Boekrecensies Oktober 2018 Reviews Nieuwe Boeken

Boekrecensies Oktober 2018 Reviews Nieuwe Boeken. Overzicht van de recensies van nieuwe boeken in de maand oktober 2018 boekbespreking review waardering. Alle recensies zijn geschreven door onze eigen redacteuren die ook elk boek een waardering hebben gegeven.

Het overzicht met boekrecensies oktober 2018 is chronologisch opgebouwd. De nieuwste boekrecensie staat bovenaan de lijst. De links verwijzen naar de volledige recensie en alle informatie over het betreffende boek.

< september 2018 | overzicht recensies | november 2018 >

Søren Sveistrup Oktober RecensieOktober

• Schrijver: Søren Sveistrup (Denemarken)
  • Soort boek: Deense thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Alhoewel Oktober het thrillerdebuut is van de Deense schrijver Søren Sveistrup, kun je niet stellen dat hij een onbekende is. Sterker nog als bedenker van de succesvolle Deense TV-serie The Killing heeft hij internationale naam en faam gekregen. De beklemmende spanning en goed uitgewerkte personages waardoor The Killing zo’n succes werd, zijn ook de kwaliteit van Oktober. Daarnaast weet Sveistrup de spanning van begin tot eind vast te houden. Zijn plot is origineel. Bovendien is zijn heldere schrijfstijl goed van toon, verzorgd en zonder overbodige opsmuk…lees verder >

Sake P. Roodbergen De Kievit RecensieDe kievit

• Schrijver: Sake P. Roodbergen (Nederland)
  • Soort boek: vogelboek, monografie van de kievit
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★ (goed)

In de onvolprezen reeks vogelboeken die uitgeverij Atlas Contact sinds enige jaren uitgeeft kon de kievit uiteraard niet ontbreken. De Friese schrijver en vogelbeschermen Sake P. Roodbergen gevraagd om deze taak op zicht te nemen. Is hij geslaagd in zijn taak? Gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet.,,lees verder >

Mohammed Al Samawi De vossenjacht RecensieDe vossenjacht

• Schrijver: Mohammed Al Samawi (Jemen)
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

De Vossenjacht. Een boek dat mij achterlaat met een gevoel van onmacht en van hoop. Een boek dat ik nooit gelezen zou hebben als ik me niet aangemeld had bij het project Buddy to buddy. Een project dat Nederlanders koppelt aan nieuwe Nederlanders. Zo werd ik gekoppeld aan een jonge Jemeniet. Een land waar een vergeten oorlog wordt uitgevochten. Een land dat sinds de gruwelijke moord op Kashoggi eindelijk in het nieuws is. Een land waar ik eigenlijk niets van weet, van wist. Op zoek naar boeken stuitte ik over De vossenjacht…lees verder >

Elizabeth Jane Howard Bevrijding Recensie Cazalets 4Bevrijding

De Cazalets Deel 4

• Schrijfster: Elizabeth Jane Howard (Engeland)
  • Soort boek: Britse familieroman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bevrijding speelt zich af in Engeland in de jaren 1945–1947, net na afloop van de Tweede Wereldoorlog. De oorlog heeft op iedereen een flink effect gehad en na de bevrijding komt het leven langzamerhand weer op gang. Niets is meer zoals het was, en dat zal het ook nooit meer worden. Meisjes die voor de oorlog “een dienstje” namen, gaan tegenwoordig in winkels werken of zoeken elders werk. Het is niet meer gangbaar om veel personeel te hebben en de broers verhuizen met hun vrouwen naar Londen. Home Place wordt alleen nog in de vakanties door iedereen bewoond…lees verder >

Max Liebermann BoekMax Liebermann

Een zomers impressionist

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Ter gelegenheid van de Max Liebermann tentoonsteling in het Gemeentemuseum te Den Haag is dit boek verschenen. Langzaam maar zeker ontwikkelt deze Duits joodse schilder van het naturalisme naar het impressionisme. Zijn werk wordt in de loop van zijn leven steeds experimenteler. Alhoewel hij veel in Nederland schilderde was Liebermann hier een relatief onbekende kunstenaar…lees verder >

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van VlotenDe Schilders van Domburg

