Boekrecensies Maart 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Op deze pagina is het overzicht van boekrecensies maart 2018 reviews nieuwe boeken te vinden. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies maart 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

<februari 2018 | overzicht recensies | april 2018 >

Jonathan Robijn Congo blues RecensieCongo Blues

• Schrijver: Jonathan Robijn (België)
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

“Toen Morgan op nieuwjaarsdag rond zeven uur ’s morgens van bakkerij De Graaf naar huis terugkeerde, trof hij haar ineengezakt aan de muurtuin.” Zo begint dit boek. En wat doe je dan? Morgan, de jazzpianist is op weg naar huis, na en nachtelijk optreden. Wat moet hij met haar, met deze vrouw? Kan hij haar laten liggen en gewoon door, naar zijn bed? Het is niet zijn gewoonte zich verantwoordelijk te voelen voor anderen, zich te binden, na alles wat hem is overkomen…lees verder >

De Muur 60 RecensieDe Muur 60

Frank Heinsteins geniale klassieker-theorie: (Y+WPX)/ (3-2)=Z

• Schrijvers: Nando Boers, Frank Heinen, Wiep Idenga, Bart Jungmann, Joost-Jan Kool, John Kroon, Herman Taitem, Peter Ouwerkerk, Willie Verhegghe, Renate Verhoofstad, Bert Wagendorp, Jeroen Wielaert
  • Soort boek: wielerverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Zoals vaak in het maartnummer van het De Muur staan de voorjaarsklassiekers centraal. Zo ook in wat alweer de 60e uitgave is van dit onvolprezen wielertijdschrift. Ook nu heeft weer een aantal van de beste wielerschrijvers van Nederland en België een bijdrage geleverd ter inspiratie voor urenlang genieten van de wielerklassiekers in maart…lees verder >

Joris van Casteren Het glas van Casanova RecensieHet glas van Casanova

Sebald en de anderen achterna

• Schrijver: Joris van Casteren (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen, non-fictie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het glas van Casanova is een bundeling van boeiende reisverhalen van Joris van Casteren die, soms in iets andere vorm, eerder zijn verschenen in verschillende kranten en tijdschriften. Vaak met frisse tegenzin, gaat Joris van Casteren op reis op huizen te bezoeken in waar door hem bewonderde schrijvers hun boeken hebben geschreven. Bestemmingen in binnen- en buitenland worden aangedaan. Het openingsverhaal is kenmerkend voor de lichtvoetige en ironische stijl waarin Joris van Casteren zijn belevenissen te boek stelt…lees verder >

Willem van Hanegem Biografie Recensie ★★★★Willem van Hanegem. Buitenkant links

• Schrijver: Frans van den NIeuwenhof (Nederland)
  • Soort boek: autobiografie, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Alhoewel Willem van Hanegem Buitenkant links zeker ook een biografisch karakter heeft is het boek toch bovenal een persoonlijk portret van een unieke voetballer. En niet alleen was Willem van Hanegem een unieke voetballer, tot op de dag vandaag heeft hij een zeer duidelijke mening over de wijze waarop er gevoetbald zou moeten worden en hoe trainers en andere begeleiders zouden moeten omgaan met talentvolle voetballers. Net als bij de andere Nederlandse wereldvoetballer, Johan Cruijff, is de mening van Willem van Hanegem duidelijk, helder en origineel, maar vaak onbegrepen…lees verder >

Kristien De Wolf Rotgeluk Recensie DebuutRotgeluk

• Schrijfster: Kristien De Wolf (België)
  • Soort boek: verhalen, debuut
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Kristien De Wolf heeft een prachtige titel gekozen voor haar debuut Rotgeluk. Wat moet je met geluk en wat kun je eigenlijk mee? En hoe zinvol is het om ernaar op zoek te gaan, terwijl het soms gewoon voor je neus ligt en je er overheen kijkt omdat jet het niet verwacht, niet herkent. In deze bundel staan tien prachtige verhalen die allen erg verschillen. Ze lijken allen opgedist uit het dagelijks leven. Zijn niet allemaal even sterk maar altijd is er een sprankje hoop, vaak omdat de hoofdpersoon toch in staat blijkt het een en ander te relativeren. Dat vind ik ook de kracht van deze auteur. Sprankelende zinnen, ontroerende observaties, mooie woorden…lees verder >

Mirielle Geus Dans RecensieDans!

