Nieuwe Boeken Maart 2019 Boekentips Romans Recensies

Nieuwe Boeken Maart 2019 Boekentips Romans Recensies. Wat zijn de interessante nieuwe boeken februari 2019? Boekentips en recensies van de redactie.

Nieuwe Boeken Maart  2019 Boekentips

Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe boeken maart 2019, romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen. Natuurlijk zijn er Nederlands-talige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken. Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren dan wordt deze bovendien ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Februari 2019Overzicht | April 2019 >

Overzicht Nieuwe Boeken Maart 2019

Louis de Bernières Nog zoveel om voor te leven RecensieNog zoveel om voor te leven

• Schrijver: Louis de Bernières (Engeland)
  • Soort boek: familieroman, historische roman
  • Origineel: So Much Life Left Over
  • Nederlandse vertaling: Auke Leistra
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 5 maart 2018
  • Inhoud boek: In de vroege twintigste eeuw stappen militair verpleegkundige Rosie en RAF-piloot Daniel Pitt met hun dochtertje in Southampton op de boot naar Ceylon om een nieuw leven op te bouwen en de trauma’s van de Eerste Wereldoorlog achter zich te laten. De weelderige plantageheuvels blijken weinig houvast te bieden om te kunnen ontsnappen aan de problemen aan het thuisfront…lees verder >

Mechtild Borrmann Over de grens RecensieOver de grens

• Schrijfster: Mechtild Borrmann (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse roman
  • Origineel: Grenzgänger (2018)
  • Uitgever: A.W. Bruna
  • Verschijnt: 5 maart 2019
  • Inhoud roman: Een aangrijpende roman van een verloren Duitse jeugd. Gebaseerd op een duister hoofdstuk uit de Duitse naoorlogse geschiedenis: kindertehuizen in de jaren vijftig. De Schönings wonen in een dorp aan de Duits-Belgische grens. Zoals veel gezinnen daar proberen ook zij in de zware jaren na de oorlog wat extra’s te verdienen met het smokkelen van koffie. De zeventienjarige Henni is hier vanaf het begin bij betrokken en kent de route over het verraderlijke moerasgebied op haar duimpje. Zij kan de smokkelaars, voornamelijk kinderen, veilig in het donker door het gebied loodsen…lees verder >

Lien Botha Wonderboom RecensieWonderboom

• Schrijfster: Lien Botha (Zuid-Afrika)
  • Soort boek: dystopische roman, Zuid-Afrikaanse roman
  • Origineel: Wonderboom
  • Nederlandse vertaling: Robert Dorsman
  • Uitgever: Zirimiri Press
  • Verschijnt: 8 maart 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: Magriet Vos moet vluchten. Ze is violiste en woont in een post-apocalyptisch Zuid-Afrika dat op de rand van de chaos staat. Magriet speelt geregeld voor de West-Kaapse tiran Albino X. Ze vreest dat ze haar leven niet zeker is als Albino X haar toenemende geheugenverlies ontdekt. Ze vertrekt in het geheim naar haar geboorteplaats, vijftienhonderd kilometer naar het noorden. Magriet Vos wil naar haar roots, voordat ze vergeet wie ze is…lees verder >

Peter Buwalda Otmars Zonen RecensieOtmars zonen

• Schrijver: Peter Buwalda (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 5 maart 2019
  • Omvang: 496 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Paperback
  • Inhoud boek: Otmars zonen vertelt het verhaal van de jonge Shell-employé Ludwig Smit, die steeds dichter op de huid kruipt van zijn vader, Johan Tromp. Deze man is tweeëndertig jaar lang de grote onbekende in Ludwigs leven geweest – tot ze tot elkaar veroordeeld raken op Sakhalin. Op dit Siberische eiland begint Johan Tromps daverende carrière in de oliebusiness te wankelen wanneer onderzoeksjournaliste Isabelle Orthel hem het deksel komt overhandigen van een beerput…lees verder >

