Boekrecensies September 2017 Boekbesprekingen Overzicht

Op deze pagina zijn de boekrecensies september 2017 boekbesprekingen overzicht. Vrijwel dagelijks verschijnen er nieuwe boekrecensies en boekbesprekingen van boeken die door redacteuren van Allesoverboekenenschrijvers.nl gelezen zijn. Uiteraard bevatten de boekbesprekingen inhoudelijke informatie over het boek. Daarnaast kennen de redacteuren ook een beoordeling toe aan het betreffende boek.

Boekrecensies September 2017 Boekbesprekingen

We streven ernaar om vooral betere boeken te bespreken. En hierbij kan het gaan om romans en verhalen, kinderboeken en non-fictie boeken. Maar ook sportboeken, hobbyboeken en kookboeken passeren de revue en worden besproken. Hieronder vind je alle boekrecensies september 2017 van de redactie.

< Recensies Augustus Overzicht | Recensies Oktober >

Overzicht Boekrecensies September 2017 Boekbesprekingen

Fiona Rempt Junglekoorts Recensie Waardering ★★★★★ UitmuntendJunglekoorts

Hoe overleef je in de stad als je alleen het oerwoud kent?

• Schrijfster: Fiona Rempt ♀ (Nederland)
  • Soort boek: jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Jungle Koorts. Een boek waarbij ik me door de opvallend gele cover liet afleiden. Op de een of andere manier kreeg ik een “chick-lit” gevoel. Nou, daar moet ik wel een tikje voor in de stemming zijn. Maar jeetje, wat zat ik er naast zeg! Jungle Koorts is allesbehalve chicklit. Het is een geweldig avontuur dat op een ingenieuze manier onze Westerse gewoontes onder de loep neemt. Wauw. Wat een verrassing!…lees verder >

Elske Feitsma De authentieke vrouw Recensie WaarderingDe authentieke vrouw

Leven vanuit je vrouwelijke wijsheid

• Schrijfster: Elske Feitsma  (Nederland)
  • Soort boek: levenskunst boek, chakra boek, vrouwenboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (teleurstellend)

We lezen en horen er veel over: leven vanuit onze vrouwelijke wijsheid, authentiek vrouw zijn – maar wat is het precies en hoe doe je het? Elske Feitsma legt het helder en toegankelijk uit in haar nieuwe boek De authentieke vrouw. Met een voorwoord van Kaouthar Darmoni start Elske Feitsma haar uitnodiging aan alle vrouwen om weer vanuit vrouwelijke wijsheid en kunde te gaan leven. Vrouwenkracht is de afgelopen eeuwen onderdrukt en naar de achtergrond verdreven, veel vrouwen leven vanuit hun hoofd en de balans tussen hart, lichaam en hoofd is zoek geraakt…lees verder >

Paul van Loon Raveleijn De Bende van de Witte Veer RecensieRavelijn – De bende van de witte veer

Raveleijn, deel 2

• Schrijver: Paul van Loon ♂ (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdboek (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (teleurstellend)

De Bende van de Witte Veer is de opvolger van het succesvolle boek Raveleijn. De stad Raveleijn komt in de Efteling tot leven. Het boek was tevens de basis voor een spannende televisieserie. Hier is te zien hoe de broers en zussen Thomas, Maurits, Emma, Lisa en Joost de stad Raveleijn redden van een meedogenloze tovenaar. In de Bende van de Witte Veer is hun hulp in de andere wereld opnieuw nodig…lees verder >

Rinus Spruit Broeder schrijf toch eens Recensie RomanBroeder, schrijf toch eens!