• Schrijfster: Francesca van Vloten (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In het boek De schilders van Domburg wordt een prachtig overzicht gegeven van de schilders die actief waren in de badplaats. Daarnaast zijn de mooiste schilderijen die ze er maakte in afgebeeld. Beroemde schilders als Piet Mondriaan, Jan Toorop, zijn dochter Charley Toorop en Mies Elout-Drabbe hebben prachtige schilderijen en tekeningen van Domburg en Walcheren gemaakt. Zoals altijd staat Uitgeverij WBOOKS garant voor een uiterst verzorgde en mooi uitgegeven monografie…lees verder >

Christopher Skaife De ravenmeester RecensieDe ravenmeester

Mijn leven met de raven van de Tower of London

• Schrijver: Christopher Skaife (Engeland)
  • Soort boek: verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Op aanstekelijke en geinspireerde wijze vertelt hij over de raven en het bijzondere leven in de Tower. Hij verschaft inzicht in het leven van de raven, hun intelligentie en hun gedrag. Bovendien weet Skaife veel te vertellen over de geschiedenis van de raven in de Tower. Hij neemt de lezer op een prettige wijze mee op een bijzondere ontdekkingstocht. Daarnaast weet hij een mooi beeld te schetsen van het dagelijkse leven op zo´n bijzondere locatie als The Tower of London…lees verder >

Nic Stone Zij en ik RecensieZij en ik

• Schrijfster: Nic Stone (Verenigde Staten)
  • Soort boek: psychologische roman, tienerroman, Young Adult
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Zij en ik beloofde in de aankondiging een soort tienerroman te worden. Maar dan niet zo’n slap, sentimenteel verhaaltje. En alhoewel het boek me pas op het einde écht meerdere malen wist te raken, moet ik toegeven dat het een mooi, intrigerend verhaal is. Zelfs als het in het begin vooral niet veel meer dan een tienerroman lijkt te zijn, is het beslist meer dan dat. Nic Stone levert een mooie bijdrage aan de oplossing van de problematiek rondom verschillende soorten seksualiteit als homoseksualiteit, panseksualiteit, biseksualiteit en heteroseksualiteit…lees verder >

Griet Op de Beeck Gezien de feiten Recensie Boekenweekgeschenk 2018Gezien de feiten

• Schrijfster: Griet Op de Beeck (België)
  • Soort boek: roman, Boekenweekgeschenk 2018
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★ (goed)

De roman Gezien de feiten van de Vlaamse schrijfster Griet op de Beeck verscheen in 2018 als gratis boekenweekgeschenk. Gezien de feiten vertelt het verhaal van Olivia, die op haar 71ste nadat haar man Ludo is overleden, ontdekt dat ze nog een heel leven voor zich heeft. Ze ontdekt dat ze zich letterlijk opgelucht voelt nu ze lós is van de huwelijkse band. En haar vrijheid laat ze zich door niemand meer afnemen, ook niet door haar ongeruste en nogal truttige dochter Roos…lees verder >

Arita Baaijens Paradijs in de polderParadijs in de polder

• Schrijfster: Arita Baaijens (Nederland)
  • Soort boek: inspiratieboek, levenskunst, natuurboek
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De titel Paradijs in de Polder van het nieuwe boek van Arita Baaijens, ontdekkingsreiziger, bioloog en schrijver, spreekt zeer tot mijn verbeelding. Het blijkt een mooi vormgegeven boekje, met leuke tekeningen, dat een uitnodiging is om meer in verbinding te komen met het land en het landschap, gewoon hier in Nederland. Tegelijkertijd met het uitkomen van het boek is een challenge begonnen, met de gelijknamige titel “Paradijs in de Polder”. Deze challenge is een uitnodiging aan mensen om de mobiele telefoon eens even weg te leggen en door middel van alle zintuigen de wereld om ons heen waar te nemen en een gesprek aan te gaan met het Nederlandse landschap. Als het ware op expeditie te gaan in ons eigen kikkerlandje…lees verder >

Laura Sebastian Ash Princess RecensieAsh Princess

• Schrijfster: Laura Sebastian (Verenigde Staten)
  • Soort boek: fantasyboek, Young Adult boek
  • Leeftijd: 15+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Thora, of beter gezegd Theodosia is de rechtmatige koningin van Astrea. Die titel brengt haar in het paleis van de Kaiser van Kalofaxië bitter weinig. Enkel slaag en beschimping. Na de verovering van de Kalofaxiers op de Astreanen, dient de Asprinses als trofee voor de wrede keizer. Telkens als de weinige mensen die nog over zijn van haar volk in opstand komen, laat de Kaiser haar publiekelijk afstraffen. Thora heeft geleerd om vooral “ja en amen” te zeggen en Theodosia ver en diep weg te stoppen…lees verder >