Joris van Casteren Moeders lichaam RecensieMoeders lichaam

• Schrijver: Joris van Casteren (Nederland)
  • Soort boek: non-fictie boek, reportage
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 1 maart 2019
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Piet van der Molen is een kinderloze vrijgezel die nooit heeft gewerkt en altijd thuis is blijven wonen, in het Zuid-Limburgse dorp Oirsbeek. Broers of zussen heeft hij niet. Na de dood van zijn vader verlangt moeder dat Piet diens plaats inneemt. Als moeder in de snikhete zomer van 2013 overlijdt, besluit Piet haar in huis te houden. Hij blijft gesprekken met haar voeren, zijn verdriet is groot. Tweeënhalf jaar later staan er twee agenten bij hem op de stoep. Een paar uur later kijkt de straat toe hoe mensen in witte pakken een gammele kist naar buiten takelen…lees verder >

Jonathan Coe Klein Engeland RecensieKlein Engeland

• Schrijver: Jonathan Coe (Engeland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Middle England
  • Nederlandse vertaling: Otto Biersma
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 21 maart 2019
  • Omvang: 432 pagina’s
  • Inhoud roman: Engeland, 2010. Autofabrieken worden vervangen door inwisselbare winkelketens en in Londen gaan verhitte rellen en demonstraties over in enthousiasme voor de aanstaande Olympische Spelen. In Klein Engeland beschrijft Jonathan Coe, een van de beste chroniqueurs van onze tijd, de levens van een kleurrijke groep personages in een periode van grote veranderingen. Ian en Sophie zijn net getrouwd en hebben ieder een ander idee van de toekomst van hun land…lees verder >

Jan Guillou Zij die dromen slapen nooit RecensieZij die dromen doden slapen nooit

De grote eeuw deel 8

• Schrijver: Jan Guillou (Zweden)
  • Soort boek: historische roman, sociale roman
  • Origineel: De som dödar drömmar sover aldrig (2018)
  • Nederlandse vertaling: Bart van den Tooren
  • Uitgever: Uitgeverij Prometheus
  • Verschijnt: 29 maart 2019
  • Omvang: 464 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Inhoud roman: De jaren zeventig zijn aangebroken. De linkse golf van 1968 lijkt steeds meer een idylle vergeleken bij de ophandenzijnde oorlog tussen de Europese veiligheidsdiensten en een steeds meer versplinterde linkse beweging. Het wordt letterlijk een kwestie van leven of dood…lees verder >

Annemarie Haverkamp De achtste dag RecensieDe achtste dag

• Schrijfster: Annemarie Haverkamp (Nederland)
  • Uitgever: Lebowski
  • Verschijnt: 15 maart 2019
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Inhoud roman: In een verlaten grenslandschap aan een rivier woont timmerman Egbert met zijn gehandicapte zoon Adam, voor wie hij alleen de zorg draagt nadat zijn vrouw Emma is overleden. Wanneer Egbert hoort dat hij nog maar kort te leven heeft, moet hij noodgedwongen nadenken over de toekomst van zijn zoon. Adam is volledig van hem afhankelijk, en Egbert heeft zijn vrouw beloofd hem nooit alleen te laten. Als hij tegen beter weten in de opdracht aanneemt om een houten trap te maken, geeft hij zichzelf zeven dagen de tijd om een beslissing te nemen over hun lot.

Ronit Matalon En de bruid sloot de deur RecensieEn de bruid sloot de deur

• Schrijfster: Ronit Matalon (Israël)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Ve-Ha-Kala Sagra Et Ha-Delet
  • Nederlandse vertaling: Sylvie Hoyink
  • Verschijnt: 14 maart 2018
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Inhoud boek: En de bruid sloot de deur van Ronit Matalon is een onderhoudende roman over Arabische joden in Israël en een subtiel commentaar op de positie van de vrouw. Matalon dient in één adem genoemd te worden met Yehoshua, Oz en Grossman. In En de bruid sloot de deur van Ronit Matalon sluit bruid Margi zich kort voordat het huwelijk wordt voltrokken op in haar kamer. Niemand weet waarom. De bruid zwijgt in alle toonaarden, wat bij de overige familieleden een stroom van herinneringen op gang brengt en sluimerende irritaties tot een uitbarsting doet komen…lees verder >