• Schrijver: Rinus Spruit (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, familieroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het autobiografische karakter van de boeken van Rinus Spruit is altijd hoog. En dat is ook weer het geval bij Broeder, schrijf toch eens. Maar schijn kan bedriegen, het boek wordt niet voor niets roman genoemd. Nadat zijn moeder op hoge leeftijd is overleden gaat de verteller van de roman wonen in zijn geboortehuis in Nieuwdorp, Zeeland. Het huis is in 1937 gebouwd door zijn ouders en zij hebben er hun gehele leven gewoond…lees verder >

Roland Schimmelpfennig Die Sprache des Regens RecensieDie Sprache des Regens

• Schrijver: Roland Schimmelpfennig ♂ (Duitsland)
  • Soort: dystopische roman, psychologische roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Roland Schimmelpfennig is een gevierde Duitse dramteurg die met Die Sprache des Regens zijn tweede roman heeft geschreven. Die Sprache des Regens is een geslaagde lichtvoetige dystopische roman met een surrealistisch karakter. Als in een stad ergens in de buurt van de zee de bioscoop Tornado, op last van de politie, gesloten wordt, breken er rellen uit en vallen er slachtoffers. De stad raakt na deze gebeurtenissen in verval net als haar bewoners. Roland Schimmelpfennig vertelt de verhalen van de bewoners van de stad…lees verder >

Tosca Menten Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet Recensie FilmeditieDummie de mummie en de tombe van Achnetoet

Dummie de Mummie, deel 2 (filmeditie)

• Schrijfster: Tosca Menten ♀ (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De Tombe van Achnetoet is het tweede Dummie de Mummie boek. 4 oktober 2017 verschijnt de verfilming ervan in de bioscoop. Perfecte aanleiding natuurlijk voor een heruitgave van het boek! Tosca Menten is wat mij betreft één van de beste kinderboekenschrijvers van dit moment en De Tombe van Achnetoet is een komisch, ontroerend en spannend avontuur. Deze goedkope paperback wordt naar aanleiding hiervan uitgebracht…lees verder >

Einar Kárason Die Sturlungen RecensieDie Sturlungen

Die grosse Isländer-Saga

• Schrijver: Einar Kárason  (IJsland)
  • Soort boek: historische romans, IJslandse saga’s
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Einar Kárason is één van de meest vooraanstaande hedendaagse IJslandse schrijvers. In veel van zijn boeken die in het tegenwoordige IJsland spelen  klinken echo’s door van de middeleeuwse IJslandse saga’s. Er zijn in de jaren 80 van de vorige eeuw twee romans van zijn hand in het Nederlands vertaald. Maar daar is het helaas bij gebleven. Jammer, omdat zijn werk het lezen meer dan waard is. In het Duits is zijn werk wel grotendeels beschikbaar. Zo ook de vier romans die Einar Kárason zich laat afspelen in de tijd van de Vikingen en IJslandse saga’s…lees verder >

Fern Green Pap-Porridge Ontbijtkookboek RecensiePap – Porridge

De lekkerste ontbijtjes met de gezondste ingrediënten

• Auteur: Fern Green
  • Soort kookboek: ontbijtkookboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Alweer een geweldig boek in deze serie met boekjes over gezonde voeding. Dat havermout een goed alternatief is voor ons brood-ontbijt, is bij veel mensen tegenwoordig wel bekend. Dat het helemaal niet nodig is dat pap een saai gerecht wordt wordt met dit boekje wel duidelijk. Pap kan gemaakt worden op basis van allerlei granen, zoals bijvoorbeeld haver, gierst, quinoa, rogge, amarant of boekweit…lees verder >

Broes Tavernier Kookboek Vers van t veld Agnes Goyvaerts RecensieVers van ’t veld

Producten, recepten en verhalen van kwekers

• Schrijfster: Agnes Goyvaerts (Belgie)
  • Recepten: Broes Tavernier (België)
  • Soort kookboek: groente en verse streekproducten
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Het Broes Tavernier kookboek Vers van ’t veld is meer dan een kookboek alleen. Het is een liefdesverklaring aan het Vlaamse land en de producten die er gekweekt worden. Journaliste Agnes Goyvaerts en fotograaf Heikki Verdurme namen maanden de tijd om overal in Vlaanderen kwekers te bezoeken die met liefde en aandacht hun leven wijden aan bijzondere producten. De verhalen die de kwekers vertelden werden opgetekend en zijn nu in dit prachtig uitgegeven en inspirerende kookboek gebundeld…lees verder >

