Boekrecensies December 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies December 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand december 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies december2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< november 2018 | overzicht recensies | januari 2019 >

De schilders van Staphorst RecensieDe schilders van Staphorst

• Schrijver: Roel H. Smit-Muller (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Staphorst is voor de meesten van ons niet de eerste plaats waaraan gedacht wordt als inspiratie voor beeldende kunst. Toch is Staphorst al vanaf het midden van de negentiende eeuw een inspiratiebron geweest voor kunstenaars. Bovendien gebruiken zelfs hedendaagse schilders met enige regelmaat het bijzondere en intrigerende Overijsselse dorp als onderwerp van hun schilderijen en tekeningen…lees verder >

Christiane Ritter Een vrouw in de poolnacht RecensieEen vrouw in de poolnacht

• Schrijfster: Christiane Ritter (Oostenrijk)
  • Soort boek: Noordpool verhalen, reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Een vrouw in de poolnacht van Christiane Ritter is een ouderwets goed avonturenboek dat al in 1938 voor het eerst in het Duits werd uitgegeven. Nu pas, tachtig jaar later, is het boek voor het eerst in het Nederlands vertaald. Het spreekwoord beter laat dan nooit gaat in dit geval zeker op. Doordat het in een zeer levendige stijl is geschreven doet nergens verouderd aan. Sterker nog, je kunt stellen dat het boek aan actualiteit heeft gewonnen. Uiteraard kan dat ook met de vertaling te maken hebben. Maar omdat het boek sinds 1938 altijd in het Duits leverbaar is gebleven, heeft het ongetwijfeld vooral met de kwaliteit te maken.…lees verder >

Egon Hostovský Vreemdeling zoekt kamer RecensieVreemdeling zoekt kamer

• Schrijver: Egon Hostovský (Tsjechië)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In het jaar direct na de Tweede Wereldoorlog is dokter Marek op zoek naar een kamer in New York. Hij zoekt een rustige plek waar hij zijn boek kan schrijven. De titel van de roman Vreemdeling zoekt kamer geeft exact aan wat de plot is van deze tragi-komische en soms hilarische roman uit 1947 waarmee het Nederlandse lezerpubliek nu kan kennismaken door de uitgave van de sympathieke kleine uitgeverij Zirimiri Press…lees verder >

Peter Jacobs Erwin De Decker Parijs Berlijn RecensieParijs Berlijn

Een reis door Europa na de grote oorlog verschenen

• Schrijvers: Peter JacobsEwin De Decker (België)
  • Soort boek: geschiedenisboek, reisboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Honderd jaar geleden op 11 november 1918 eindigt de Grote Oorlog, in Nederland beter bekend als Eerste Wereldoorlog. Alhoewel de oorlogshandelingen op deze dag stoppen worden de gevolgen ervan tot lang erna ervaren. Schrijvers Peter Jacobs en Erwin De Decker hebben een prachtig boek geschreven waarin ze plekken bezoeken die tijdens deze naoorlogse periode belangrijk zijn…lees verder >

Martin Michael Driessen Mijn eerste moordMijn eerste moord en andere verhalen

• Schrijver: Martin Michael Driessen(Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Het werk van Martin Michael Driessen heeft in de afgelopen jaren heeft wat lof ontvangen. Hoogtepunt was zonder twijfel de ECI literatuurprijs 2016 voor zijn roman Rivieren. Nu is de eerste bundel met verhalen van zijn hand met de intrigerende titel Mijn eerste moord. Het boek bevat bovendien ook nog de vertaling van de novelle Aquis submersus van de Noord-Duitse schrijver Theodor Storm…lees verder >

Auke Hulst Zoeklicht op het gazon RecensieZoeklicht op het gazon

• Schrijver: Auke Hulst (Nederland)
  • Soort boek: politieke roman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Geen enkele Amerikaanse president heeft zich waarschijnlijk ooit zo miskend en onbegrepen gevoeld als Richard Nixon. Van 20 januari 1969 tot 9 augustus 1974 was hij president van de Verenigde Staten. Zijn presidentschap werd dramatisch afgesloten met het gedwongen vertrekt als gevolg van het Watergate schandaal. In zijn nieuwe roman Zoeklicht op het gazon portretteert Auke Hulst zeer overtuigend Richard Nixon  op drie van de belangrijkste momenten tijdens zijn politieke leven…lees verder >

Jaap Robben Zomervacht RecensieZomervacht

• Schrijver: Jaap Robben (Nederland)
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗∗ (uitmuntend)