Vonne van der Meer Vindeling RecensieVindeling

• Schrijfster: Vonne van der Meer (Nederland)
  • Soort boek: historische roman, psychologische roman
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: Boedapest 1956. Jutka Horvath vlucht tijdens de chaotische dagen van de Hongaarse opstand samen met haar moeder via Oostenrijk naar Amsterdam. Haar leven begint met verlies: van haar familie, haar taal, haar vader. Door de toevallige vondst – in haar nieuwe vaderland – van een handtas raakt Jutka in de ban van het vinden…lees verder >

Eva Meijer Voorwaarts RecensieVoorwaarts

• Schrijfster: Eva Meijer (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud roman: In 1923 verlaat een groep anarchisten Parijs om nabij Luynes een commune genaamd De groene weg op te richten. Hun doel is om in harmonie met de aarde te leven, iets dat ze hopen te bereiken door middel van nudisme, veganisme en gelijkheid tussen man en vrouw. Bijna honderd jaar later leest student politieke filosofie Sam een oude uitgave van het dagboek van Sophie Kaïzowski, een van de leden van De groene weg…lees verder >

Jan van Mersbergen De onverwachte rijkdom van Altena RecensieDe onverwachte rijkdom van Altena

• Schrijver: Jan van Mersbergen (Nederland)
  • Uitgever: Uitgeverij Cossee
  • Verschijnt: maart 2018
  • Omvang: 384 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Soort boek: Het is een warme zomermiddag wanneer Frank en zijn zoon de dorpsstraat binnenrijden. Die straat is meestal uitgestorven, maar nu staat er een opvallend klein en broos persoon. Een Japanse heer, een exotische verschijning. Hij komt met het bericht dat Rochat overleden is; de man die dertig jaar geleden zonder opgaaf van reden een heel meer liet omheinen en afsluiten. Hij maakte daarmee een einde aan de lange dagen die de jeugd daar in de zomer doorbracht en zette zo een compleet dorp buitenspel, om – zo denken de mensen – zijn eigen hobby te kunnen beoefenen…lees verder >

Nicolien Mizee Voor God en de Sociale Dienst RecensieVoor God en de Sociale Dienst

• Schrijfster: Nicolien Mizee (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Uitgever: Nigh & van Ditmar
  • Verschijnt: 5 maart 2019
  • Omvang: 152 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Inhoud roman: Voor God en de Sociale Dienst is de debuutroman van Nicolien Mizee (1965). In drie faxen aan haar scenarioleraar en redder beschrijft de hoofdpersoon met treffende ironie en compromisloze eerlijkheid de moeizame zoektocht naar zichzelf. Een razendsnel en verontrustend boek…lees verder >

Jan Philipsen Icoon Rowwen Hèze boek RecensieIcoon

Het geromantiseerde verhaal van Rowwen (Christiaan) Hèze

• Schrijver: Jan Philipsen (Nederland)
  • Soort boek: avonturenroman, biografische roman
  • Uitgever: Uitgeverij Vrijdag
  • Verschijnt: 11 maart 2019
  • Uitgave: Paperback
  • Inhoud boek: “Ik was vanaf de oprichting in 1985 basgitarist in de band Rowwen Hèze, uit het Noord-Limburgse America. De band werd genoemd naar de lokale legende Christiaan Hesen (1853- 1947), die vanwege zijn bijzondere leefwijze en zijn uiterlijk door de bewoners van het dorp America “ruwe Hesen’, (in het dialect: “Rowwen Hèze’) werd genoemd. Met het groeien van de bekendheid van de band voelde ik me schatplichtig aan onze naamgever en begon ik een verhaal te schrijven over deze markante Peelbewoner…lees verder >

Stefan Popa Of de oleander de winter overleeft RecensieOf de oleander de winter overleeft