Elena Ferrante De geniale vriendin DwarsliggerDe geniale vriendin (Dwarsligger)

De Napolitaanse romans

• Schrijfster: Elena Ferrante ♀ (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, psychologische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De internationale faam die Elena Ferrante, van wie niemand weet wie zij of hij? (alhoewel, er zijn steeds sterkere geruchten dat de schrijver bekend is) in werkelijkheid is, ten deel is gevallen, kan ik na het lezen van deel 1 van de Napolitaanse romans, met de titel De geniale vriendin, goed begrijpen. De Nederlandse vertaling van het boek L’amica geniale dateert uit 2013 en is in 2017 opnieuw uitgegeven als Dwarsligger. Het kostte mij een behoorlijk aantal pagina’s lezen om enige grip op het verhaal te krijgen – de ellenlange lijst van personages en families aan het begin van het boek vond ik nogal intimiderend. De proloog Het uitwissen van de sporen, waarin Rino’s moeder, Rafaelle Cerullo, zoek is, roept veel vragen op – die overigens in dit deel niet beantwoord worden…lees verder >

Nieuwe Kinderboeken Augustus 2017 Milja Praagman Moet je zienMoet je zien!

• Schrijfster: Milja Praagman ♀ (Nederland)
  • Soort boek: prentenboek, voorleesboek
  • Leeftijd: 0-6 jaar
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Egel is de hoofdfiguur in het mooie dieren prentenboek van Milja Pruis. Samen met andere dieren beleefd hij avonturen waarin vooral vriendschap centraal staat. In het prentenboek draait het vooral om de mooie, zeer stijlvolle en frisse tekeningen die het verhaal op een duidelijke manier over het voetlicht brengen…lees verder >

Thore D. Hansen Brunhilde Pomsel Een Duits leven RecensieEen Duits leven

• Schrijvers: Brunhilde Pomsel ♀ Thore D. Hansen  (Duitsland)
  • Soort boek: autobiografische oorlogsverhalen
  • Recensie: Jos van Raan
  • Waardering: ★★★★ (redelijk)

Brunhilde Pomsel werd in 1911 in Berlijn geboren. Van 1942 tot 1945 werkte  ze als secretaresse op het propagandaministerie van Joseph Goebbels. Ze was een van de laatst overlevende getuigen van het nazi-regime en overleed vlak nadat zij haar verhaal vertelde. Thore D. Hansen, die haar verhaal optekende, is politicoloog en socioloog met zijn specialisaties internationale politiek en geheime diensten…lees verder >

Anders de la Motte Het einde van de zomer Recensie Zweedse thrillerHet einde van de zomer

• Schrijver: Anders de la Motte ♂ (Zweden)
  • Soort boek: psychologische thriller, Zweedse thriller
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

In de zomer van 1983 verdwijnt de vijfjarige Billy. Twintig jaar later gaat zijn zus op zoek naar wat er die zomer gebeurd is. Afwisselend lezen we het verhaal van Mansson, die in de bewuste zomer de rechercheur van dienst is in het zuid-Zweedse plattelandsdorpje, en Billy’s zus Vera, twintig jaar later, wonend in Stockholm en aan het werk als rouwverwerkingstherapeut. Beide karakters worden mooi neergezet. Mansson als de klassieke politieman: zeker van zijn zaak, maar niet bij machte om de juiste bewijzen te vinden…lees verder >