Zomervacht vertelt het verhaal van Brian, door zijn vader, tegen zijn zin in, consequent Brai genoemd. Hij leeft met zijn vader in een stacaravan op een van alleman verlaten bedrijventerrein. Zijn vader drinkt bovenmatig. Het is er smerig en rauw. Koken is synoniem aal patat halen. Zijn ouders zijn gescheiden. Sterker nog zijn moeder is net getrouwd met een nieuwe liefde. Brian heeft een broer, Lucien. Hij is zwaar gehandicapt en leeft in een tehuis. Als dit ingrijpend gerenoveerd moet worden, is het de bedoeling dat de bewoners elders worden opgevangen…lees verder…lees verder >

Jeff Vandermeer Borne RecensieBorne

• Schrijver: Jeff Vandermeer (Verenigde Staten)
  • Soort boek: dystopische roman, liefdesroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De roman speelt zich af in een wereld na een catastrofe. Oorlog en droogte teisteren de wereld en de paar bewoners die er over zijn. Bovendien gaat de stad gebukt onder het tiranieke bewind van de reusachtige beer Mord. Rachel die samenleeft met Wick probeert te overleven in deze barre omstandigheden. Op een dag vindt ze in de vacht van Mord een klein harig wezen. Ze neemt het wezentje mee in haar onderkomen diep in de berg. Het blijkt zeer snel te groeien en te kunnen spreken.  Ze noemt het Borne…lees verder >

Huub Beurskens Steyler RecensieSteyler

• Schrijver: Huub Beurskens (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

De Limburgse schrijver en dichter Huub Beurskens heeft tot nu nog geen echt groot lezerspubliek weten te bereiken. Alhoewel zijn vorige roman Eindeloos eiland wel op de shortlist van de ECI Literatuurprijs terecht is gekomen. Steyler is de nieuwe roman van Huub Beurskens die meer dan lezenswaardig is. Mathieu de hoofdpersoon van het boek wordt uitgenodigd in Frankrijk door zijn jeugdvriend Lucas die hij als bijnaam Steyler heeft gegeven…lees verder >

Uit de stal van Bosch recensie Jheronimus Bosch en de Aanbidding der KoningenUit de stal van Bosch

Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen

• Schrijvers: Jos KoldeweijMatthijs IslinkRon Spronk
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

In 2016 organiseerde het Noordbrabants Museum ter gelegenheid van zijn vijhonderdste sterfdag de zeer succesvolle tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie. Ter voorbereiding van deze tentoonstelling is er bovendien negen jaar lang onderzoek gedaan naar de schilderijen die aan de schilder werden toegschreven. Het onderzoek naar de schilder Jheronimus Bosch en zijn werk is trouwens nog steeds in volle gang. Via het boek Uit de stal van Bosch – Jheronimus Bosch en de Aanbidding der Koningen krijg je een mooi beeld van wat dit onderzoek kan opleveren…lees verder >

Daniël Rovers Bakvis RecensieBakvis

Een leesautobiografie

• Schrijver: Daniël Rovers (Nederland)
  • Soort boek: essays
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗ (zeer goed)

Een leesautobiografie is de prikkelende ondertitel van Bakvis het nieuwe boek van Daniël Rovers. In het boek zijn artikelen gebundeld over boeken en schrijvers die Daniël Rovers vanaf het moment dat hij kon lezen tot aan de dag vandaag hebben gevormd tot de schrijver die hij is…lees verder >

Josephine Rombouts Cliffrock CastleCliffrock Castle

Werken op een kasteel in Schotland

• Schrijfster: Josephine Rombouts (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Werken op een kasteel in Schotland. Hoe overkomt je zoiets? In een notendop: je wil het stadse, drukke Den Haag verruilen voor een plek met ruige natuur. Je komt terecht op een Schots schiereiland, je spaargeld is op, je hebt nog geld voor één maand huur dus je moet snel met een oplossing komen. Je enige kans op inkomen is een baan als Housekeeper op een Schots kasteel. Waar je gevoelsmatig zo 100 jaar terug in de tijd gaat. Josephine Rombouts ging die uitdaging aan. Dat leidde tot bijzondere, verrassende, romantische en soms ook bizarre verhalen die uiteindelijk dit boek vormen…lees verder >

Jan Sluijters De wilde jaren Recensie Boek en TentoonstellingJan Sluijters De wilde jaren

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Jan Sluijters was één van de invloedrijkste Nederlandse kunstschilders van de eerste helft van de vorige eeuw. Vooral zijn kleurrijke portretten, naakten en landschappen die hij schilderde na de Eerste Wereldoorlog zijn nog altijd zeer geliefd en bekend. Het boek De wilde jaren, behorend bij gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrants Museum, richt zich juist op het werk van de jonge Jan Sluijters…lees verder >