Tove Jansson Fair play RecensieFair play

• Schrijfster: Tove Jansson (Finland)
  • Soort boek: liefdesroman, psychologische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Fair Play beschrijft de bijna gewone, dagelijkse bezigheden en gesprekken van de twee dames. Juist door de “gewoonheid” van de gebeurtenissen geeft Jansson een prachtige inkijk in de intimiteit van de relatie. Ook de stilte van het samenzijn, van de verbinding tussen twee mensen die elkaar heel goed kennen en waartussen diepe genegenheid bestaat – “daar waar geen woorden nodig zijn” – komt sterk naar voren. Dat laatste wordt nog versterkt, doordat een deel van het leven van de dames zich op een eiland afspeelt…lees verder >

Boek over Tjerk Vermaning De zaak Vermaning RecensieDe zaak Vermaning

Over een markant amareurarcheoloog in Drenthe

• Schrijvers: Wijnand van der SandenAnja Schuring (Nederland)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Tjerk Vermaning was een amateurarcheoloog die in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw veel opzien baarde. Zijn vondsten in Drenthe zorgden voor veel ophef omdat ze de bewoningsgeschiedenis van de provincie met zo’n dertig- tot vijftigduizen jaar zou vervroegen. Vermaming zocht actief de media op en kreeg veel aandacht. Sterker nog er ontstond een ware hype rond zijn vondsten…lees verder >

Sarah Sluimer Keizer RecensieKeizer

• Schrijfster: Sarah Sluimer (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, debuutroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Een boeiend verhaal heeft Sarah Sluimer geschreven. Een inkijk in de theaterwereld. Een wereld waar ik eigenlijk niets van weet. Dus ja, zij nam mij mee, het leven in van de narcistische regisseur Leo Landrauff.  Kleine Leo, met een niet dichtgegroeide fontanel. Iets dat hem hoog sensitief maakt. Waardoor hij in het dagelijks leven ontzien moet worden. In ieder geval fysiek inspanning moet mijden en natuurlijk zich legitiem kan terugtrekken wanneer prikkels hem teveel worden. Helaas kan hij zijn zintuigen niet uitzetten…lees verder >

Diana Tjin Een Bijlmerliedje RecensieEen Bijlmerliedje

• Schrijfster: Diana Tjin (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische roman, Bijlmerroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Als eerste bewoners van de flat Dennenrode zijn Sheila, haar drie broers en haar ouders pioniers van de Bijlmer. Ze is een tienermeisje dat net begonnen is op de middelbare school. Geen van haar vriendinnen is meeverhuisd. Bovendien is haar pubertijd in volle hevigheid losgebarsten. In korte schetsen tekent Diana Tjin op aardige wijze een beeld van de eerste bewoners van de Bijlmer.…lees verder >

John Lewis Stempel Het geheime leven van de uil RecensieHet geheime leven van de uil

• Schrijver: John Lewis-Stempel (Engeland)
  • Soort boek: monografie over de uil, vogelboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Meestal actief tijdens de schemering en in de nacht is de uil een vogel die zeer tot de verbeelding spreekt. Bovendien tegenstrijdig. Zowel kan de uil staan voor wijsheid en trouw als voor de aankondiger van de dood of andere onheistijdingen. Het feit dat de meeste uilen in de schemering of in de nacht actief zijn zal hier zeker debet aan zijn. Evenals de grote nachtogen en het vermogen om het hoofd bijna geheel te kunnen ronddraaien…lees verder >

Paulus Hochgatterer De dag dat mijn grootvader een held wasDe dag dat mijn grootvader een held was

• Schrijver: Paulus Hochgatterer (Oostenrijk)
  • Soort boek: oorlogsroman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Paulus Hochgatterer heeft slechts zo’n honderd pagina’s nodig om een indringend verhaal over het einde van de oorlog te vertellen. Compact en schijnbaar zonder een woord teveel tekent hij de gebeurtenissen aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waargenomen door een dertien jarig meisje. Hij laat veel onverklaard en in het ongewisse. Toch lijkt daarin juist de kracht verscholen van deze korte, ijzersterke roman…lees verder >