Elizabeth Jane Howard Lichte jaren RecensieLichte jaren

De Cazalets, deel 1

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard  ♀ (Engeland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Wat een geluk dat het eerste deel – Lichte Jaren  – van deze prachtige, autobiografische serie over de Cazalets, geschreven door Elizabeth Jane Howard (1923 – 2014) dit jaar in het Nederlands is vertaald! Elizabeth Jane Howard is absoluut een getalenteerd schrijfster, die door middel van met name prachtige, uitgebreide beschrijvingen een hele familie in het post-Victoriaanse Engeland tot leven brengt. Opnieuw tot leven brengt, misschien wel, want de boekenserie is autobiografisch, gebaseerd op Howards eigen, welgestelde familie. Ze begon in 1982 aan dit uitgebreide werk. Het vijfde deel schreef ze op haar 90ste, een jaar voor haar dood in 2014. Het verhaal verscheen ook als dramaserie bij de BBC…lees verder >

Boek De nieuwe Biesbosch RecensieDe nieuwe Biesbosch

Van polderland naar waterland

• Schrijver: Thomas van der Es  (Nederland)
  • Tekeningen: Stef den Ridder ♀ (België)
  • Soort boek: natuurboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Thomas van der Es, boswachter van de Biesbosch, hij was zelfs de jongste boswachter van Nederland en tekenaar Stef den Riddder verklaren in het boek De nieuwe Biesbosch, hun liefde aan één van de jongste en nieuwste Nederlandse natuurgebieden. In het prachtig vormgegeven boek wordt kort, bondig en helder uitgelegd waarom de Biesbosch zo’n bijzonder natuurgebied is en hoe het in de afgelopen jaren is ontwikkeld…lees verder >

Renate Dorrestein Reddende engel Recensie Roman 2017Reddende engel

• Schrijfster: Renate Dorrestein  ♀ (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, gothic thriller
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Wat een ongelofelijk spannend, beklemmend en gelaagd boek heeft Renate Dorrestein geschreven met Reddende Engel. Ik heb het boek letterlijk in één ruk uitgelezen, omdat ik gewoon moest weten hoe het af zou lopen. Dorrestein is een meesterverteller, met prachtige beschrijvingen en tegelijkertijd doorspekt met haar eigen visie op en vragen over het leven is dit verhaal veel meer dan een spannend thriller…lees verder >

Britt & Esra Het paard zonder ruiter Joke Reijnders RecensieBritt & Esra Het paard zonder ruiter

Deel 4, Britt & Esra PaardenpraatTV Boeken

• Schrijfster: Joke Reijnders ♀ (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, paardenboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Alweer een leuk en spannend avontuur van Britt & Esra, bekend van Paardenpraat tv. Hun nieuwste avontuur heet: Het paard zonder ruiter. Britt, Esra en Rania mogen in dit verhaal met z’n drieën op vakantie op een heuse ranch, in de Ardennen. Meteen op de eerste dag is het al heel erg spannend…lees verder >

Danny Jansen Wokking Lekker Wok KookboekWokking Lekker

24Kitchen kookboek

• Schrijver: Danny Jansen ♂ (Nederland)
  • Soort kookboek: wokgerechten
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Wokken is terug van weggeweest. En dat is volkomen terecht als je beschouwt dat het een uitstekende manier is om in korte tijd een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Groente spelen meestal de centrale rol. Dus wokken, als je het goed doet en de juiste olie gebruikt, past uitstekend in de trend om gezond te gaan eten. Het nieuwe kookboek van 24Kitchen kok Danny Jansen Wokking Lekker is daarbij een uitstekende wegwijzer…lees verder >

Charles Foster - Leven als een beest Recensie InformatieLeven als een beest

• Schrijver: Charles Foster (Engeland)
  • Soort boek: boek over dierengedrag, non-fictie
  • Origineel: Being a Beast (2016)
  • Recensie van: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Leven als een beest. En niet zo’n beetje leven als een beest. Nee, Charles Foster zou, als het even zou kunnen,echt willen veranderen in een beest. Hij wil echt weten wat het betekent een beest te zijn. En dat betekent dat hij veel tijd moet doorbrengen met de beesten die hij heeft uitgekozen om te beschrijven. Om aan te tonen wat de overeenkomsten zijn tussen deze dieren en de mens. In ieder geval met de mens Charles Foster. En…,hij gaat daarin extreem ver vind ik. Dat maakt het boek voor mij erg geloofwaardig. En zeker de manier waarop hij zijn beestenavonturen beschrijft. Ze zijn aanstekelijk, meeslepend en bijna niet te geloven tegelijkertijd…lees verder >

