Boekrecensies Oktober 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Oktober 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand oktober 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies oktober 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< september 2018 | overzicht recensies | november 2018 >

Isabelle Corlier Ring OostRing Oost

• Schrijfster: Isabelle Corlier (België)
  • Soort boek: Brussel thriller, Waalse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Ring Oost is een fascinerende thriller die zich afspeelt in de Belgische hoofdstad Brussel. Geschreven in een bijzondere stijl weet de franstalige Belgische schrijfster Isabelle je van begin tot eind mee te slepen. Bovendien is de plot origineel en verrassend. De kwaliteit van deze uitstekende thriller is hoog. Daardoor is het dan ook niet verrassend dat er de Prix Fintro Ecritures Noir aan is toegekend. De prijs maakte het mogelijk dat dezer uitstekende thriller werd uitgegeven…lees verder >

Gunnhild Øyehaug Knopen RecensieKnopen

• Schrijfster: Gunnhild Øyehaug (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Zelden is een verhalenbundel zo origineel en avontuurlijk als het geval is met Knopen. Ogenschijnlijk zeer gemakkelijk verandert ze in de verhalen van toon en stijl. Soms expirimenteert ze volop. Soms heeft de verhaallijn bijna een traditioneel verloop. Daarnaast kiest Gunnhild Øyehaug vaak een zeer verrassend perspectief waarin het verhaal verteld wordt…lees verder >

Jan Wolkers AmstelglorieAmstelglorie

De volkstuin van Jan Wolkers

• Schrijver: Jan Wolkers (Nederland)
  • Samensteller: Onno Blom
  • Soort boek: jaren 70 dagboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Vanaf 8 december 1972 tot aan de verhuizing naar Texel in 1981 hadden Jan en Karine een volkstuin in het Amsterdamse complex Amstelglorie. Ze creëerden hier een klein paradijs waar ze veel tijd doorbrachten. In zijn dagboeken verhaalt Jan Wolkers regelmatig en uitgebreid over het leven in hun huisje op Amstelglorie. Het enthousiasme en levenslust spatten bijna val elke pagina af. Bovendien schetsen de dagboek aantekeningen een prachtig beeld van de vrijheid en relatieve onbezorgdheid van de jaren 70 van de vorige eeuw…lees verder >

Ian Buruma Tokio mon amour RecensieTokio mon amour

Japanse avonturen

• Schrijver: Ian Buruma (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Als zoon van een Engels Joodse moeder en de eerste doopsgezinde legerpredikant, groeide Ian Buruma op in Den Haag. Na zijn studie Chinees aan de Rijksuniversiteit Leiden. De studie Chinees bevalt hem niet. China is veel te gesloten voor de wereldse Buruma. Hij besluit over te stappen op Japans. Een flim van de Franse regisseur François Truffaut met het Japanse model Hiroko inspireert hem hiertoe. Daarna gaat Buruma in het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw een studie Japanse film volgen aan de Nihon Universiteit in Tokio…lees verder >

Astrid Panis Slapende tijgers RecensieSlapende tijgers

• Schrijfster: Astrid Panis (België)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Astrid Panis heeft een prachtige, ontroerend debuutroman geschreven. Een pleidooi om respect te hebben voor alles wat groeit en bloeit.  Voor alle mensen om je heen met hun eigen bijzondere gebruiksaanwijzing, Een aansporing om boeken te lezen. Eigenlijk om alles wat los en vast zit, waar je je als mens ooit eens een vraag over hebt gesteld te pakken zien te krijgen en erop los te lezen…lees verder >

Pink Floyd Compleet Recensie Boek van Jean-Michael Guesdon en Philippe MargotinPink Floyd Compleet

• Schrijvers: Jean-Michel GuesdonPhilippe Margotin (Frankrijk)
  • Soort boek: monografie Pink Floyd, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De Franse muziekschrijvers Jean-Michel Guesdon en Philippe Margotin hebben wereldwijd faam gemaakt met prachtige, zeer omvangrijke en uitputtende boeken over de nummers van The Beatles, Bob Dylan en de The Rolling Stones. In het nieuwe en vierde deel van de reeks discografieën hebben ze zich gestort op de Engelse band Pink Floyd…lees verder >

Ernst Happel Biografie RecensieErnst Happel Biografie

• Schrijver: Wim Degrave (België)
  • Soort boek: biografie, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De rijk geillustreerde Ernst Happel biografie van Wim Degrave vertelt het verhaal van één van de meest kleurrijke en legendarische voetbalcoaches die in Nederland actief is geweest. Alhoewel de tekst hier en daar wat slordig is, geeft de biografie een mooi beeld van de voetballer en coach Ernst Happel. Bovendien heeft Uitgeverij Lannoo het boek mooi vormgegeven…lees verder >

Erin Hunter Bravelands 2 De Regelbrekers RecensieBravelands 2 De Regelbrekers

• Schrijver: Erin Hunter
  • Soort boek: dierenroman, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bravelands 2 is minstens zo spannend als het eerste deel van deze nieuwe serie van Erin Hunter. Direct vanaf de eerste bladzijdes houdt het boek je in zijn greep. Een serie over het leven van de dieren op de uitgestrekte savannes van Bravelands. Waar veel dieren leven volgens de regels van De Grote Geest. Eén van die regels is: alleen doden om te overleven. Maar de honger naar macht die we in deel één al zagen, wordt in De Regelbrekers alleen maar groter…lees verder >