Sven Gatz Molenbeek Maalbeek Recensie Boek over BrusselMolenbeek/Maalbeek

Een Brusselse vertelling

• Schrijver: Sven Gatz (België)
  • Soort boek: Brusselse verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

Sven Gatz is een liberale Vlaamse politicus afkomstig uit Brussel. Sterker nog op het moment van schrijver en uitkomen van het boek Molenbeel / Maalbeek is hij de Vlaamse minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel. Boven gaat wel en wee van stad hem zeer ter harte. De datum 22 maart 2018 zal voor de Brusselaar, en ver erbuiten trouwens, in het geheugen gegrifd staan. Dit is de dag waarop op de luchthaven Zaventem en in het metrostation onder de Wetstraat in het centrum van Brussel twee terroristische aanslagen werden gepleegd…lees verder >

John Flanagan De Grijze Jager 13 De Clan van de Rode Vos RecensieDe Grijze Jager 13 De Clan van de Rode Vos

• Schrijver: John Flanagan (Australië)
  • Soort boek: avonturenroman, fantasyboek
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bijna zeven jaar na De ruines van Gorlan, verschijnt De Grijze jager deel 13: De Clan van de Rode Vos. Flanagan heeft een wereld gecreëerd van spanning, intriges, veldslagen, vriendschap en moed. Door de Grijze Jager serie te laten samenkomen met de personages uit zijn andere successerie De Broederband, worden de verhalen nog boeiender en levendiger…lees verder >

Isabelle Corlier Ring OostRing Oost

• Schrijfster: Isabelle Corlier (België)
  • Soort boek: Brussel thriller, Waalse thriller
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Ring Oost is een fascinerende thriller die zich afspeelt in de Belgische hoofdstad Brussel. Geschreven in een bijzondere stijl weet de franstalige Belgische schrijfster Isabelle je van begin tot eind mee te slepen. Bovendien is de plot origineel en verrassend. De kwaliteit van deze uitstekende thriller is hoog. Daardoor is het dan ook niet verrassend dat er de Prix Fintro Ecritures Noir aan is toegekend. De prijs maakte het mogelijk dat dezer uitstekende thriller werd uitgegeven…lees verder >

Gunnhild Øyehaug Knopen RecensieKnopen

• Schrijfster: Gunnhild Øyehaug (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse verhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Zelden is een verhalenbundel zo origineel en avontuurlijk als het geval is met Knopen. Ogenschijnlijk zeer gemakkelijk verandert ze in de verhalen van toon en stijl. Soms expirimenteert ze volop. Soms heeft de verhaallijn bijna een traditioneel verloop. Daarnaast kiest Gunnhild Øyehaug vaak een zeer verrassend perspectief waarin het verhaal verteld wordt…lees verder >

Jan Wolkers AmstelglorieAmstelglorie

De volkstuin van Jan Wolkers

• Schrijver: Jan Wolkers (Nederland)
  • Samensteller: Onno Blom
  • Soort boek: jaren 70 dagboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Vanaf 8 december 1972 tot aan de verhuizing naar Texel in 1981 hadden Jan en Karine een volkstuin in het Amsterdamse complex Amstelglorie. Ze creëerden hier een klein paradijs waar ze veel tijd doorbrachten. In zijn dagboeken verhaalt Jan Wolkers regelmatig en uitgebreid over het leven in hun huisje op Amstelglorie. Het enthousiasme en levenslust spatten bijna val elke pagina af. Bovendien schetsen de dagboek aantekeningen een prachtig beeld van de vrijheid en relatieve onbezorgdheid van de jaren 70 van de vorige eeuw…lees verder >

Ian Buruma Tokio mon amour RecensieTokio mon amour

Japanse avonturen

• Schrijver: Ian Buruma (Nederland)
  • Soort boek: reisverhalen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Als zoon van een Engels Joodse moeder en de eerste doopsgezinde legerpredikant, groeide Ian Buruma op in Den Haag. Na zijn studie Chinees aan de Rijksuniversiteit Leiden. De studie Chinees bevalt hem niet. China is veel te gesloten voor de wereldse Buruma. Hij besluit over te stappen op Japans. Een flim van de Franse regisseur François Truffaut met het Japanse model Hiroko inspireert hem hiertoe. Daarna gaat Buruma in het midden van de jaren 70 van de vorige eeuw een studie Japanse film volgen aan de Nihon Universiteit in Tokio…lees verder >