Paardentaal Boek Sharon Wilsie Gretchen Vogel RecensiePaardentaal

Communiceren met paarden in hun eigen taal

• Schrijfsters: Sharon Wilsie, Gretchen Vogel
  • Soort boek: paardenboek, paarden begrijpen
  • Recensie van: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Het boek Paardentaal is geschreven door Sharon Wilsie. Zoals de titel al verklapt, gaat dit boek over paardentaal. Ze heeft maandenlang bestudeerd hoe paarden met elkaar communiceren. Ze is gaan uitproberen wat er gebeurt als ze zélf gebruik maakt van diverse ademhalingen, aanrakingen, gebaren en rituelen. En het levert bijzondere resultaten op. Ik kan alvast vertellen, ik ben om! Diverse dingen heb ik zelf uitgeprobeerd bij verschillende paarden, en het werkt echt!…lees verder >

Handboek Vogels van Nederland en België RecensieHandboek Vogels van Nederland en België

• Schrijver: Luc Hoogenstein, Ger Meesters  (Nederland)
  • Soort boek: vogelgids, vogelboek
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Dit is al weer de derde editie van het onvolprezen Handboek Vogels van Nederland en België. Deze editie is geactualiseerd en nog verder uitgebreid ten opzichte van de vorige uitgave. Aan elke vogelsoort die in Nederland en België voorkomt wordt zeer uitgebreid aandacht besteed. Niet alleen alle broedvogels, trekvogels, zomer- en wintergasten passeren de revue, ook aan zeldzame vogels en exoten die inmiddels als wilde vogel zich een plek hebben verworven krijgen ruim de aandacht…lees verder >

Linnea Dunne Lagom Recensie Boek over Zweedse LevenskunstLagom

De Zweedse kunst van een leven leven in balans

• Schrijfster: Linnea Dunne  (Zweden)
  • Soort boek: levenskunst boek
  • Recensie van: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Het Zweedse begrip lagom betekent niet teveel, niet te weinig, precies goed. Iets wat je in het Nederlands misschien de gulden middenweg zou noemen. Lagom kan op van alles slaan: op de perfecte limonade (niet te zoet, niet te waterig), op lekker weer (niet te koud, niet te warm), maar ook op de juiste balans tussen werk en privé. Een eerste indruk: de grootte van het boekje, dat moet gezegd, is hartstikke lagom, een fijn handzaam boekje. Linnea Dunne gaat verschillende aspecten langs die allemaal lagom benaderd worden: de werk-privébalans, eten & drinken, design & mode, vrienden, duurzaam leven en een samenvattend hoofdstuk over geluk…lees verder >

Maarten Steenmeijer Golden Earring in 50 Songs Recensie BiografieGolden Earring in 50 Songs

Biografie van een band

• Schrijver: Maarten Steenmeijer  ♂ (Nederland)
  • Soort boek: muziekbiografie, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (goed)

Hoogleraar Spaanse Taal en Cultuur Maarten Steenmeijer volgt de legendarische Haagse rockband al jaren en schrijft er regelmatig over. In Golden Earring in 50 Songs beschrijft hij de carrière, successen en mislukking van de band aan de hand van de nummers en albums die in de loop van tientallen decennia zijn uitgebracht. Het idee van een biografie aan de hand van de nummers die Golden Earring heeft uitgebracht is prima. Maar helaas schiet de uitwerking ervan een beetje tekort. Maarten Steenmeijer kan prima schrijven, daar ligt het niet aan...lees verder >

Kerstin Preiwuß Nach Onkalo RecensieNach Onkalo

• Schrijfster: Kerstin Preiwuß  (Duitsland)
  • Taal: Duits
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