Natalia Ginzburg Al onze gisterens RecensieAl onze gisterens

• Schrijfster: Natalia Ginzburg (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse familieroman, oorlogsroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Zestien jaar oud is Anna, de jongste uit een gezin met vier kinderen, ergens in een Italiaanse provinciestad. Zij observeert de dagelijkse gang van zaken om haar heen. De dagelijkse zaken van twee bevriende gezinnen. Haar gezin en het gezin uit het mooie huis aan de overkant. Haar moeder overlijdt niet zo lang na haar geboorte. De politieke situatie in het land verandert, dus ook in haar provinciestad. Het opkomend fascisme en het uitbreken van de oorlog. Wat de impact is Anna en op haar directe omgeving? De lezer volgt dit allemaal door de ogen van Anna…lees verder >

Alexander Schwarz Het IJsland van Indridason RecensieHet IJsland van Indriðason

• Schrijver: Alexander Schwarz
  • Soort boek: IJsland boek, biografische schetsen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

In Het IJsland van Indriðason heeft Alexander Schwarz de liefde voor IJsland en het werk van de schrijver gecombineerd. Aan de hand van de vele boeken vertelt hij verhalen over de plekken en plaatsen die erin figureren. Op deze wijze is Schwarz erin geslaagd om een soort van alternatieve reisgids van IJsland te maken. Een reisgids die je zelfs van voor naar achter gewoon kunt lezen. Daarbij slaagt hij er ook in om een beeld te schetsen van Arnaldur Indriðason…lees verder >

Marente de Moor Foon RecensieFoon

• Schrijfster: Marente de Moor (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Je moet wel van heel goeden huize komen om een roman van ruim 300 pagina’s die in een monoloog is geschreven van het eerste tot en het laatste woord boeiend en spannend te houden. In de nieuwe roman van Marente de Moor Foon is dit volledig gelukt. Sterker nog Foon behoort tot de beste romans die dit jaar in het Nederlands zijn verschenen. Met zeer verbeeldingskracht weet Marente de Moor de recente geschiedenis van Rusland te verbinden met een persoonlijk en fascinerend verhaal van liefde, verval en eenzaamheid…lees verder >

MS Oranje Koers gewijzigd Recensie boekMS Oranje Koers gewijzigd

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: maritieme geschiedenis, scheepvaartboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de eerste helft van de 20e eeuw werden reizen naar verre bestemmingen vrijwel altijd onderhouden met grote passagiersschepen. Een paar weken lang verbleven de passagiers aan boord. Weliswaar de rijken strikt gescheiden van de armen. Na de oorlog kwam het intercontinentale vliegverkeer vrij snel op gang. De importantie van de passagierschepen nam navenant af. Als alternatief gingen rederijen zicht richten op de varende toerist en bouwden hun schepen om tot cruiseschepen. Aan de hand van de MS Oranje wordt in dit zeer mooi door WBOOKS uitgegeven en rijk geillustreerde boek de geschiedenis verteld van de passagiersschepen in de 20e eeuw…lees verder >

Giorgio Fontana Dood van een gelukkig man RecensieDood van een gelukkig man

• Schrijver: Giorgio Fontana (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Giacomo Galagnhi, een jonge rechter in Milaan, onderzoekt de moord op een christen democratische chirurg. Deze is door de Rode Brigade, of een afsplitsing daarvan in koele bloede vermoord. Het zijn de jaren tachtig. De tijd waarin kleine en grotere terreur-organisaties regelmatig aanslagen plegen. Giacomo’s vader is aan het eind van de oorlog vermoord door de Duitsers, omdat hij lid van van het verzet, een vrijheidsstrijder dus. Dus is Giacomo op zoek. Op zoek naar het ware verhaal rondom zijn vader. Op zoek naar motieven van de terroristen, de vrijheidsstrijders waarover hij een oordeel moet vellen…lees verder >

Simone van der Vlugt Het schaduwspelHet schaduwspel

• Schrijfster: Simone van der Vlugt (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Simone van der Vlugt behoeft voor mij geen toelichting, al vele prachtige historische romans las ik van haar, dus mijn verwachting van Het schaduwspel is beslist hoog – terecht, blijkt na lezing! Het schaduwspel speelt zich af in Amsterdam en in Batavia en de hoofdrol in dit verhaal is weggelegd voor Eva Ment, dochter van een lakenkoopman, die de vrouw wordt van Jan Pieterszoon Coen. Jan Coen, afkomstig uit Hoorn, is een omstreden figuur in de vaderlandse geschiedenis…lees verder >

Kate Wiseman Gangster School recensieGangster School

• Schrijfster: Kate Wiseman (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: Gangster School
  • Nederlandse vertaling: Thijs Goverde
  • Uitgever: Uitgeverij Holland
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekGangster School is het eerste deel van een serie jeugdboeken over een school waar criminelen worden opgeleid. Je krijgt er vakken als fabuleren (leugens vertellen alsof het de waarheid is), plannen smeden en Onbeleefd-en Opstandigheid. Gangster School lijkt het eerste (kinder)boek van Kate Wiseman en is een veelbelovend begin!…lees verder >