• Schrijver: Stefan Popa (Nederland)
  • Soort boek: sociale roman
  • Uitgever: HarperCollins
  • Verschijnt: 12 maart 2019
  • Omvang: 400 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Pitu moet sterven. En dat terwijl hij nog zoveel heeft om voor te leven. Zijn dochter Samarina. Zijn dorp Crushuva, het hoogste en mooiste punt van Macedonië, dat niemand intenser bemint dan Pitu zelf. En zijn volk, de Aroemenen, met hun eigen taal, Romaans met Griekse invloeden, dat nog springlevend is. Nog wel. Ze zijn door iedereen vergeten, hoewel zij de Balkan hebben gemaakt tot wat het is. Zij zijn de Balkan…lees verder >

Max Porter Lanny RecensieLanny

• Schrijver: Max Porter (Engeland)
  • Soort boek: Engelse roman
  • Origineel: Lanny
  • Nederlandse vertaling: Saskia van der Lingen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 14 maart 2019
  • Omvang: 208 pagina’s
  • Inhoud boek: Even buiten Londen ligt een dorpje dat niet veel verschilt van andere. Het alledaagse bestaan is een mengeling van huiselijkheid en fantasie. Het dorp behoort toe aan de mensen die er nu wonen en aan de mensen die er de afgelopen eeuwen hebben gewoond. Het is onderdeel van het mysterieuze verleden van Engeland én van het verwarrende heden. Het dorp is vooral ook van Dode Papa Scheurwortel, die altijd luistert en observeert…lees verder >

Astrid Roemer Gebroken wit RecensieGebroken wit

• Schrijfster: Astrid H. Roemer (Suriname)
  • Soort boek: sociale roman, Surinaamse roman
  • Uitgever: Prometheus
  • Verschijnt: april 2019
  • Inhoud roman: Gebroken Wit is een verhaal dat samen wordt verteld vanuit de allerindividueelste emotie van personen die onontkoombaar met elkaar verbonden zijn. Astrid H. Roemer gebruikt de samenlevingsstructuren die ze zelf zo goed kent om het bestaan van vrouwen en meisjes, van moeders en hun kinderen uit te lichten in woorden en gebeurtenissen die dicht bij het dagelijkse leven staan…lees verder >

Ina Vălčanova Asja en de astrologie RecensieAsja en de astrologe

• Schrijfster: Ina Vălčanova (Bulgarije)
  • Nederlandse vertaling: Roel Schuyt
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 19 maart 2019
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Inhoud boek: Asja bezoekt haar ex-man en zijn nieuwe Duitse vrouw in hun vakantiehuisje op een Kroatisch eiland. Ze is vergeetachtig, slordig en impulsief. Al joggend breekt ze zich het hoofd over hoe ze haar leven een andere wending kan geven. Dan krijgt ze een raadselachtig telefoontje van een collega…lees verder >

Rebekka de Wit AfhankelijkheidsverklaringAfhankelijkheidsverklaring

• Schrijfster: Rebekka de Wit (Nederland)
  • Soort boek: essays en verhalen
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verschijnt: maart 2019
  • Omvang: 112 pagina’s
  • Inhoud boek: ‘Ik zou een Declaration of Dependence willen schrijven, omdat dat veel minder bezijden de waarheid klinkt en troostender is dan de gebalde vuist, en independence me vrijwel uitsluitend doet denken aan het alleen zijn, wat er sowieso is.’ Afhankelijkheidsverklaring is een bundel vol bespiegelingen, verhalen en essays over het meest vanzelfsprekende. Op haar eigen familiefeestjes en buurtbarbecues probeert Rebekka de Wit als een antropoloog te doorgronden waarom iedereen van zijn doodsangsten uitdagingen probeert te maken, waarom afhankelijkheid als falen wordt gezien en waarom mensen die graag te boek staan als ‘no nonsense’ doorgaans veel nonsens uitkramen. Afhankelijkheidsverklaring legt bloot wat onze vanzelfsprekendheden verzwijgen en komt tot pijnlijke conclusies over hoe (on)vrij, (on)afhankelijk en (on)geëmancipeerd we eigenlijk zijn…lees verder >