De Duitse schrijfster Kerstin Preiwuß is geboren en opgegroeid in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern in het uiterste noordoosten van Duitsland. Haar tweede roman Nach Onkalo heeft Kerstin Preiwuß gesitueerd in het merengebied dat in Duitsland bekend is als de Mecklenburgische Seenplatte. Matuschek, een man van net boven de veertig woont al zijn hele leven samen met zijn moeder in een huis aan een van de meren. Als zijn moeder plotseling overlijdt, moet hij opeens zijn leven zelf aanpakken. Hij heeft een huis, een baan als weerman op de nabijgelegen luchthaven en is duivenmelker…lees verder >

Vegan Het Kookboek Recensie Veganistisch KookboekVegan Het Kookboek

• Schrijver: Jean-Christian Jury  (Frankrijk)
  • Soort kookboek: veganistisch kookboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Vegan Het Kookboek van Jean-Christian Jury is dik en zeer uitgebreid. Ruim 450 recepten voor vegetarische recepten uit alle windstreken en vrijwel alle landen van de wereld bevat dit vuistdikke kookboek van meer dan 475 pagina’s. Als je inspiratie zoekt voor variatie en bijzondere vegetarische gerechten dan is Vegan ideaal. Bijzonder is ook dat er gerechten in te vinden zijn uit de meest uiteenlopende landen en windstreken. De indeling is eenvoudig en praktisch. Nadeel is wel dat enorme hoeveelheid verschillende recepten ervoor kan zorgen dat kiezen lastig wordt…lees verder >

André Hoogeboom Formule 1 RecensieFormule 1

Het talent, de ambitie, de ego’s het geld en de macht

• Schrijver: André Hoogeboom ♂ (Nederland)
  • Soort boek: autosportboek, Formule 1 boek
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering; ★★★★★ (zeer goed)

Met de komst van Max Verstappen in de Formule 1 is deze tak van autosport ongekend populair geworden in Nederland. Over het algemeen zal de gemiddelde Nederlander niet veel afweten over de achtergronden van de Formule 1. Wat we met zijn allen meestal alleen maar zien is de voorkant van deze bijzondere tak van sport met de glamour, het geld, de successen en technische problemen. Maar hoe steekt de wereld van de Formule 1 nu werkelijk in elkaar. Met deze vraag in het achterhoofd heeft André Hoogeboom Formule 1 geschreven. André Hoogeboom neemt ons mee in het heden en verleden van de Formule 1 aan de hand van een aantal Nederlanders die erin actief zijn geweest…lees verder >

Charles Lewinsky - Andersen Recensie InformatieAndersen

• Schrijver: Charles Lewinsky (Zwitserland)
  • Origineel: Andersen (2016)
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering; ★★★★ (uitstekend)

Charles Lewinksy is één van de succesvolste en meest gelezen Zwitserse schrijvers van dit moment. Een aantal van zijn boeken is inmiddels in het Nederlands vertaald en heeft terecht een lezerspubliek gevonden. Zijn nieuwe roman Andersen is zeer waarschijnlijk zijn meest bjzonderen en misschien zelfs omstreden roman tot nu toe. Charles Lewinsky laat zijn hoofdpersoon, Jonas, dertig jaar na zijn overlijden opnieuw geboren worden. Voor zijn geboorte, nog in de baarmoeder, wordt Jonas zich al bewust van zijn bestaan en herinnert zich zijn vorige leven…lees verder >

Thomas Heerma van Voss Plaatsvervangers RecensiePlaatsvervangers

• Schrijver: Thomas Heerma van Voss ♂ (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische muziekverhalen
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Thomas Heerma van Voss was in zijn jonge jaren een groot liefhebber van een aantal artiesten uit de Gangsta rap. En nog steeds laat deze stroming in de muziek hem niet helemaal los. In zijn bundel muziekverhalen Plaatsvervangers gaat hij op zoek naar de redenen waarom hij zo gefascineerd was en is door deze muziek. Er is een verhaal dat niet handelt over een rapper maar over de componist van filmmuziek Hans Zimmer…lees verder >