Astrid Panis Slapende tijgers RecensieSlapende tijgers

• Schrijfster: Astrid Panis (België)
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Astrid Panis heeft een prachtige, ontroerend debuutroman geschreven. Een pleidooi om respect te hebben voor alles wat groeit en bloeit.  Voor alle mensen om je heen met hun eigen bijzondere gebruiksaanwijzing, Een aansporing om boeken te lezen. Eigenlijk om alles wat los en vast zit, waar je je als mens ooit eens een vraag over hebt gesteld te pakken zien te krijgen en erop los te lezen…lees verder >

Pink Floyd Compleet Recensie Boek van Jean-Michael Guesdon en Philippe MargotinPink Floyd Compleet

• Schrijvers: Jean-Michel GuesdonPhilippe Margotin (Frankrijk)
  • Soort boek: monografie Pink Floyd, muziekboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

De Franse muziekschrijvers Jean-Michel Guesdon en Philippe Margotin hebben wereldwijd faam gemaakt met prachtige, zeer omvangrijke en uitputtende boeken over de nummers van The Beatles, Bob Dylan en de The Rolling Stones. In het nieuwe en vierde deel van de reeks discografieën hebben ze zich gestort op de Engelse band Pink Floyd…lees verder >

Ernst Happel Biografie RecensieErnst Happel Biografie

• Schrijver: Wim Degrave (België)
  • Soort boek: biografie, voetbalboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

De rijk geillustreerde Ernst Happel biografie van Wim Degrave vertelt het verhaal van één van de meest kleurrijke en legendarische voetbalcoaches die in Nederland actief is geweest. Alhoewel de tekst hier en daar wat slordig is, geeft de biografie een mooi beeld van de voetballer en coach Ernst Happel. Bovendien heeft Uitgeverij Lannoo het boek mooi vormgegeven…lees verder >

Erin Hunter Bravelands 2 De Regelbrekers RecensieBravelands 2 De Regelbrekers

• Schrijver: Erin Hunter
  • Soort boek: dierenroman, jeugdroman (10+ jaar)
  • Recensie: Jolien Dalenberg
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Bravelands 2 is minstens zo spannend als het eerste deel van deze nieuwe serie van Erin Hunter. Direct vanaf de eerste bladzijdes houdt het boek je in zijn greep. Een serie over het leven van de dieren op de uitgestrekte savannes van Bravelands. Waar veel dieren leven volgens de regels van De Grote Geest. Eén van die regels is: alleen doden om te overleven. Maar de honger naar macht die we in deel één al zagen, wordt in De Regelbrekers alleen maar groter…lees verder >

Natalia Ginzburg Al onze gisterens RecensieAl onze gisterens

• Schrijfster: Natalia Ginzburg (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse familieroman, oorlogsroman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Zestien jaar oud is Anna, de jongste uit een gezin met vier kinderen, ergens in een Italiaanse provinciestad. Zij observeert de dagelijkse gang van zaken om haar heen. De dagelijkse zaken van twee bevriende gezinnen. Haar gezin en het gezin uit het mooie huis aan de overkant. Haar moeder overlijdt niet zo lang na haar geboorte. De politieke situatie in het land verandert, dus ook in haar provinciestad. Het opkomend fascisme en het uitbreken van de oorlog. Wat de impact is Anna en op haar directe omgeving? De lezer volgt dit allemaal door de ogen van Anna…lees verder >

Alexander Schwarz Het IJsland van Indridason RecensieHet IJsland van Indriðason

• Schrijver: Alexander Schwarz
  • Soort boek: IJsland boek, biografische schetsen
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (zeer goed)

In Het IJsland van Indriðason heeft Alexander Schwarz de liefde voor IJsland en het werk van de schrijver gecombineerd. Aan de hand van de vele boeken vertelt hij verhalen over de plekken en plaatsen die erin figureren. Op deze wijze is Schwarz erin geslaagd om een soort van alternatieve reisgids van IJsland te maken. Een reisgids die je zelfs van voor naar achter gewoon kunt lezen. Daarbij slaagt hij er ook in om een beeld te schetsen van Arnaldur Indriðason…lees verder >

