen vrouw in de poolnacht

• Schrijfster: Christiane Ritter (Oostenrijk)
  • Soort boek: Noordpool verhalen, reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Een vrouw in de poolnacht van Christiane Ritter is een ouderwets goed avonturenboek dat al in 1938 voor het eerst in het Duits werd uitgegeven. Nu pas, tachtig jaar later, is het boek voor het eerst in het Nederlands vertaald. Het spreekwoord beter laat dan nooit gaat in dit geval zeker op. Doordat het in een zeer levendige stijl is geschreven doet nergens verouderd aan. Sterker nog, je kunt stellen dat het boek aan actualiteit heeft gewonnen. Uiteraard kan dat ook met de vertaling te maken hebben. Maar omdat het boek sinds 1938 altijd in het Duits leverbaar is gebleven, heeft het ongetwijfeld vooral met de kwaliteit te maken.…lees verder >

Egon Hostovský Vreemdeling zoekt kamer RecensieVreemdeling zoekt kamer

• Schrijver: Egon Hostovský (Tsjechië)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In het jaar direct na de Tweede Wereldoorlog is dokter Marek op zoek naar een kamer in New York. Hij zoekt een rustige plek waar hij zijn boek kan schrijven. De titel van de roman Vreemdeling zoekt kamer geeft exact aan wat de plot is van deze tragi-komische en soms hilarische roman uit 1947 waarmee het Nederlandse lezerpubliek nu kan kennismaken door de uitgave van de sympathieke kleine uitgeverij Zirimiri Press…lees verder >

Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn RecensieParijs Berlijn

Een reis door Europa na de grote oorlog verschenen

• Schrijvers: Peter JacobsEwin De Decker (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek, reisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Honderd jaar geleden op 11 november 1918 eindigt de Grote Oorlog, in Nederland beter bekend als Eerste Wereldoorlog. Alhoewel de oorlogshandelingen op deze dag stoppen worden de gevolgen ervan tot lang erna ervaren. Schrijvers Peter Jacobs en Erwin De Decker hebben een prachtig boek geschreven waarin ze plekken bezoeken die tijdens deze naoorlogse periode belangrijk zijn…lees verder >

Martin Michael Driessen Mijn eerste moordMijn eerste moord en andere verhalen

• Schrijver: Martin Michael Driessen(Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het werk van Martin Michael Driessen heeft in de afgelopen jaren heeft wat lof ontvangen. Hoogtepunt was zonder twijfel de ECI literatuurprijs 2016 voor zijn roman Rivieren. Nu is de eerste bundel met verhalen van zijn hand met de intrigerende titel Mijn eerste moord. Het boek bevat bovendien ook nog de vertaling van de novelle Aquis submersus van de Noord-Duitse schrijver Theodor Storm…lees verder >

Auke Hulst Zoeklicht op het gazon RecensieZoeklicht op het gazon

• Schrijver: Auke Hulst (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Geen enkele Amerikaanse president heeft zich waarschijnlijk ooit zo miskend en onbegrepen gevoeld als Richard Nixon. Van 20 januari 1969 tot 9 augustus 1974 was hij president van de Verenigde Staten. Zijn presidentschap werd dramatisch afgesloten met het gedwongen vertrekt als gevolg van het Watergate schandaal. In zijn nieuwe roman Zoeklicht op het gazon portretteert Auke Hulst zeer overtuigend Richard Nixon  op drie van de belangrijkste momenten tijdens zijn politieke leven…lees verder >

Jaap Robben Zomervacht RecensieZomervacht

• Schrijver: Jaap Robben (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zomervacht vertelt het verhaal van Brian, door zijn vader, tegen zijn zin in, consequent Brai genoemd. Hij leeft met zijn vader in een stacaravan op een van alleman verlaten bedrijventerrein. Zijn vader drinkt bovenmatig. Het is er smerig en rauw. Koken is synoniem aal patat halen. Zijn ouders zijn gescheiden. Sterker nog zijn moeder is net getrouwd met een nieuwe liefde. Brian heeft een broer, Lucien. Hij is zwaar gehandicapt en leeft in een tehuis. Als dit ingrijpend gerenoveerd moet worden, is het de bedoeling dat de bewoners elders worden opgevangen…lees verder…lees verder >