Roman Helinski De wafelfabriek RecensieDe wafelfabriek

• Schrijver: Roman Helinski  (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Met zijn bijzondere debuutroman Bloemkool uit Tsjernobyl (2014) wist Roman Helinski direct de aandacht op zich te vestigingen. En nu is is met De wafelfabriek de altijd lastige tweede roman gepubliceerd. De roman verhaalt over een kleine gesloten gemeenschap die al jarenlang werkzaam is in een wafelfabriek. Alle medewerkers, vooral vrouwen, wonen vlak bij elkaar in de nabijheid van de fabriek. Het werk is hard en de medewerkers zijn behoorlijk afgestompt. De fabrieksdirecteur heerst als een koning over zijn bedrijf en medewerkers. Toch komt daar verandering is als hij op een dag de uit Polen afkomstige Arka Narovski aanstelt in de fabriek…lees verder >

David Sedaris Gestolen voorwerpen Dagboek RecensieGestolen voorwerpen

Dagboeken 1977 – 2002

• Schrijver: David Sedaris  (Verenigde Staten)
  • Soort boek: dagboek
  • Origineel: Theft by Finding (2017)
  • Recensie van: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

David Sedaris heeft met zijn vele, vaak hilarische en droogkomische verhalen veel fans aan zich weten te binden. Zijn stijl is eerlijk, vol zelfspot, en ondanks het feit dat hij helemaal niet het leven van Jan met de pet leidt, zou hij je buurman kunnen zijn. En dan zo één met wie het wel gezellig is een avond door te zakken, maar die je liever niet vraagt te helpen met het plaatsen van de schutting…lees verder >

Thomas Verbogt Hoe alles moest beginnen RecensieHoe alles moest beginnen

• Schrijver: Thomas Verbogt  (Nederland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Thomas Verbogt kun je  beschouwen als de meester van de melancholie en het verlangen. Zijn nieuwe roman Hoe alles moest beginnen is hiervan weer een uitstekend voorbeeld. Thomas kijkt in de herfst van zijn leven terug op hoe het hem vergaan is. In zijn vroege jeugd had hij een zeer hechte vriendschap met zijn buurmeisje Licia. Om het leven aan te kunnen verzonnen zij een eigen wereld waarin ze beiden zeer gelukkig lijken te zijn. Aan dat geluk komt van het een op het andere moment plotseling een einde…lees verder >

Michel van Egmond King Chris Gyan Biografie BoekKing

De vele wederopstandingen van Chris Gyan

• Schrijver: Michel van Egmond ♂ (Nederland)
  • Soort boek: portret, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend)

Op 25 augustus 2017 is van Michel van Egmond – King de biografie van Feyenoord speler Chris Gyan. Michel van Egmond beschrijft hierin het bewogen leven en de vele van de uit Ghana afkomstige oud-Feyenoord voetballer Chris Gyan. Michel van Egmond kennen we natuurlijk van de zeer succesvolle, aangrijpende en uitstekend geschreven portretten van Rene van der Gijp en Willem Kieft. En ook deze keer is Michel van Egmond erin geslaagd een zeer mooi portret te schrijven. King is trouwens een persoonlijker boek geworden. Michel van Egmond zelf heeft Chris Gyan van dichtbij meegemaakt vanaf het moment dat hij als jonge onwetende Ghanese voetballer bij Feyenoord begon, tot op de dag van vandaag…lees verder >

Mirjam Hildebrand Voorlopers RecensieVoorlopers

Een meisje. Een gave. Een missie

• Schrijfster: Mirjam Hildebrand ♀ (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, Young Adult roman
  • Leeftijd: 13+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Voorlopers is het debuut van Mirjam Hildebrand. Naast het schrijversvak, heeft zij ook haar eigen psychologie praktijk. In Voorlopers neemt ze je mee een onbekende en spannende wereld in, die toch ook de onze is. Wat als je je altijd anders voelt? Je dingen weet en ziet die anderen niet ervaren? Dat is voor de vijftienjarige Emma de normaalste zaak van de wereld. Als de geheimzinnige Philana plotseling voor haar neus staat en beweert dat Emma een Voorloper is…lees verder >