• Schrijfster: Mireille Geus (Nederland)
  • Soort boek: jeugdboek (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als je vader de beste danser in de wereld is, sta je al snel in zijn schaduw. Maxime danst zelf ook, en als ze auditie mag gaan doen bij een beroemde balletopleiding, staat haar leven toch een beetje op zijn kop. Wil ze dit wel? Kan ze dit wel? Haar moeder en balletjuf besluiten dat ze het voorlopig nog niet aan haar vader mag vertellen. Dat verscheurt Maxime een beetje…lees verder >

Yaël Vinckx Volgens Willem RecensieVolgens Willem

Een onbeschaamde geschiedenis van rock in Nederland

• Schrijfster: Yaël Vinckx (Nederland)
  • Soort boek: portret, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Willem Venema is de meest kleurrijke muziekpromotor van Nederland. Aan het eind van de jaren 60 van de vorige eeuw werd hij, min of meer bij toeval, organisator van optredens van Herman Brood bij de studentenvereniging Diogenes in Nijmegen. Als de optredens een succes worden, smaakt dit naar meer. Met zijn inzicht in de muziek, zijn commerciële daadkracht en zijn betrokkenheid bij de muzikanten weet Willem Venema zich te ontwikkelen tot één van de meest invloedrijke en zeker de meest kleurrijke promotor is in Nederland die bij zeer veel concerten en de belangrijkste festivals betrokken is geweest…lees verder >

Persis Bekkering Een heldenleven RecensieEen heldenleven

• Schrijfster: Persis Bekkering (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het fin du siècle-orkest is op tournee in Italië en daar in een hotel in Rome klinkt de warme zandstorm. Deze storm blijkt te worden veroorzaakt door Igor en wordt gehoord door Adrian, de concertmeester van dit orkest. Voor dit orkest staat  Een Heldenleven  van Richard Strauss op het programma. Een solo hieruit klonk door het hotel. Adrian maakt kennis met deze violist omdat hij solist is, en de ster van de avond zal worden. Maar Adrian is niet geraakt…lees verder >

Koen Strobbe De wolf van Colombes RecensieDe wolf van Colombes

• Schrijver: Koen Strobbe (België)
  • Soort boek: misdaadroman, Vlaamse thriller
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★★ (goed)

Altijd fijn als de locatie in het boek een fijne vakantiebestemming blijkt te zijn. Dat leest meteen al een stuk zonniger. In dit geval de Provence, rondom het stadje Uzes, gehucht Colombes om precies te zijn. De gebeurtenissen die er plaatsvinden zijn een stuk minder zonnig. Een aantal verhaallijnen komt in het dorpje bij elkaar, te beginnen bij de Parijse Laura en Nicholas, die in de dokterswoning komen wonen. Laura lijdt aan slapeloosheid, en dwaalt door het nachtelijk dorp met de hond…lees verder >

Mensje van Keulen Neerslag van een huwelijk Dagboek 1977-1979 RecensieNeerslag van een huwelijk

Dagboek 1977-1979

• Schrijfster: Mensje van Keulen (Nederland)
  • Soort boek: dagboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Neerslag van een huwelijk is het tweede dagboek van Mensje van Keulen dat wordt uitgegeven. Na Alle dagen laat (2006), het dagboek waarin 1976 werd beschreven, staat nu het leven van Mensje van Keulen in de daarop volgende jaren 1977 tot en met 1979 centraal. Een periode die gekenmerkt wordt door een huwelijk dat zich in een diepe crisis bevindt. Minutieus beschrijft Mensje van Keulen de relationele worsteling die jarenlang duurt…lees verder >

Thomas Vaessens De Daf van mijn vader RecensieDe Daf van mijn vader

• Schrijver: Thomas Vaessens (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse geschiedenis, autogeschiedenis
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Thomas Vaessens heeft de geschiedenis van de Daf personenauto uitgekozen om een cultuurgeschiedenis te schrijven over het Nederland van na de Tweede Wereldoorlog tot en met de jaren 70 van de vorige eeuw. Het boek moet een tegenbeeld zijn voor de, volgens Vaessens, vaak overgeïdealiseerde Sixties en alles wat ermee gepaard ging. Gelukkig is deze poging van Thomas Vaessens geslaagd te noemen…lees verder >

Rodaan Al Galidi Hoe ik talent voor het leven kreeg PaperbackHoe ik talent voor het leven kreeg

• Schrijver: Rodaan Al Galidi
  • Soort boek: sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Hoe en waar te beginnen met het recenseren van deze roman? Dit boek dat door iedereen gelezen moet worden die op een of andere manier, op beleids- en uitvoeringsniveau, van doen heeft met asielzoekers. Vooral met diegenen die nog niet uitgeprocedeerd zijn.Dit boek veroorzaakte bij mij zoveel verontwaardiging over de hele asielprocedure, dat het een lastige klus wordt mijn verontwaardiging en plaatsvervangende schaamte hierover buiten de recensie te houden.  Maar gelukkig heeft Rodaan zoveel talent dat het hem wel lukt objectief te blijven. Met humor, zelfreflectie, prachtige woorden en zinnen…lees verder >

