Nieuwe Boeken Maart 2019 Boekentips Romans Recensies

Nieuwe Boeken Maart 2019 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken februari 2019? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Maart  2019 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken maart 2019, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze bovendien ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Februari 2019Overzicht | April 2019 >

Overzicht Nieuwe Boeken Maart 2019

Louis de Bernières Nog zoveel om voor te leven RecensieNog zoveel om voor te leven

• Schrijver: Louis de Bernières (Engeland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: So Much Life Left Over
  • Nederlandse vertaling: Auke Leistra
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 5 maart 2018
  • Inhoud boek: In de vroege twintigste eeuw stappen militair verpleegkundige Rosie en RAF-piloot Daniel Pitt met hun dochtertje in Southampton op de boot naar Ceylon om een nieuw leven op te bouwen en de trauma’s van de Eerste Wereldoorlog achter zich te laten. De weelderige plantageheuvels blijken weinig houvast te bieden om te kunnen ontsnappen aan de problemen aan het thuisfront…lees verder >

Joris van Casteren Moeders lichaam RecensieMoeders lichaam

• Schrijver: Joris van Casteren (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie boek, reportage
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 1 maart 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Piet van der Molen is een kinderloze vrijgezel die nooit heeft gewerkt en altijd thuis is blijven wonen, in het Zuid-Limburgse dorp Oirsbeek. Broers of zussen heeft hij niet. Na de dood van zijn vader verlangt moeder dat Piet diens plaats inneemt. Als moeder in de snikhete zomer van 2013 overlijdt, besluit Piet haar in huis te houden. Hij blijft gesprekken met haar voeren, zijn verdriet is groot. Tweeënhalf jaar later staan er twee agenten bij hem op de stoep. Een paar uur later kijkt de straat toe hoe mensen in witte pakken een gammele kist naar buiten takelen…lees verder >

Ronit Matalon En de bruid sloot de deur RecensieEn de bruid sloot de deur

• Schrijfster: Ronit Matalon (Israël)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Ve-Ha-Kala Sagra Et Ha-Delet
  • Nederlandse vertaling: Sylvie Hoyink
  • Verschijnt: 14 maart 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Inhoud boek: En de bruid sloot de deur van Ronit Matalon is een onderhoudende roman over Arabische joden in Israël en een subtiel commentaar op de positie van de vrouw. Matalon dient in één adem genoemd te worden met Yehoshua, Oz en Grossman. In En de bruid sloot de deur van Ronit Matalon sluit bruid Margi zich kort voordat het huwelijk wordt voltrokken op in haar kamer. Niemand weet waarom. De bruid zwijgt in alle toonaarden, wat bij de overige familieleden een stroom van herinneringen op gang brengt en sluimerende irritaties tot een uitbarsting doet komen…lees verder >

Vonne van der Meer Vindeling RecensieVindeling

• Schrijfster: Vonne van der Meer (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, psychologische roman
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Boedapest 1956. Jutka Horvath vlucht tijdens de chaotische dagen van de Hongaarse opstand samen met haar moeder via Oostenrijk naar Amsterdam. Haar leven begint met verlies: van haar familie, haar taal, haar vader. Door de toevallige vondst – in haar nieuwe vaderland – van een handtas raakt Jutka in de ban van het vinden…lees verder >

Eva Meijer Voorwaarts RecensieVoorwaarts

• Schrijfster: Eva Meijer (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: In 1923 verlaat een groep anarchisten Parijs om nabij Luynes een commune genaamd De groene weg op te richten. Hun doel is om in harmonie met de aarde te leven, iets dat ze hopen te bereiken door middel van nudisme, veganisme en gelijkheid tussen man en vrouw. Bijna honderd jaar later leest student politieke filosofie Sam een oude uitgave van het dagboek van Sophie Kaïzowski, een van de leden van De groene weg…lees verder >

Jan van Mersbergen De onverwachte rijkdom van Altena RecensieDe onverwachte rijkdom van Altena

• Schrijver: Jan van Mersbergen (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: maart 2018
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Soort boek: Het is een warme zomermiddag wanneer Frank en zijn zoon de dorpsstraat binnenrijden. Die straat is meestal uitgestorven, maar nu staat er een opvallend klein en broos persoon. Een Japanse heer, een exotische verschijning. Hij komt met het bericht dat Rochat overleden is; de man die dertig jaar geleden zonder opgaaf van reden een heel meer liet omheinen en afsluiten. Hij maakte daarmee een einde aan de lange dagen die de jeugd daar in de zomer doorbracht en zette zo een compleet dorp buitenspel, om – zo denken de mensen – zijn eigen hobby te kunnen beoefenen…lees verder >

Rebekka de Wit AfhankelijkheidsverklaringAfhankelijkheidsverklaring

• Schrijfster: Rebekka de Wit (Nederland)
  • Soort boek: essays en verhalen
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Inhoud boek: ‘Ik zou een Declaration of Dependence willen schrijven, omdat dat veel minder bezijden de waarheid klinkt en troostender is dan de gebalde vuist, en independence me vrijwel uitsluitend doet denken aan het alleen zijn, wat er sowieso is.’ Afhankelijkheidsverklaring is een bundel vol bespiegelingen, verhalen en essays over het meest vanzelfsprekende. Op haar eigen familiefeestjes en buurtbarbecues probeert Rebekka de Wit als een antropoloog te doorgronden waarom iedereen van zijn doodsangsten uitdagingen probeert te maken, waarom afhankelijkheid als falen wordt gezien en waarom mensen die graag te boek staan als ‘no nonsense’ doorgaans veel nonsens uitkramen. Afhankelijkheidsverklaring legt bloot wat onze vanzelfsprekendheden verzwijgen en komt tot pijnlijke conclusies over hoe (on)vrij, (on)afhankelijk en (on)geëmancipeerd we eigenlijk zijn…lees verder >