Jeff Vandermeer Borne RecensieBorne

• Schrijver: Jeff Vandermeer (Verenigde Staten)
  • Soort boek: dystopische roman, liefdesroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De roman speelt zich af in een wereld na een catastrofe. Oorlog en droogte teisteren de wereld en de paar bewoners die er over zijn. Bovendien gaat de stad gebukt onder het tiranieke bewind van de reusachtige beer Mord. Rachel die samenleeft met Wick probeert te overleven in deze barre omstandigheden. Op een dag vindt ze in de vacht van Mord een klein harig wezen. Ze neemt het wezentje mee in haar onderkomen diep in de berg. Het blijkt zeer snel te groeien en te kunnen spreken.  Ze noemt het Borne…lees verder >

Huub Beurskens Steyler RecensieSteyler

• Schrijver: Huub Beurskens (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De Limburgse schrijver en dichter Huub Beurskens heeft tot nu nog geen echt groot lezerspubliek weten te bereiken. Alhoewel zijn vorige roman Eindeloos eiland wel op de shortlist van de ECI Literatuurprijs terecht is gekomen. Steyler is de nieuwe roman van Huub Beurskens die meer dan lezenswaardig is. Mathieu de hoofdpersoon van het boek wordt uitgenodigd in Frankrijk door zijn jeugdvriend Lucas die hij als bijnaam Steyler heeft gegeven…lees verder >

Uit de stal van Bosch recensie Jheronimus Bosch en de Aanbidding der KoningenUit de stal van Bosch

Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen

• Schrijvers: Jos KoldeweijMatthijs IslinkRon Spronk
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In 2016 organiseerde het Noordbrabants Museum ter gelegenheid van zijn vijhonderdste sterfdag de zeer succesvolle tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie. Ter voorbereiding van deze tentoonstelling is er bovendien negen jaar lang onderzoek gedaan naar de schilderijen die aan de schilder werden toegschreven. Het onderzoek naar de schilder Jheronimus Bosch en zijn werk is trouwens nog steeds in volle gang. Via het boek Uit de stal van Bosch – Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen krijg je een mooi beeld van wat dit onderzoek kan opleveren…lees verder >

Daniël Rovers Bakvis RecensieBakvis

Een leesautobiografie

• Schrijver: Daniël Rovers (Nederland)
  • Soort boek: essays
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Een leesautobiografie is de prikkelende ondertitel van Bakvis het nieuwe boek van Daniël Rovers. In het boek zijn artikelen gebundeld over boeken en schrijvers die Daniël Rovers vanaf het moment dat hij kon lezen tot aan de dag vandaag hebben gevormd tot de schrijver die hij is…lees verder >

Josephine Rombouts Cliffrock CastleCliffrock Castle

Werken op een kasteel in Schotland

• Schrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Werken op een kasteel in Schotland. Hoe overkomt je zoiets? In een notendop: je wil het stadse, drukke Den Haag verruilen voor een plek met ruige natuur. Je komt terecht op een Schots schiereiland, je spaargeld is op, je hebt nog geld voor één maand huur dus je moet snel met een oplossing komen. Je enige kans op inkomen is een baan als Housekeeper op een Schots kasteel. Waar je gevoelsmatig zo 100 jaar terug in de tijd gaat. Josephine Rombouts ging die uitdaging aan. Dat leidde tot bijzondere, verrassende, romantische en soms ook bizarre verhalen die uiteindelijk dit boek vormen…lees verder >

Jan Sluijters De wilde jaren Recensie Boek en TentoonstellingJan Sluijters De wilde jaren

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Jan Sluijters was één van de invloedrijkste Nederlandse kunstschilders van de eerste helft van de vorige eeuw. Vooral zijn kleurrijke portretten, naakten en landschappen die hij schilderde na de Eerste Wereldoorlog zijn nog altijd zeer geliefd en bekend. Het boek De wilde jaren, behorend bij gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrants Museum, richt zich juist op het werk van de jonge Jan Sluijters…lees verder >