Henning Mankell De baanbreker Recensie DebuutromanDe baanbreker

• Schrijver: Henning Mankell (Zweden)
  • Soort boek: sociale roman, debuutroman
  • Recensie: Fons van Riet
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Henning Mankell beschrijft in zijn debuutroman De Baanbreker (Bergsprängaren,1973) het leven van Oskar Johannes Johansson 1888 – 1969. Een arbeider, een echtgenoot, een vader, een vriend, een socialist die uiteindelijk geen socialist meer wilde zijn, een man die op oudere leeftijd de zomers doorbracht in een saunahuisje op een eiland maar bovenal een man die de gebeurtenissen in zijn leven nam zoals ze kwamen. “Hij ervaart geen deelname aan veranderingen. Ze hebben plaats gevonden en ze hebben invloed gehad.” Vooral een van de belangrijkste gebeurtenissen in zijn leven was het vreselijke ongeluk..lees verder >

Katherine Arden De beer en de nachtegaal RecensieDe beer en de nachtegaal

• Schrijfster: Katherine Arden (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, modern sprookje
  • Recensie: Annika Brandenburg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Noord-Rusland, ergens in diepe donkere wouden, met mensvretende dieren en winters, lang lang geleden. Bojaar (lid van de aristocratie) Pjotr en zijn familie proberen zo goed en kwaad als het gaat de strenge winters en de korte zomers te overleven. Het dagelijks leven buiten de stad, zelfs voor zo’n hooggeplaatst figuur, is hard: er wordt gezaaid, geoogst, hout gesprokkeld, kortom: overleefd. Zieken en ouderen halen het einde van de strenge winters niet…lees verder >

Jonathan Balcombe Het geheime leven van vissen RecensieHet geheime leven van vissen

Hoe vissen leven, liefhebben, samenwerken en communiceren

• Schrijver: Jonathan Balcombe (Verenigde Staten)
  • Soort boek; boek over het gedrag en leven van vissen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Vissen hebben geen oogleden en kunnen geen emotie uitdrukken met hun gelaatstrekken. Contact met vissen is daardoor voor de mens lastig en algemeen werd tot voor kort aangenomen dat vissen weinig intelligentie hebben en geen pijn ervaren. Eeuwenlang vond de mens hierin de rechtvaardiging van de brute en vaak dieronvriendelijke wijze waarop vissen worden gevangen, gekweekt en in een aquarium worden gehouden…lees verder >

Remco Campert Open ogen RecensieOpen ogen

• Schrijver: Remco Campert (Nederland)
  • Soort boek: gedichten, poëzie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Remco Campert stond niet echt bekend als een dichter die de dagelijkse actualiteit in zijn poëzie te verwerken. In ieder geval niet overduidelijk. Toch heeft het leed en geweld waarmee vluchtelingen worden geconfronteerd een belangrijke rol in zijn laatste bundel Open open. En het kan wellicht zijn laatste bundel zijn omdat Remco Campert in de aanloop naar de boekenweek heeft aangegeven te stoppen met schrijven…lees verder >

Ernst Jansz De Neerkant Recensie Boek en CDDe Neerkant

Kronieken 1970-1980 (boek en 2 CD’s)

• Schrijver: Ernst Jansz (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen, muziekverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Alhoewel Ernst Jansz bij het grote publiek vooral bekend zal zijn als lid van de populaire groep Doe Maar heeft hij inmiddels ook een behoorlijke hoeveelheid boeken op zijn naam staan. Veelal autografische boeken die een gedeelte van zijn leven beschrijven. De Neerkant is een mooie nieuwe loot aan de steeds groter wordende stam. Het beschrijft het leven van Ernst Jansz in de jaren zeventig van de vorige eeuw toen hij samen met een aantal muzikanten waarmee hij speelde in de band CCC Inc. en andere gelijkgestemden neerstreek in een boerderij in Brabant, genaamd De Neerkant. Op een mooie wijze dist Ernst Jansz zijn herinneringen op aan deze voor hem zeer bepalende periode in zijn leven.…lees verder >

Andreas Norman Stille oorlogStille oorlog

• Schrijver: Andreas Norman (Zweden)
  • Soort boek: spionagethriller, Zweedse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Stille oorlog is de eerste thriller in Nederlandse vertaling van de Zweedse schrijver Andreas Norman. Zoals zo vaak met Scandinavische thrillers is ook Stille oorlog vakkundig geschreven en spannend. Andreas Norman heeft gekozen voor een bijna klassiek te noemen spionageroman waarin de strijd tussen twee geheime diensten centraal staat; de Zweedse geheime dienst en de Britse MI6.…lees verder >