Marente de Moor Foon RecensieFoon

• Schrijfster: Marente de Moor (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Je moet wel van heel goeden huize komen om een roman van ruim 300 pagina’s die in een monoloog is geschreven van het eerste tot en het laatste woord boeiend en spannend te houden. In de nieuwe roman van Marente de Moor Foon is dit volledig gelukt. Sterker nog Foon behoort tot de beste romans die dit jaar in het Nederlands zijn verschenen. Met zeer verbeeldingskracht weet Marente de Moor de recente geschiedenis van Rusland te verbinden met een persoonlijk en fascinerend verhaal van liefde, verval en eenzaamheid…lees verder >

MS Oranje Koers gewijzigd Recensie boekMS Oranje Koers gewijzigd

• Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: maritieme geschiedenis, scheepvaartboek
  • Recensie: Theo Jordaan
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

In de eerste helft van de 20e eeuw werden reizen naar verre bestemmingen vrijwel altijd onderhouden met grote passagiersschepen. Een paar weken lang verbleven de passagiers aan boord. Weliswaar de rijken strikt gescheiden van de armen. Na de oorlog kwam het intercontinentale vliegverkeer vrij snel op gang. De importantie van de passagierschepen nam navenant af. Als alternatief gingen rederijen zicht richten op de varende toerist en bouwden hun schepen om tot cruiseschepen. Aan de hand van de MS Oranje wordt in dit zeer mooi door WBOOKS uitgegeven en rijk geillustreerde boek de geschiedenis verteld van de passagiersschepen in de 20e eeuw…lees verder >

Giorgio Fontana Dood van een gelukkig man RecensieDood van een gelukkig man

• Schrijver: Giorgio Fontana (Italië)
  • Soort boek: Italiaanse roman, sociale roman
  • Recensie: Mieke Koster
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Giacomo Galagnhi, een jonge rechter in Milaan, onderzoekt de moord op een christen democratische chirurg. Deze is door de Rode Brigade, of een afsplitsing daarvan in koele bloede vermoord. Het zijn de jaren tachtig. De tijd waarin kleine en grotere terreur-organisaties regelmatig aanslagen plegen. Giacomo’s vader is aan het eind van de oorlog vermoord door de Duitsers, omdat hij lid van van het verzet, een vrijheidsstrijder dus. Dus is Giacomo op zoek. Op zoek naar het ware verhaal rondom zijn vader. Op zoek naar motieven van de terroristen, de vrijheidsstrijders waarover hij een oordeel moet vellen…lees verder >

Simone van der Vlugt Het schaduwspelHet schaduwspel

• Schrijfster: Simone van der Vlugt (Nederland)
  • Soort boek: historische roman
  • Recensie: Monique van der Hoeven
  • Waardering: ★★★ (uitstekend)

Simone van der Vlugt behoeft voor mij geen toelichting, al vele prachtige historische romans las ik van haar, dus mijn verwachting van Het schaduwspel is beslist hoog – terecht, blijkt na lezing! Het schaduwspel speelt zich af in Amsterdam en in Batavia en de hoofdrol in dit verhaal is weggelegd voor Eva Ment, dochter van een lakenkoopman, die de vrouw wordt van Jan Pieterszoon Coen. Jan Coen, afkomstig uit Hoorn, is een omstreden figuur in de vaderlandse geschiedenis…lees verder >

Kate Wiseman Gangster School recensieGangster School

• Schrijfster: Kate Wiseman (Engeland)
  • Soort boek: fantasyboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 10+ jaar
  • Origineel: Gangster School
  • Nederlandse vertaling: Thijs Goverde
  • Uitgever: Uitgeverij Holland
  • Verschenen: 4 september 2018
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg
  • Recensie boekGangster School is het eerste deel van een serie jeugdboeken over een school waar criminelen worden opgeleid. Je krijgt er vakken als fabuleren (leugens vertellen alsof het de waarheid is), plannen smeden en Onbeleefd-en Opstandigheid. Gangster School lijkt het eerste (kinder)boek van Kate Wiseman en is een veelbelovend begin!…lees verder >