Peter Balcaen Bakken Recensie Kookboek BakreceptenBakken

Het basis bakboek met 350 recepten

• Schrijver: Peter Balcaen (België)
  • Soort kookboek: bakboek, bakrecepten
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Bakken van Peter Balcaen is precies wat het beloofd; een basis bakboek met 350 bakrecepten. Een goed kookboek voor wie wil gaan bakken en op zoek is naar betrouwbare en duidelijke recepten. Heel handig van dit kookboek is de waardering, op basis van sterren die aan de recepten, wordt gegeven en waardoor je weet hoe gemakkelijk of moeilijk het baksel is om te maken. De recepten zijn duidelijk opgeschreven en goed te volgen. Ondanks het feit dat er vrij veel foto’s in Bakken staan is het jammer dat niet elk recept een foto heeft gekregen zodat je weet wat het eindresultaat zou moeten zijn…lees verder >

Antoine Rault De dans der levenden RecensieDe dans der levenden

• Schrijver: Antoine Rault ♂ (Frankrijk)
  • Soort boek; historische roman, psychologische roman
  • Origineel: La danse des vivants (2016)
  • Recensie van: Mieke Koster
  • Waardering boek: ★★★★★ (zeer goed)

Zomer 1918. In een militair ziekenhuis wordt hij wakker. Zonder geheugen, zonder idee waar hij is. Al snel dringt het tot hem door dat hij in een ziekenhuis terecht is gekomen. De geluiden, de geuren, de witte jassen. Hij komt van ver maar blijkt weinig te mankeren. Maar hij heeft geen idee. Krampachtig probeert hij zijn innerlijke flarden aan elkaar te knopen. Maar hij vindt geen begin en geen eind…lees verder >

Ad Rooms De Jaren 80 Recensie Boek en TentoonstellingDe Jaren 80

Doemdenkers en positivo’s

• Schrijver: Ad Rooms  (Nederland)
  • Soort boek: geschiedenisboek, tentoonstellingscatalogus
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering boek: ★★★★★ (zeer goed)
  • Waardering tentoonstelling: ★★★★★ (goed)

Ad Rooms heeft met De Jaren 80  een boek geschreven, behorend bij de gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrabantsmuseum, dat je het beste kunt beschrijven als een feest der herkenning. Ten minste dat is het geval voor wie de jaren 80 bewust heeft meegemaakt. De meest ingrijpende gebeurtenissen als de kernramp van Tjernobyl, de Val van de Muur, de krakersrellen en de kroning van Beatrix passeren uiteraard de revue. Trends in mode, technologie, muziek, film, televisie en sport krijgen uiteraard aandacht…lees verder >

Pietro Valsecchi Eerste familie Recensie MaffiaromanEerste familie

• Schrijver: Pietro Valsecchi ♂ (Italië)
  • Soort boek: familieroman, maffiaroman
  • Origineel: Prima famiglia (2015)
  • Recensie van: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Soms lees je een roman die qua verhaallijn nauwelijks een verrassing brengt, maar toch een prettige leeservaring is. De roman van de Italiaanse schrijver Pietro Valsecchi – Eerste familie is daarvan een goed voorbeeld. Het gezin Palermo, bestaande vader, moeder, drie zoons en een dochter, emigreert aan het begin van de 20e eeuw vanuit Sicilië naar New York. Ze willen de Siciliaanse armoede ontvluchten en hopen op meer geluk en welvaart in New York. Helaas is ook hier geen ontkomen aan de armoede. En de wijk Little Italy, waar het gezin gaat wonen, blijkt grotendeels geregeerd te worden door de maffia…lees verder >