Monsterdieren Boek Tentoonstelling RecensieMonsterdieren

Feiten & fabels

• Schrijvers: Jet Bakels, Anne-Marie de Boer (Nederland)
  • Soort boek: dierenboek, non-fictie boek
  • Tentoonstelling: Teylers Museum
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering tentoonstelling: ★★★★★ (zeer goed)
  • Waardering boek: ★★★ (uitstekend)

Monsterdieren is een leuke en speelse tentoonstelling in het Teylers Museum in Haarlem dat behoort tot de mooiste musea van Nederland. De tentoonstelling en het bijbehorende boek besteden aandacht aan monsterachtige dieren. Het betreft bijzondere dieren die zowel tot het rijk der fabelen behoren als, verrassend genoeg, leven of geleefd hebben…lees verder >

Oscar van den Boorgaard Kindsoldaat RecensieKindsoldaat

• Schrijver: Oscar van den Boogaard (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, familieroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Het verschijnen van de roman heeft nogal wat stof doen opwaaien omdat Oscar van den Boogaard tijdens de presentatie beweerde een buitenechtelijk kind te zijn van Prins Bernard. Deze ophef is misschien wel schadelijk voor een goede beoordeling van de roman Kindsoldaat. Of hij nu wel of geen kind is van Prins Bernard, Oscar van den Boogaard heeft een uitstekende familieroman geschreven die het lezen meer dan waard is…lees verder >

Jane Gardam Laatste vrienden RecensieLaatste vrienden

• Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Laatste vrienden is het derde en laatste deel van de trilogie over Edward Feathers (Old Filth) en zijn vrouw Betty, geschreven door de Britse schrijfster Jane Gardam en begin 2018 uitgegeven in de Nederlandse vertaling. In dit derde deel van de trilogie krijgen we al weer een ander perspectief van hetzelfde verhaal over het leven van Edward Filth en zijn vrouw Betty, beiden inmiddels overleden, te lezen. Deze keer speelt de mysterieuze Teddy Veneering de hoofdrol: Edward Feather’s grootste vijand…lees verder >

Jan van Aken De ommegang RecensieDe ommegang

• Schrijver: Jan van Aken (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De ommegang door Jan van Aken is een historische roman zoals een historische roman naar mijn mening hoort te zijn: een boeiend en spannend verhaal, een prachtige schrijfstijl, een boeiende hoofdpersoon en heel veel interessante feiten over het verleden verweven tot een verhaal dat je het liefst in één ruk uitleest. Nou is dat laatste met een boek van maar liefst 626 pagina’s niet helemaal haalbaar, maar de neiging was er zeker…lees verder >

Tomas Ross Het verdriet van Wilhelmina RecensieHet verdriet van Wilhelmina

• Schrijver: Tomas Ross (Nederland)
  • Soort boek: historische thriller, oorlogsroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Tomas Ross is één van de meest vakkundige schrijvers van Nederland. Niet dat het vermengen van feiten met fictie wat zo kenmerkend is voor zijn werk uniek is, maar de kwaliteit van zijn boeken is altijd hoog en hij weet ook altijd stukjes Nederlandse en, in dit geval, koloniale geschiedenis op een spannende en verhelderende wijze over het voetlicht te brengen. Het verdriet van Wilhelmina is hiervan weer een sprekend bewijs. Deze keer staan de gebeurtenissen en intriges centraal rondom de onafhankelijkheid van Indonesië centraal…lees verder >

Jane Gardam Een trouwe vrouw RecensieEen trouwe vrouw

• Schrijfster: Jane Gardam (Engeland)
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Heel nieuwsgierig was ik naar het tweede deel van het drieluik door Jane Gardam, Een trouwe vrouw. En opnieuw werd ik verrast door de grandioze schrijfstijl van Gardam. In Een trouwe vrouw lezen we min of meer opnieuw het verhaal van Edward Feathers’ (Old Filth) leven, samen met zijn vrouw Betty. Deze keer lezen we echter het verhaal van Betty, wat een heleboel voorvallen uit het eerste deel van in een compleet ander daglicht plaatst…Een trouwe vrouw hele recensie >

Joanna Nylund Sisu Recensie Boek over Finse LevenskunstSisu

De Finse kunst om met kracht te leven

• Schrijfster: Joanna Nylund
  • Soort boek: boek over de Finse levenskunst
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De Finnen behoren tot de gelukkigste mensen ter wereld volgens verschillende onderzoeken – niet zo vreemd dat er gezocht wordt naar typisch Finse eigenschappen en onderwerpen. Sisu – de Finse kunst om met kracht te leven is zo’n onderwerp. Joanna Nylund heeft er een leuk en vlot leesbaar boekje over geschreven, wat in 2018 in Nederlandse vertaling is uitgegeven. Een mooie gebonden editie met prachtige kleuren en foto’s, lekker om te lezen…lees verder >

Boekrecensies Maart 2018